Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability ITU, forår 2008 Strategisk usability Usability i organisationen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability ITU, forår 2008 Strategisk usability Usability i organisationen."— Præsentationens transcript:

1 Usability ITU, forår 2008 Strategisk usability Usability i organisationen

2 Usability ITU, forår 2008 Slide 2 ”Strategi” ? Langsigtet planlægning Fremgangsmåde Metode I organisationen, i virksomheden, i projektet … Altså: Hvad vil virksomheden med usability? Hvad vil virksomheden med (din) usabilitykompetence?

3 Usability ITU, forår 2008 Slide 3 Tilgang til usability Udefra og ind –Brugercentreret –”Kend din bruger” –Spørg brugeren først Indefra og ud –Teknologibaseret –”Vi ved bedst selv” –Spørg brugeren bagefter

4 Usability ITU, forår 2008 Slide 4 Forankring i virksomheden Placeret i central enhed –Vidensudveksling –Generel ensartet kvalitet –”Experter” –Konsulentydelse Placeret i de enkelte projekter –Større domæneviden –Tættere på projektet –Fast bestanddel i alle projekter

5 Usability ITU, forår 2008 Slide 5 Vær din position bekendt (1) Kend projektets formål og begrænsninger –Fra et usability perspektiv –Hvad er din rolle –Hvordan passer du ind –Hvordan ser de andre dig og dine kompetencer Kend alle interessenter i projektet, samt deres interesser –Eller prøv at etablere en fornemmelse –Skab din egen systematik (hvis den ikke er givet) Forstå hvilke konsekvenser dine resultater har og for hvem Kend din eksistensberettigelse – sørg for at andre også kender den –Få eventuelt ledelsen til at støtte og sikre den Forstå din placering (og din rolle) i organisationen Vær tålmodig, men vedholdende –Det er enkelt, men det er et ofte en god idé Hvilken værdi skaber du? –For hvem? –Hvordan? Få en titel: –Brugervenligshedskonsulent, Usability ansvarlig, Usability specialist –Informationsarkitekt –UX’er

6 Usability ITU, forår 2008 Slide 6 ”Usabilitykompetencen” Hvordan får man som Usabilitykompetence gennemslagskraft overfor: Ledelsen – All of below Udviklerne – Tal deres ”sprog” Designerne – Respekter deres vinkel Marketing – Du skaber mersalg og kvalitet Supportfunktioner – Jeg har brug for jer… Jeres opdragsgiver? – Overvej værdien!

7 Usability ITU, forår 2008 Slide 7 Modstand fra udviklere Tidspres på udviklerne resulterer (nogle gange) i modvilje mod at lave om på noget som allerede er “færdigt” (Søren Lauesens lov) Mange designdrøftelser foregår sent i udviklingsprocessen, hvor udviklerne er utålmodige for at komme i gang med at implementere Svært at fastholde udviklerne i problemanalysen - de vil designe sig ud af problemerne hurtigst muligt Udviklerne bryder sig ikke altid om at få kritik på deres arbejde, da kan bl.a. betyde mere arbejde på kort sigt Usability arbejde bliver af nogle udviklere betragtet som uvidenskabeligt og alt for subjektivt

8 Usability ITU, forår 2008 Slide 8 Værktøjer til vejen frem (1) Lær at tale forretnings-sprog - Bundlinier og ROI Fokusér på forretnings- og brugermål Evaluering af opgaver og ikke skærm-elementer Vær det objektive alternativ til lange designdiskussioner

9 Usability ITU, forår 2008 Slide 9 Værktøjer til vejen frem (2) Usability arbejdet skal involvere sig direkte i udvikling, og involvere udviklere direkte i Usability arbejdet Få ledelsen med og få dem til at gå forrest med Usability Udvælg højt profilerede projekter og sats på dem, i stedet for at blive tilkaldevagt på perifere projekter Intet virker så godt som en succes

10 Usability ITU, forår 2008 Slide 10 Kommunikation af resultater En sides opsummering til ledelsen Kort rapport / artikel til organisationens intranet eller internt nyhedsbrev Metodebeskrivelser og data i appendiks Visualisér: Brug illustrationer, skærmdumps, video highlights eller eyetracking til at illustrere problemer Klæd andre i organisationen på til at tale din sag – fx korte powerpoints

11 Usability ITU, forår 2008 Slide 11 Vær katalysator Angiv alvorsgrad til problemer Formulér anbefalinger til problemerne Overvej prioritering af anbefalinger Overvej endelig prioritering i samarbejde med projektgruppen, fx på en workshop Tænk igen i værdi for modtageren

12 Usability ITU, forår 2008 Slide 12 Følg op på indsatsen Ikke nok at opdage fejl - det skal også være fejl der kan gøres noget ved Metoderne skal accepteres af organisationen (team buy- in) Der skal være ressourcer til at løse dem Bedre at lokalisere de lavt hængende frugter end at finde de absolut største

13 Usability ITU, forår 2008 Slide 13 Udgiftsbegrundelser Interne udviklingsprojekter: – Øget brugsproduktivitet (afhængig af antal brugere og antal transaktioner) – Færre brugsfejl – Mindre træning og omkostninger til uddannelse – Tidlig (og 75 % billigere) fejlretning – Mindre brugersupport – Mindre tilretning efter implementering Salgsprojekter og ekstern markedsføring: – Øget salg eller øget trafik – Mindre kundesupport eller færre forespørgsler pr. telefon – Tidlig (og 75 % billigere) fejlretning – Mindre brugersupport – Bedre branding Bedre risikostyring!

14 Usability ITU, forår 2008 Usability Maturity Model: Human Centredness Scale INUSE, Earthy 1998

15 Usability ITU, forår 2008 0: Uerkendt Ignorance: ”Vi har ingen problemer med brugervenligheden” ”Jeg har aldrig hørt om nogen, der kan bevise de har tjent penge på brugervenlighed” ”Vi behøver ikke være venlige” ”Vores brugerer kender os så godt, at de ved hvordan man bruger vores produkter” (Dansk oversættelse)

16 Usability ITU, forår 2008 1: Bekendt Usikkerhed: ”Vi ved faktisk ikke, om vi har problemer med brugervenligheden” ”Tag 6 brugere og du har 12 synspunkter” ”Sådan gjorde vi sidste gang” ”Det vænner man sig hurtigt til” ”Der er ingen der har brokket sig” ”Vi kan jo ikke vide hvad brugerne vil have før systemet er klart til dem”

17 Usability ITU, forår 2008 2: Overvejet Opvågning: ”Hvem siger at man absolut SKAL have problemer med brugervenligheden ?” ”Vi har kun brugt standard interfaces, så det har Microsoft nu nok tænkt på, skal du se!” ”Vi har overholdt Jakob Nielsens 10 gyldne regler” ”OK - så fortæl mig hvad vi skal lave om - men det skal være NU for vi skal uploade på mandag”

18 Usability ITU, forår 2008 3: Implementeret Oplyst: ”Ledelsen er 100% comittet på at løse vores problemer med brugervenligheden” ”Det er for sent at lave det om nu” ”Vi har planlagt brugertest når første implementering er i luften” ”Vi skal også passe på at brugervenlighed ikke bliver en spændetrøje for udviklerne”

19 Usability ITU, forår 2008 4: Integreret Viden: ”Vi løser problemerne med brugervenlighed som en del af vores udviklingsrutiner” ”Hvor mange testpersoner skal vi have fra hver af vore målgrupper?” ”Kan vi ikke lave usability-analyser ud fra logfilerne?” ”Opdateringer går først i luften, når vores brugertests viser de er OK”

20 Usability ITU, forår 2008 5: Institutionaliseret Sikkerhed: ”Vi ved præcis hvorfor vi IKKE har problemer med brugervenligheden” ”Logfilerne dokumenter 100% succes på de kritiske brugerinteraktioner” ”Vi har opnået den forventede 50 % reduktion i telefonforespørgsler med den sidste opdatering” ”Vores brugerpanel er nu oppe på de nødvendige 300 personer og alle nye undersøgelser laves på under 36 timer”

21 Usability ITU, forår 2008 Slide 21 Niveau 5. indeholder fx: Der findes et overordnet usability program i alle projekter i hele organisationen. Systematisk håndtering og forbedring af usability, både i produktkvalitet, i processer og i organisationen som helhed. Forståelse af værdier og kompetencer indenfor usability, på niveau med alle andre områder i udviklingen.

22 Usability ITU, forår 2008 Slide 22 Gode råd Vidensdeling og erfaringsudveksling er ofte en god ide for usabilitykompetencen Dokumenter og systematiser dine metoder og resultater Design og usability går hånd i hånd, det øger dit vidensområde

23 Usability ITU, forår 2008 Ikke flere øvelser... God rapportskrivning


Download ppt "Usability ITU, forår 2008 Strategisk usability Usability i organisationen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google