Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability i organisationer 6. Forelæsning John Paulin Hansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Anskaffelse af ny teknologi
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Fremtidens markedsføringsplatform
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)
Hej. Vi er Lotte og Jesper - og vi er her i dag fordi vi skal fortælle jer lidt om et 4 ugers projekt vi lavede sidste forår, som tog udgangspunkt i Roskilde.
Forøg din værdi som konsulent
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Usability ITU, forår 2008 Strategisk usability Usability i organisationen.
Online markedsføring og e-handel Voxeværket – Uge21.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Udfordringen Dårlige data skaber spild i de administrative processer. Hæmmer strategiske beslutningsgrundlag. Bremseklods for udvikling af konkurrenceevne.
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Organisatorisk forankring
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Usability ITU, efterår Strategisk usability Usability i organisationen 22. oktober 2009 IT-Universitetet.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Usability ITU, forår Strategisk usability Usability i organisationen 26. Marts 2009 Usability, IT-Universitetet.
Strategisk Usability John Paulin Hansen HUSK HOVEDTELEFONER NÆSTE GANG.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability i organisationen 29. april 2010 IT-Universitetet.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Præsentationens transcript:

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability i organisationer 6. Forelæsning John Paulin Hansen

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Strategisk usability Hvilke UA-metoder har størst gennemslagskraft overfor? –Ledelsen –Udviklerne –Designerne –Forretningsudviklerne

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen UA - modstanden Hvad er de største hindringer for UA? –Resurse begrænsninger (penge og tid) 29% –Modstand mod UA i organisationen 26% –Mangel på forståelse for UA 17 % –UA er dårlig til at sælge sig selv 13 % –Mangel på UA eksperter 6 % –UA inddrages for sent 5 % –Der er ikke behov for UA 4 %

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Vindere og tabere Mest effektive: –UA test i laboratorium ; 65 % –Højt profilerede projekter ; 56 % –UA sidder sammen med udviklere ; 45 % Mindre effektive: –Heuristiks evaluering ; 70% –Fokusgrupper ; 41% –Oplæring af andre grupper , 47 % –Spørgeskemaundersøgelser , 52 %

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Udgiftsbegrundelser for UA (1) Interne udviklingsprojekter: –Øget brugsproduktivitet (afhængig af antal brugere og antal transaktioner) –Færre brugsfejl –Mindre træningsomkostninger –Tidlig (og 75 % billigere) fejlretning –Mindre brugersupport-indsats

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Udgiftsbegrundelser for UA (2) Salgsprojekter og ekstern markedsføring: –Øget salg eller øget site trafik –Mindre kundesupport eller færre forespørgsler pr. telefon –Tidlig (og 75 % billigere) fejlretning –Mindre brugersupport-indsats –Bedre branding

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen 10 minutters par-opgave –I er webudviklere i en virksomhed og overvejer at hyre en konsulent som har givet et tilbud på kr for at undersøge jeres site med 5 brugere. I frygter, at sitet har store problemer med den specielle scroll-funktion som det benytter og med en ældre søgefunktion. –Jeres leder forlanger, at I kan begrunde denne udgift økonomisk, før hun siger OK. –Om 10 minutter har I et kort møde med økonomichefen og it-chefen. De kender alle de tal, I kan finde på at spørge om. –Hvad vil I spørge dem om?

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen 0: Uerkendt Ignorance: ”Vi har ingen problemer med brugervenligheden” ”Jeg har aldrig hørt om nogen, der kan bevise de har tjent penge på brugervenlighed” ”Vi behøver ikke være venlige” ”Vores kunder kender os så godt, at de ved hvordan man bruger vores produkter”

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen 1: Bekendt Usikkerhed: ”Vi ved faktisk ikke, om vi har problemer med brugervenligheden” ”Tag 6 brugere og du har 12 synspunkter” ”Sådan gjorde vi sidste gang” ”Det vænner man sig hurtigt til” ”Der er ingen der har brokket sig” ”Vi kan jo ikke vide hvad brugerne vil have før systemet er klart til dem”

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen 2: Overvejet Opvågning: ”Hvem siger at man absolut SKAL have problemer med brugervenligheden ?” ”Vi har kun brugt standard interface så det har Microsoft nu nok tænkt på, skal du se!” ”Vi har overholdt Jakob Nielsens 10 gyldne regler” ”OK - så fortæl mig hvad vi skal lave om - men det skal være NU for vi skal uploade på mandag”

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen 3: Implementeret Oplyst: ”Ledelsen er 100% comittet på at løse vores problemer med brugervenligheden” ”Det er for sent at lave det om nu” ”Vi har planlagt brugertest når første implementering er i luften” ”Vi skal også passe på at brugervenlighed ikke bliver en spændetrøje for udviklerne”

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen 4: Integreret Viden: ”Vi løser problemerne med brugervenlighed som en del af vores udviklingsrutiner” ”Hvor mange testpersoner skal vi have fra hver af vore målgrupper?” ”Kan vi ikke lave usability-analyser ud fra logfilerne?” ”Opdateringer går først i luften, når vores brugertests viser de er OK”

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen 5: Institutionaliseret Sikkerhed: ”Vi ved præcis hvorfor vi IKKE har problemer med brugervenligheden” ”Logfilerne dokumenter 100% succes på de kritiske brugerinteraktioner” ”Vi har opnået den forventede 50 % reduktion i telefonforespørgsler med den sidste opdatering” ”Vores brugerpanel er nu oppe på de nødvendige 300 personer og alle nye undersøgelser laves på under 36 timer”

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Modstand fra udviklerne –Tidspres på udviklerne - mange designdrøftelser foregår sent i udviklingsprocessen, hvor udviklerne er utålmodige for at komme i gang med at implementere –Svært at fastholde udviklerne i problemanalysen - de vil designe sig ud af problemerne hurtigst muligt –Udviklerne bryder sig ikke altid om at få kritik på deres arbejde - det kan bl.a. betyde mere arbejde på kort sigt

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Strømlinet kognitiv gennemgang (SKG) 1) Udvælg de vigtigste brugerscenarier 2) Få udviklerne til at svare på to spørgsmål til hvert scenarium: –A. Er brugerne klar over, hvad de skal på dette sted i opgaven? –B. Hvis brugerne gør det rigtige vil de så vide at de er kommet et trin nærmere deres mål?

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Grundregler for SKG: 1) Det er forbudt at designe 2) Det er forbudt at forsvare et design 3) Man må ikke diskutere kognitive teorier 4) UA-specialisten leder sessionen

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hurtig etnografi Formål: At opnå en brugbar forståelse af brugerne og deres opgaver inden for et begrænset tidsrum Hovedelementer: –Tele-linse fokus –nøgle-informanter –interaktive observatører –samarbejde om kvalitative data-analyser

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Etnografiske studier Feltarbejde i naturlige omgivelser Forstå aktiviteter i kontekst Omfattende beskrivelser af mennesker, omgivelser og interaktioner Forsøger at forstå aktiviteter fra informanternes perspektiv ”Analytisk reportage” Måneders iagttagelser + måneders analyse

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Begrænset fokus Undersøg eksempelvis hvilke processer der kan automatiseres - i stedet for en udtømmende beskrivelse af alle aktiviteter Identificere felt-guider, der har adgang til mange mennesker og ved, hvor det interessante finder sted Brug informanter fra udkanten i stedet for dem der er alt for indforståede (fx folk der jævnligt har kontakt med gruppen, men ikke selv tilhører den)

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Interaktive observationer Kom når der særlig høj aktivitet Brug strukturerede interviews, gennemgang af nøgleaktiviteter og deltag selv i nøgleaktiviteterne.

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Effektive kvalitative analyser Anvend PC-redskaber til analyse af udskrevne interviews, online-diskussioner, felt-notater og video-optagelser Kognitive kort: Kausale modeller, begrebs- kort, influens-diagrammer m.m. Billedfortællinger Scenario-analyser med fotos af aktører

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Når krisen kradser Måske ikke optimalt - men godt nok! Vi løser problemet med en hjælpe-forklaring Vi sparer udgifterne til en usability ekspert og til undersøgelserne Konkurrenternes produkt er heller ikke optimalt Udviklerne er adskilt fra brugersupporterne - arbejder under to forskellige chefer med hver sit budget

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Kamp om kagen Alt for mange ”falske” eksperter, som kun har et begrænset indblik i UA: –Webdesignere –Informationsarkitekter –Dataloger med psykologi-kursus –Marketingseksperter der kender ”gennemsnits- brugeren” –Humanister der laver narrativitets-analyser af grænseflade-diskursen

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Respekt De to mest effektive måder at få den på: –A? –B?

Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Vejen frem Lær at tale forretnings-sprog Fokuser´på forretnings- og bruger-mål Evaluering af opgaver og ikke skærm-elementer UA skal involvere sig direkte i udvikling og involvere udviklere direkte i UA Få ledelsen med og få dem til at gå forrest med UA Udvælg højt profilerede projekter og sats på dem i stedet for at blive tilkaldevagt på perifere projekter