Objektorienteret Middleware Præsentation 1: Introduktion til indhold, litteratur, underviser, undervisnings- og eksamensform.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Internetteknologi 2 (ITNET2) Præsentation 1: Introduktion til indhold, litteratur, undervisnings- og eksamensform.
1 | 2010 Internetteknologi 2 (ITNET2) Præsentation 1: Introduktion til indhold, litteratur, undervisnings- og eksamensform.
Grundlæggende IT, niveau G
De sidste undervisningstimer
17. januar 2009Teknik event i det mørke Jylland III - CacheMate 1 Geocaching med CacheMate  Hvad er CacheMate?  Indlæsning af Cachebeskrivelser  Bruger.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Computerens anatomi.
Afgangsprojekter Diplom Bygning
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
MUNDTLIG FREMSTILLING
Introduktion til BOSC Operativsystemer og C.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Plan for start på datalogi, DØK 2. år 1. Datalogi kick-off. Præsentation af lærere og instruktorer (Niels, Jacob, Christian, Jesper, Lars & Sine). Niels:
1 IT-Applied Pervasive Computing 1 (ITAPC1). 2 Læringsmål Deltagerne vil efter kurset være introduceret til Pervasive Computing områdets teoridannelser,
CO foråret 2009 CO: Computerarkitektur og operativsystemer CO: Computerarkitektur og operativsystemer Udgør sammen med CDS (Computernetværk og Distribuerede.
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
01 – Java platform for starters. 2 NOEA2009Java-kursus – Java Platform Introduktion til Java Baggrund Hvad er Java? Faciliteter i Java.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Distribuerte Objekter Våren 2013 Professor II Eric Jul.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Inspirationsdag i Undervisningsministeriet Introduktion til webservice Thomas Ellegaard Freelanceprogrammør tilknyttet Rambøll Informatik
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 1: Introduktion til indhold, litteratur, underviser, undervisnings- og eksamensform.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Læse/studiegrupper.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 Overordnet Flere gode opgaver De samme fejl går igen.. Alle der har afleveret.
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.
1 Datalogi C Datastrukturer og algoritmer ved Keld Helsgaun.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Distribuerte Objekter Våren 2015 Professor II Eric Jul.
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Midtvejsevaluering. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 4 Ting vi vil diskutere Alternativt pensum: –Hvilke bøger har I valgt og kan I følge med I forhold.
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java Industri og Global Forretningsudvikling ved Bent Thomsen.
Hjemmet som et Distribueret System Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering Introduktion og velkomst.
Eksamen Praktisk prøve.
Internetteknologi 2 (ITNET2) Præsentation 1: Introduktion til indhold, litteratur, undervisnings- og eksamensform.
Software Construction
Præsentationens transcript:

Objektorienteret Middleware Præsentation 1: Introduktion til indhold, litteratur, underviser, undervisnings- og eksamensform

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 20 Indhold i denne præsentation Hvem er underviseren? Motivation for faget: hvorfor OOMI Hvad kan I i forvejen? Præsentation af: –hvem jeres underviser er – og hvad hans baggrund er for at undervise jer –hvad I skal lære (pensum) –hvordan (litteratur, øvelser, projektarbejde) –hvornår og hvilken fordeling (mellem øvelser og teori) –hvad I skal kunne til eksamen

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 3 af 20 Underviser CV Stefan Wagner Ansat som Adjunkt ved Ingeniørhøjskolen i Århus i august måned 2002 CV: –Studentereksamen fra SAG –Uddannet fra IHA i 1997 som Ingeniør E-retningen –Egen virksomhed fra –Mærsk Data Food & Agro (tidligere LEC) Softwareudvikler (Windows & Internet programmering) IT Arkitekt Teknisk Projektleder –Multimedia Science på Århus Universitet Multimedia Science handler om medier, herunder hypermediesystemer som f.eks. Internettet

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 4 af 20 Kontakt info Adjunkt Stefan WagnerStefan Wagner Hjemmeside: Kontor: 407c Tlf

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 5 af 20 Hvorfor faget OOMI? Fremtiden er distribueret – men distribution er ikke nyt Processorer i alting – kommunikation mellem alting? BlueTooth, WLAN, GPRS, UMTS Marc Weiser, Poul Dourish – Pervasive Computing Stort forskningsområde – kraftigt på vej frem i industrien Det er der teknologier der understøtter –Man kan selv lave protokoller til kommunikation –Man kan anvende testede ideer og spare tid + få bedre kvalitet OO Middleware: SOAP, RMI, CORBA, (D)COM Vigtigt med en god forståelse for teknologierne Mange Ingeniører kommer til at anvende disse til: –Kommunikationsprodukter (mobiltelefoner m.v.) –Proces- og overvågningsudstyr - dataopsamling –Administrative systemer Vigtig Ingeniørdisciplin: at forstå fordele og ulemper ved forskellige teknologier – så man har et godt grundlag til at vælge løsningsmodel Det får I forhåbentligt ud af OOMI I BLIVER DOG IKKE EKSPERTER

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 6 af 20 Hvad kan I? Hvad er distribuerede systemer –giv eksempler på distribuerede systemer Hvad er Objektorienteret Middleware –giv eksempler på Middleware –giv eksempler på anvendelsen af det Hvor meget har I nået i jeres kurser indtil nu? –Distribuerede Systemer og Sikkerhed, Concurrency, Distribuerede Realtidssystemer, andre? –Brug 5 minutter på at diskutere med sidemanden

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 7 af 20 Eksempler – behøver vi nogen? Skal nok gennemgå det mere detaljeret men hvis vi starter simpelt – så: Har vi i virkeligheden problemstillingen så snart vi ønsker at program A – på computer 1 - skal tale med program B på computer 2 –Hvordan gør vi det? –Kan vi ikke bare lave noget med UDP eller TCP og så finde på et ”relgsæt” for at overføre data –JO det kan vi – men hvorfor ikke bruge det der findes i forvejen? –Middleware – der findes værktøjer der kan klare arbejdet for os – således at det bliver transparent for udvikleren om der kaldes et lokalt objekt – eller et objekt på en anden maskine: API’er Generator værktøjer –Og så kan man vælge at bruge Objektorienteret Middleware Det gør vi i dette kursus!

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 8 af 20 Eksempel på distribueret system - CTR CTR – det Centrale Tilskuds Register Samtlige apoteker i DK skal rapportere Problemstilling: –Mange heterogene systemer –Store datamængder –Vigtigt med høj oppetid (duer ikke at apoteket er ”nede”) Løsning: –J2EE – Enterprise Java Beans – med CORBA –Flere Servere kan dele belastningen (UNIX) –CORBA er meget åbent

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 9 af 20 Eksempel II - Vestas Fra foredrag i Dansk Datateknisk Forening Kommunikation til styringen i vindmøller –Både internt (5 noder) –Og eksternt til kontrol Overvejede bl.a. CORBA – men valgte at lave sin egen Det kan man jo vælge: –Hvis der er råd til det –Hvis man har fornødent overblik –Hvis man tør Vestas valgte dog at basere sig på litteratur fra et lignende projekt Morale 1: tænk over hvad du gør – men opfind ikke den dybe tallerken Morale 2: Middleware koster performance og kan være svært at danse med. Du får tit meget mere end du har behov for

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 10 af 20 Eksempel III – AFP projekt CHR Kontrol Mad Cow Disease Central database Forretningslogik spredt mellem UNIX maskiner og Mainfraime – Oracle DB og DB2 (på MVS) (Mainframe teknologi er faktisk også Middleware –bare transaktions orienteret) – CICS eller Tuxedo Application Server på NT – hoster WAP og SOAP Klienter: –J2ME mobiltelefoner –MS SmartPhone –PDA –Embedded System til styring af automatiske port system Logisk afkobling via OO teknologi (nemt for udvikler) Genbrug fra eksisterende WAP løsning Middleware kan lettere skiftes ud Nye klienter kan nemt tilkobles (åbent og heterogent) Det handler om gode grænseflader (logisk og teknisk set)

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 11 af 20 Flere eksempler Flere eksempler introduceres af Emmerich

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 12 af 20 Fagets omfang Objektorienteret middleware (TI-Oomi) Efterår 2. og 3. semester, 5 ECTS point OOMI udbydes kun på Teknisk IT uddannelsen, og kan IKKE følges af IKT, ONK1 kan vælges her i stedet Altså overbygningsfag Jeg forventer altså at I arbejder selvstændigt Stort pensum – men dog kun en flig af hvad kurset kunne (burde) rumme

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 13 af 20 Hvad skal I lære ifølge kursusbeskrivelsen? Formål: Den studerende skal kunne redegøre for de grundlæggende principper og teknikker omkring interproceskommunikation over såvel lokalnetværk som Internettet. redegøre for principperne omkring transparens og heterogenitet (platforms- og programmeringssprogs uafhængighed) redegøre for anvendelsen af CORBA, Java RMI, DCOM, XML/SOAP (Webservices), herunder forskelle/ligheder, fordele/ulemper teknologierne imellem anvende objektorienterede teknikker til at designe og programmere netværksforbindelser ved brug af middleware, og bevise dette ved at konstruere og dokumentere to distribuerede systemer der gør brug af én eller flere af ovenstående teknologier

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 14 af 20 Hvad skal I lære – konkret Indhold: Transparens og heterogenitet i distribuerede systemer Distribueret objektmodel, livscyklus og arkitektur Distribuerede applikationer Persistens og transaktioner transaktioner og concurrency indgår også i dDistSik og gennemgås derfor kun i relation til OO Middleware Remote procedure call (RPC) og Suns Remote Method Invocation (RMI) (kun introducerende i forhold til CORBA) OMGs Common Object Request Broker Architecture (CORBA) Microsofts DCOM arkitektur (kun introducerende eller selvstudie) Webservices, XML, SOAP, WSDL og UDDI Robusthed/sikkerhed dette bortfalder da det hører under dDistSik

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 15 af 20 Hvordan OOMI belaster jer med 5 ECTS point der fordeles mellem: –Forberedelse hjemme: læsning og øvelser –Teori forelæsninger i plenum (ca. 2x35 min. om ugen) –Jeg gennemgår ikke nødvendigvis det litteratur I allerede har læst. Det vurderer jeg at I kan … –Øvelser i LAB på IHA eller derhjemme (4x35 min.), herunder også projektarbejde Der anvendes slides af 3 årsager: –1) Du kan skrive dem ud og bruge dem til at skrive supplerende noter – så ryger din koncentration ikke mens du prøver at skrive fornuftige noter –2) Hvis du glipper en forelæsning kan du danne dig et indtryk af forelæsningens indhold – og hvad jeg lagde vægt på –3) Jeg har en forfærdelig håndskrift – så mine tavle kraterier skal helst ikke indeholde alt for meget tekst ; ) Slides (udover denne) er på engelsk

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 16 af 20 Pensum - grundbog Engineering Distributed ObjectsEngineering Distributed Objects By Wolfgang Emmerich Hardcover, 390 sider ISBN: Published: april 2000 Emmerich bogen giver en solid teoretisk ballast om principperne i moderne Middleware, eksemplificeret ved teknologierne CORBA, COM og RMI, og illustreret ved udstrakt brug af UML. Bogen mangler dog praktiske eksempler, og vil derfor fungerer som fagets grundbog og blive suppleret med artikler og uddrag fra andre bøger med praktiske eksempler.

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 17 af 20 Pensum - supplerende Til de praktiske øvelser finder vi supplerende litteratur – helst i form af artikler og kopier Det kan ikke udelukkes at I skal investerer i yderligere litteratur Links kan findes på kursets hjemmeside Bl.a. anvendes: –AXIS: Next Generation Java SOAPAXIS: Next Generation Java SOAP –af Romin Irani. Jeelani Basha fra Wrox Press Ltd. ISBN:

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 18 af 20 Hvornår og hvor? Onsdage: 6x35 minutter. –Vi starter som regel med teori og herefter kan I lave øvelser eller projektarbejde i LAB, grupperum eller derhjemme –Undervisning i 424, LAB ? -Der kan være problemer med at få lov til at installere den software vi gerne vil bruge, specielt efter den nye Firewall er installeret -Campusnet – til meddelelser, kalender, diskussioner -Studienet – til pensum plan, slides, artikler m.v.

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 19 af 20 Eksamen Vi skal lave to projektarbejder involverende OO Middleware. Der arbejdes i grupper af 3-5 studerende –Emne vil være valgfrit, men skal aftales med undertegnede. Alternativt stiller jeg et projekt der skal løses –Eksempel: opsamling af temperaturmålinger fra distribuerede måleenheder, der skal gemmes på database, og kunne tilgås via PC og mobilenhed –Tekknologi: først SOAP, herefter CORBA. Alternativer: DCOM Mundtlig eksamen efter 13 skalaen ELLER en mundtlig præsentation på klassen af projektarbejdet – dette er endnu ikke helt fastlagt

Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 20 af 20 Hvad syntes I? Hvordan lyder det så? –Er det spændende eller hvad?