SIMIL – rådgivende pædagoger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Voksenpædagik og Lars Christensen, Cand Comm. og Lektor i almen pædagogik Professionshøjskolen UCC / IA Sprogcenter /
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
LEAN Akademy.
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Skoleparathed.
Det grænseløse arbejde
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009

Ved pædagogisk psykolog Lone Gregersen
Motivation for forandring, læring og IKV/RKV
Deltagerstyret undervisning
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
GYLDIG? 1. samfundsvidenskabelige positivistiske kvantitative humanistiske konstruktivistiske kvalitative 2.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Forskningsperspektiver på læremidler
Læring – med retning mod kultur
Samfund og teknologi (B-niveau)
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Niveauer for læring i organisationen
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Landsbyggefondens IT system. IT-systemet Hvorfor? -Et længe næret ønske fra ”kunderne” -Skabe indsigt i og dialog om ansøgningsprocessen -Bedre styring.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Børn og pædagoger i en digital verden
Jonstrupvang-Bebyggelsen Marina Lindehøj Hansen, ergoterapeut.
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
Drømmen om Sankt Ansgars Skole. Udvikling, en naturlov.. ”Den samme lærer/pædagog kan ikke gå ind på denne samme skole to gange..!” Heraklit: Alt flyder..
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
It-støttet religionsundervisning
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Nye roller og udfordringer i arbejdsmiljørådgivningen - Refleksioner SAM 19. maj 2009.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
IIS del 2 Mekanisk kultur. Organisationskultur Iværksætterkulturen Den mekaniske kultur Opbrudskulturen Den dynamiske samstemte kultur »Jørgen Gleerup.
Undervisning, Læring og modstand i undervisningen
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Små glade ben i tal.
- nogle fundamentale forhold omkring læring i og udenfor skolen
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Drivkraften og Motivation
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
NBTF, Ullevål 4/12-17 Coaching.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Tag snakken – bryd vanerne
SIMIL – rådgivende pædagoger
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Overgange i matematik Den Absalon Skole.
Overgange i matematik Den Absalon Skole.
Præsentationens transcript:

SIMIL – rådgivende pædagoger LÆRING Knud Illeris SIMIL – rådgivende pædagoger www.simil.dk

LÆRINGENS PROCESSER

LÆRINGENS DIMENSIONER

LÆRINGSTYPER KUMULATION – MEKANISK LÆRING Grundlæggelse af skemaer RUTINER – LÆRE UDENAD ASSIMILATION – TILFØJENDE LÆRING Udbygning af skemaer VIDEN og FÆRDIGHEDER AKKOMODATION – OVERSKRIDENDE LÆRING Nedbrydning og rekonstruktion af skemaer PROBLEMLØSNING - INDSIGT TRANSFORMATION – EKSPANSIV LÆRING Ændring af skema-strukturer KRISELØSNING – PERSONLIG UDVIKLING

LÆRINGSBARRIERER FEJLLÆRING Manglende forudsætninger eller koncentration Uhensigtsmæssig formidling – Misforståelser FORSVAR For mange og/eller for påtrængende påvirkninger Identitetsforsvar – Ambivalens MODSTAND Uacceptabelt indhold eller situation Mulighed for alternativ læring

FEM FUNDAMENTALE BUDSKABER OM LÆRING Læring er altid både en individuel og en social proces Den individuelle tilegnelse omfatter altid både et indhold og en drivkraft Selve tilegnelsen sker ved en sammenkobling af nye impulser med resultaterne af tidligere læring Der findes to hovedtyper af læring: den tilføjende og den omstrukturerende I det senmoderne samfund må man nødvendigvis opbygge et forsvar mod læring, der i betydeligt omfang fungerer automatisk