Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

- nogle fundamentale forhold omkring læring i og udenfor skolen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "- nogle fundamentale forhold omkring læring i og udenfor skolen"— Præsentationens transcript:

1 - nogle fundamentale forhold omkring læring i og udenfor skolen
KNUD ILLERIS HVORDAN LÆRER VI? - nogle fundamentale forhold omkring læring i og udenfor skolen - og lidt om læring i forhold til den aktuelle skole- og uddannelsespolitik

2 LÆRINGENS PROCESSER

3 LÆRINGENS DIMENSIONER

4 LÆRINGSTYPER TILFØJENDE LÆRING
- kumulation: opstart af et mentalt skema - assimilition: tilføjelse af nye elementer FORANDRINGS-LÆRING - akkomodation: ændring af et mentalt skema - transformation: ændring af identitets-elementer

5 LÆRINGSBARRIERER FEJLLÆRING Manglende forudsætninger eller koncentration Uhensigtsmæssig formidling – Misforståelser FORSVAR For mange eller for påtrængende påvirkninger Identitetsforsvar – Ambivalens MODSTAND Uacceptabelt indhold eller situation Mulighed for alternativ læring

6 KONKURRENCESTATEN I konkurrencestaten er det vigtigste politiske mål
DEN NATIONALE KONKURRENCE-EVNE Dette mål forfølges bl.a. gennem - konkurrence mellem institutioner og virksomheder - indbyrdes konkurrence mellem borgerne - besparelser på offentlige udgifter

7 AKTUEL SKOLE- OG UDDANNELSESPOLITIK
Uddannelsespolitikken henter sit forbillede i INDUSTRIEL PRODUKTION OG KONKURRENCE: - store topstyrede og erhvervsrettede institutioner - besparelser og personale-indordning - intensivering på alle niveauer - incitamenter og taxameter - målinger, tests, ranglister og kontrol - fremdriftskrav og adgangskrav - pensumbestemt faglighed

8 uddannelse er den ydre rammesætning
DET CENRALE PROBLEM DER SKELNES IKKE MELLEM UDDANNELSE OG LÆRING uddannelse er den ydre rammesætning læring er hvad der sker hos deltagerne Uddannelse fører ikke altid til den tilsigtede læring, og der læres også altid noget utilsigtet

9 VÆSENTLIGE PROBLEMFELTER
Dette efterlader nogle påtrængende pædagogiske behov, fx - Udvikling af støttende læringsmiljøer med orientering mod deltagernes livsverden - Reduktion af ydre pres – både for lærende og undervisere - Faglighed og personlig udvikling

10 HVAD ER DER BRUG FOR? Bedre og mere brugbar læring kunne skabes gennem: - Udgangspunkt i deltagernes behov - Et trygt og overskueligt læringsmiljø - Menneskeligt og fagligt engagement - Støtte, fællesskab og samarbejde - Relevant og begrundet faglighed - Konstruktiv evaluering og feedback

11 AFSLUTTENDE SPIDSFORMULERING
Konkurrencestaten er ved at udvikle et skole- og uddannelsessystem, hvor hensynet til den nationale konkurrence-evne går forud for hensynet til læringen og de lærende - og dette har tendens til at medføre, at læringen som helhed bliver dårligere, hvilket reducerer den nationale konkurrence-evne!


Download ppt "- nogle fundamentale forhold omkring læring i og udenfor skolen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google