Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Advertisements

Matematik årsplan for 3.x
Om at skrive 3.årsopgave i matematik
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Velkommen til workshoppen
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Kompetencer Matematik 1 Steen Markvorsen Institut for Matematik
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
LEARNING ENGLISH AT HRS 2KOK1041/42. WHY?  Verdenssprog  Globalisering  Engelsk talende kolleger  Mobilitet.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk:
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Eksamen og eksamensbilag :
Matematik afgangsprøve 2013

Tina Sneholm Andersen tian
TI-Nspire CAS Computer Algebra System
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Regn med sinus, cosinus og tangens i retvinklede trekanter
Matematik HHX Tina Nørrelykke
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Tina Sneholm Andersen tian
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
UCN Aldersspecialiseringerne. Hvad står der i studieordningerne Under afsnittet ”Deltagelsespligt” I løbet af studieåret udarbejdes der 4 fagdidaktiske.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Gymnasietime Matematik.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Matematik C Lars Bronèe.
Statistik Kristine og Søren.
Fælles mål 2009 Isboden.
Årsplan – en kort en lang
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Matematik efter reformen
Mundtlig matematik eksamen
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Trigonometri – 6. og sidste forløb i 10G
Matematik A på htx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver 19. september 2016.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Viden om matematik Viden i matematik Videnskabsteori (fx) Metode:
Bedømmelse og karakterer
FA-mik misilitsitsisarnerit FA prøver
Fagdidaktisk kursus i biologi
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
Forenklede Fælles Mål Matematik
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Matematik Quiz! Eksempler på hvad matematik kan!.
Matematik Niveau F E D C.
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Program onsdag den 20. marts 2019
Opgavesamling – Ekstra opgaver til mat A skriftlig
Præsentationens transcript:

Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal have.

Formål: Formålet med faget er at eleverne bliver i stand til at identificerer matematiske problemstillinger i både erhvervsfaglige og almen sammenhæng. Desuden skal eleverne kunne anvende matematik i praksis og kunne kommunikerer herom. Matematik skal kvalificerer eleven til at kunne foretage beregninger indenfor det relevante erhvervsområde. Endelig er det formålet at bidrage til elevens uddannelseskompetence, således at de opnår reelle og formelle forudsætninger for at kunne fortsætte en teoretisk uddannelse.

I faget skal der arbejdes med følgende kompetencer - Symbol og formalismekompetence - Tankegangs og repræsentationskompetencer - Modelleringskompetence - Kommunikationskompetence - Hjælpemiddelkompetence

Indhold for F-niveau: Generelt Undervisningen omfatter erhvervsfaglige problemstillinger, der viser matematikkens anvendelse i praksis og samtidig giver eleven mulighed for at vedligeholde og udbygge sine matematiske kompetencer. Der skal arbejdes med matematik som løsningsmodel til praktiske problemstillinger, og derved anskueliggøre muligheder og begrænsninger ved faget.

Obligatoriske emne. Tal og symbolbehandling Almindelige regneoperationer med tal og symboludtryk Procentregning Anvendelse af regnetekniske hjælpemidler Regning med elementære brøker Erhvervsfaglig emne Det valgte emne skal kunne finde anvendelse i forbindelse med erhvervsfaglige problemstillinger.

Valgfrie forløb. Geometri. Enkle plangeometriske figurer (cirkler, trekanter og firkanter) Pythaguras´ læresætning Sinus og cosinus i retvinklede trekanter Funktioner og grafer. Koordinatsystemet Forståelse og anvendelse af grafiske fremstillinger i almindelighed Ligefrem og omvendt proportionalitet med dertilhørende funktioner grafisk beskrivelser og løsninger af ligninger. Statistik Fremstilling og fortolkning af statistiske beskrivelser Præsentation af statistisk materiale i form af tabeller, diagrammer og grafer. Beregning af gennemsnit, median og kvartilsæt.

Dokumentation. Eleven udarbejder individuelt eller i gruppe to temaopgaver. Mindst en af de to temaopgaver skal omhandle et erhvervsmæssigt emne. Temaopgaverne skal indeholde løsning af den praktiske problemstilling samt dokumentation derfor.

Eksamen. Skriftlig Prøven varer to timer. Egne notater, kompendium, formelsamling samt godkendt lommeregner. Mundtlig Prøven varer ca. 30 minutter. Eksamen tager udgangspunkt i en af de to temaopgaver via lodtrækning. Der gives ingen forberedelsestid (D-niveau 30 min.).

Lektier. Efter behov. Hjemmeregning med afleveringspligt. Redskaber. Passer. Vinkelmåler. Lommeregner (I må ikke anvende mobiltelefon). Almindelige skriveredskaber.