Læringshistorier Og pædagogisk praksis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Set i forældreperspektiv
Kompetenceafklaring af børnene
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Lærings- og praksisfortællinger:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Forædremøde den
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Implementering på Fenrishus
Børn og sorg - og sprældøde døde
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Hvad render vi rundt og laver?
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Enhed. Klynge/ Netværk Vidnefortælling (anvendes på Område- og BUF-niveau) En fortælling om de ledelsesmæssige faglige overvejelser og nye handlingsperspektiver.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Relations kompetencer
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Målformuleringer i et børneperspektiv
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Læringshistorier Og pædagogisk praksis

Hvad læringshistorier kan Teori og praksis kommunikationled mellem hjem og institution Lærer børnene bedre at kende børnenes selvværd vokser for hver historie Får en viden om, at man som pædagog gør en forskel for både børn og forældre

Te Whaariki Te Whaariki- den newzealandske læreplan 1996 Margaret Carr (forsker og underviser) Læringshistoriemetoden 1998

Hvad er en læringshistorie? En læringshistorie er en historie om et barns læring Den beskriver barnets interesser, dispositioner og kompetencer Hverdagssituationer- for det enkelte barn og for grupper af børn

Historierne handler om at styrke barnets selvværd, identitet og viden om, at det er et aktivt og kompetent menneske, som kan lære sig selv nye ting livet igennem. Fokus på det positive (beskriver hvad barnet kan) Problemer skal ikke negligeres

De fem læringsdispositioner Er barnet: Interesseret Involveret Tackler noget, der er svært Udtrykker en ide eller følelse Tager ansvar

Hvordan kan de dispositioner hænge sammen med de seks danske temaer? Barnets personlige udvikling (at være interesseret, at være involveret) Krop og bevægelse samt natur og naturfænomener (at kunne tackle noget, der er svært) Sprog og kulturelle udtryksformer (at kunne udtrykke en ide eller følelse) Sociale kompetencer (at kunne tage ansvar)

Mere end en stemme Barnets stemme Forældrenes stemme Pædagogens stemme Mange stemmer er med til at skabe et mere mangfoldigt og bredt billede af barnet

Thomas’s krop Jeg er så voksen, jeg er høj og jeg har en stor hjerne, det er derfor jeg er så voksen. Jeg er udenfor, se solen! Jeg starter med et ’T’ Jeg har en magisk lilla finger, men den er under huden. Jeg kan ikke lave magi her i børnehaven, for måske bliver den til et græskar, også sidder vi fast indeni et græskar, også bliver jeg ked af det, for jeg vil gerne se mit legetøj igen. Når jeg skal i skole, så skal jeg have en stripet trøje på. Her er Tom med sin krop 

Travle drenge, bygger med klodser!!! Dette var skønt at observere, drenge! Vinnies far kommenterede også , hvor godt i legede sammen og hvor gode kammerater i er. Den første del af morgenen byggede i alle sammen og jeg lyttede til, hvordan i delte, samarbejdede og hjalp hinanden med at finde de klodser i havde brug for. Vi støtter og opmuntrer venskab, som fremmer selvtillid, sociale egenskaber og en følelse af velvære.

Forældrenes stemme Dato: Januar 2006 Jessie har førhen ikke været så meget for at spise skalddyr, men her i juleferien var hun på besøg hos mormor og morfar og der havde hun spist indbagte blåmuslinger. Mormor fortalte, at hun havde udbrudt: ”Det er jo lækkert.” Ugen efter tog vi på campingtur ved ’Mangawhai Heads’ . Der fandt vi en masse hjertemuslinger ved stranden, og hun fandt ud af, at dem kunne hun også godt lide at spise. Hun fandt også ud af, at man kan skal tage de muslinger, der stadig er under vand, for at være sikker på, man ikke bliver syg af at spise dem, og hun lærte, at man skal lade dem ligge i en spand vand i nogle timer, så de spytter sandet ud. Eventuelle kommentarer: Det er dejligt, at Jessie ikke er bange for at prøve at spise nye ting og skønt at vi nu kan spise skalddyr sammen hele familien. Jessie virker efter disse oplevelser meget interesseret i at finde ud af mere om forskellige skalddyr og andet smådyrsliv ved strandbredden.

Barnets mappe

Hvad kan hjælpe til at implenmentere metoden? Miljø – en tredje lærer Nysgerrige Lyst og motivation til at udforske omverden Interesseret og involveret Kommer ud i et problem, der skal løses Får udtrykt sine ideer, tanker og følelser Tager ansvar

Organisering i hverdagen Del arbejdsopgaverne ud mellem jer Mindst en times dokumentationstid til hver pædagog om ugen Afkrydsningsskema, del mapperne ud mellem pædagogerne

Hvordan påvirker historierne alle parter ? Forældrene (mere involveret, får en viden om at deres barn ikke bliver glemt i mængden, finder ud af hvad deres barn interessere sig for i dagtilbudet) Børnene (alle børn bliver set, selvværdet styrkes, mod på at prøve nye ting, lærer hvordan man lærer) Pædagogerne (fagligheden anerkendes, teori og praksis hænger sammen, at gøre en forskel, mindre skældud, stress og udbrændthed)

Hvorfor kan denne metode lade sig gøre i Danmark? De fleste danske dagtilbud har allerede: mapper til børnene computer/kamera samme børn hver dag Metoden passer godt til den danske pædagogiske kultur Plads til børnenes individualitet Børnenes frihed til selvbestemmelse Inspireret af Reggio Emillia

Læreplanen skal dokumenteres Hvorfor ikke gøre det løbende i hverdagen? mappe på kontoret inddelt efter de seks temaer.

Hvordan kommer man i gang? Papir og blyant i baglommen Kamera (helst digital) Computer (evt. bærbar) Mappe til hvert barn (indrag børnene) Forældreaften (eller brev) Læs historierne op for hinanden- konstruktiv kritik Følg op på børnenes interesser Et spændende miljø, med åbne materialer og ressourcer

Kan i begynde at skrive læringshistorier i morgen? spring ud i skriveprocessen Hjælp hinanden start eventuelt med det danske skema, kan printes ud på Hans Reitzels hjemmeside se på børnene udfra de fem læringsdispositioner Jo mere, i dokumentere, jo mere lyst får i til at dokumentere