SIMIL – rådgivende pædagoger LÆRING Knud Illeris SIMIL – rådgivende pædagoger www.simil.dk
LÆRINGENS PROCESSER
LÆRINGENS DIMENSIONER
LÆRINGSTYPER KUMULATION – MEKANISK LÆRING Grundlæggelse af skemaer RUTINER – LÆRE UDENAD ASSIMILATION – TILFØJENDE LÆRING Udbygning af skemaer VIDEN og FÆRDIGHEDER AKKOMODATION – OVERSKRIDENDE LÆRING Nedbrydning og rekonstruktion af skemaer PROBLEMLØSNING - INDSIGT TRANSFORMATION – EKSPANSIV LÆRING Ændring af skema-strukturer KRISELØSNING – PERSONLIG UDVIKLING
LÆRINGSBARRIERER FEJLLÆRING Manglende forudsætninger eller koncentration Uhensigtsmæssig formidling – Misforståelser FORSVAR For mange og/eller for påtrængende påvirkninger Identitetsforsvar – Ambivalens MODSTAND Uacceptabelt indhold eller situation Mulighed for alternativ læring
FEM FUNDAMENTALE BUDSKABER OM LÆRING Læring er altid både en individuel og en social proces Den individuelle tilegnelse omfatter altid både et indhold og en drivkraft Selve tilegnelsen sker ved en sammenkobling af nye impulser med resultaterne af tidligere læring Der findes to hovedtyper af læring: den tilføjende og den omstrukturerende I det senmoderne samfund må man nødvendigvis opbygge et forsvar mod læring, der i betydeligt omfang fungerer automatisk