- Klimaet og den globale opvarmning IBSE forløb - Klimaet og den globale opvarmning
Engagement - Inddragelse Tager eleverne med ud! Hvad er skyer? Hvorfor ser de sådan ud? Hvorfor ses de i forskellige højder? Hvilken vej bevæger de sig?
Exploration - Udforskning Klassificer skyerne Lad eleverne lave deres egen klassificering De skal prøve at beskrive forskelle typer af skyer og hvad kendetegner de forskellige typer? Eleverne skal også forsøge at udvikle en vejrudsigt Dette gøres ved udlevering af udstyr. (lommemeteorolog)
Explanation - Forklaring Eleverne samles Der forsøges at sætte fagtermer på skytyperne. Der laves et forsøg med vanddamp i en flaske, for at forklare eleverne hvad skyer er! Eleverne hjælpes med at tolke deres info fra deres ”lommemeteorolog”
Elaboration - Udarbejdelse Udarbejdelse af vejrudsigt Dette gøres på bedste vis som i ”tv”
Evaluation - Evaluering Eleverne skal evaluere hinandens vejrudsigter. Var der noget der var mangelfuldt eller noget der skulle uddybes? Hvordan var det faglige sprog? Hvad synes i var godt? Læren støtter op med supplerende kommentarer.