De Utrolige År i Dagtilbud et pilotprojekt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Hjerterum og opsøgende funktion
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At bruge disse to ord rigtigt
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Introduktion til PECS på Lysholm
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Positiv Adfærd i Læring og Samspil
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hej hund
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Roskilde Tekniske Skole
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Lærings- og praksisfortællinger:
Baggrunden for indførelsen af PALS
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Psykoedukation til unge i OPUS
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Forædremøde den
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Børn og sorg - og sprældøde døde
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Videreudvikling af ide 2&2
Relationer – Omgangstone
Relationer – børn imellem
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
De Utrolige År i Danmark - erfaringer med DUÅ i dansk kontekst
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Læring og anerkendelse i dagplejen To FOA-hæfter: Anerkendelse i dagplejen Læring i dagplejen Skrevet af: Rie Haslund Erik Sigsgaard Rikke Sværke Madsen.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge
Præsentationens transcript:

De Utrolige År i Dagtilbud et pilotprojekt 2011 - 2013 Herning - Ikast/Brande - Holstebro

De Utrolige År i Dagtilbud Præsenteret af: Inge Hauch, programkoordinator i Holstebro inge.hauch@holstebro.dk Laila Lundtofte, Projektleder DUÅ- Dagtilbud og LP i Herning pprla@herning.dk Susanne Eg, Leder af Gl.Struervejens børnehave i Holstebro Susanne.Eg@holstebro.dk

Programserien De Utrolige ÅR

DUÅ Baby Sundhedsplejen Familiebehandling 0-1 år …

2-3 år DUÅ Toddler DUÅ-grundprincipper for dagplejere Sundhedsplejen Støttepædagogkorpset DUÅ-grundprincipper for dagplejere

4-6 (8) år Dino Lille gruppe DUÅ Basic DUÅ Basic Dino Stor gruppe Familiebehandling (Støttepædagogkorpset) 4-6 (8) år DUÅ Basic - Familiebehandling DUÅ Basic Sundhedsplejen Støttepædagogkorpset Dino Stor gruppe Støttepædagogkorpset Børnehaverne DUÅ Dagtilbud Støttepædagogkorpset Børnehaver

6-12 (16) år PMT-O (individuelt) PMT-O gruppe - Familiebehandling PALS Skolerne /SFH Familiebehandling PALS PPR Forældrerådgivere Lærere Sundhedsplejersker - …

De utrolige År i Dagtilbud Et program til at styrke børns sociale og emotionelle udvikling Fokus på det positive samvær Inkludere flere børn med særlige behov Reducere uønsket adfærd i børnegruppen

De utrolige År i Dagtilbud Målet er at styrke pædagogernes kompetence til: At forebygge og håndtere adfærdsvanskeligheder i daginstitutionen At styrke samarbejdet mellem daginstitution og hjem At arbejde med positiv gruppeledelse gennem proaktive udviklingsstrategier

De utrolige År i Dagtilbud For egen regning og risiko men med politisk opbakning indledtes et samarbejde med De Utrolige År i Norge Partnerskabets styregruppe nedsatte en projektstyregruppe der udarbejdede projektbeskrivelse og implementeringsplan Valg af vejledere 3 – 4 fra hver kommune Februar 2011 workshop i Oslo

De utrolige År i Dagtilbud Informationsaftner for interesserede institutioner Ansøgningsskemaer til interesserede institutioner Proces for udvælgelse af daginstitutioner Sparringsgruppe for vejlederne Udarbejdelse af fælles informationsmateriale til institutioner og forældre

De utrolige År i Dagtilbud Samarbejde med Carolyn Webster Stratton fra The Incredible Years i USA om konsultationer til vejlederne og certificering Der har været 3 dage i 2011 og 4 dage i 2012 med konsultationer for vejlederne Vi forventer certificering i 2012-13 Evaluering og afrapportering til årsskiftet

De utrolige År i Dagtilbud Et forebyggende program der tilbydes til en samlet personalegruppe i en daginstitution Uddannelsen sker på 6 workshops dage a 7 timer Efter hver workshop dag og tema, skal der laves en hjemme opgave Der ydes vejledning mellem hver workshop dag på opgaven Der er 6 uger mellem hver workshop dag

De utrolige År i Dagtilbud Bogen: ”fremme social og emotionel udvikling hos børn” anskaffes til alle personaler. Der skal læses kapitler til hver workshop. Kun en del af det pædagogisk personale på workshop ad gangen, idet man ikke kan ”tømme” en institution en hel dag. Forskellig procent nøgle i kommunerne Den samlede personalegruppe gennemgår en workshop i den samme uge, så alle får samme udgangspunkt for opgaven

Reducere uønsket adfærd Motivation, belønning Konse-kvenser Reducere uønsket adfærd Motivation, belønning Opmærksomhed, ros og opmuntring Proaktive strategier Bygge positive relationer Problemløsning, sociale færdigheder

To hovedprincipper Adfærdsændring hos børn sker gennem adfærdsændring hos signifikante voksne. Mennesker motiveres af opmærksomhed fra andre mennesker. Opmærksomhed motiverer til gentagelse. Postulat: maksimer opmærksomhed mod ønsket adfærd minimer opmærksomhed mod negativ adfærd

De utrolige År i Dagtilbud på driften i dagligdagen Vedligehold efter endt uddannelse er beskrevet til at omfatte følgende: 2 år efter endt uddannelse kan institutionen anvende gruppe vejlederne 7 gange til at komme i deres institution og vejlede på den specifikke udfordring de måtte have.

De utrolige År i Dagtilbud vedligehold på ledelsesniveau Forvaltningen iværksætter ”erfa grupper”, som er ledergrupper, hvor lederen kan sparre drift og evt. problemstillinger med hinanden Grupper hvor innovative tiltag kan italesættes og besluttes Forankringen kan rammesættes for programmet

Nonverbale tegn 28

Nonverbale tegn 29

Eksempel Alle børn skal ovenpå for at se film. De står på række, men snakker hopper osv. Den voksne klapper to gange og viser tegnet ”Giv mig fem” og holder hånden for munden. Vi er nu klar til at gå op af trappen – uden at der bliver sagt ét ord fra en voksen. 30

Eksempel Tre børn er i puderummet, hvor de lægger puder op som små gange, de skal gå på. To af børnene bliver uenige om, hvordan puderne skal ligge - og den ene skubber til den anden, som bliver ked af det. Under den efterfølgende snak bryder det tredje barn ind og siger til de to andre: ”I skal bare huske at sige stop” – og viser tegnet for STOP. 31

Udtalelse fra en pædagogmedhjælper ”Før DUÅ kunne jeg godt overse / ikke have positiv kontakt / vælge børn fra, som virkede usynlige / utilnærmelige. Fordi jeg nu vælger at ha’ kontakt – og sørger for at møde alle børn positivt og skabe god kontakt, så ser jeg nu pludselig alle børnene på en helt anden måde”. 32

Før De Utrolige År En dreng på tre år, som har svært ved at følge sociale spilleregler – er ofte i konflikt med både børn og voksne, er grænsesøgende – reagerer voldsomt. Vi var meget i tvivl om han ville profitere af DUÅ. 33

Efter De Utrolige År Succes! Strategier – At ALLE voksne arbejder ud fra fælles strategier, skaber mere overskuelighed og struktur, skaber mere ro for ham / omkring ham og i ham. Vores forventninger og beskeder bliver mere klare for ham. 34

Eks. Madpakker Han vil gerne ha’ en bolle. Pædagogen fortæller ham, at han må få sin bolle, når han har spist et stykke rugbrød. Han bliver sur, forlader bordet og smider sig i sofaen, udspyr trusler – pædagogen ignorerer adfærden. Efter kort tid kommer han tilbage og sætter sig på sin stol. Pædagogen siger: ”Hvor var det godt, at du kom tilbage på din plads – når du er klar, kan du få dit rugbrød og så din bolle bagefter”. Han fortsætter med at surmule nogen tid – og begynder derefter at spise sit rugbrød. 35

Eks. fortsat Drengen har en go’ forståelse af de nonverbale tegn og bruger dem selv i forhold til andre børn. Vi bruger meget fundamentet i pyramiden – viser ham positiv opmærksomhed, lytter til ham, snakker med ham, fokus på positivt samvær – roser ham for det han gør og det han er. Luna, ny pige og drengen møder hinanden på cykel, på fliserne. Han siger: ”Hun skal kører udenom”. Pædagogen siger: ”Luna er ny i børnehaven, hun véd ikke lige, hvordan hun skal gøre – måske kan du vise hende hvordan, så i kan komme forbi hinanden”. Han bakker ud på græsset, så Luna kan komme forbi. Pædagogen roser ham for at lade hende komme forbi. 36