E-værktøjer og realkompetencer - betydningsfelter og dilemmaer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning i teori
Advertisements

Introduktion til projekt ”Aktivt Liv”
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
IKV i den politiske kontekst
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Rådet for Etniske Minoriteter
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Realkompetencevurdering i Danmark
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Unges kompetenceudvikling i det organiserede fritidsliv v/ Anne Kofod Medlemskonference 31. marts 2008.
Tillid Temadag for AMIR
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Hvad er realkompetencevurdering?
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’
Rekruttering og fastholdelse Projekt fra 2006 – 2010 Flere delprojekter omhandlende : Samarbejde Image Elevers læring Lederuddannelse Kompetenceudvikling.
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
Læring og inklusion i skolen
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Hvad er vejledning? Uddannelses- og erhvervsvejledning er en proces, der foregår i et samspil ml. oplysning, undervisning, praktiske aktiviteter og personlig.
Planlægningsmodeller
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
”Sådan ville jeg gøre” Om MED-inddragelse i udbudsprocesser Direktør Birgit Plambeck, Viborg Kommune FOPS
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
Realkompetencebeskrivelser i stedet for afgangsprøver Projektets formål og succeskriterier Konsulenternes opgaver og støtte Oplæg ved startkonference i.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Faglige kompetencer Hvad kan du?
Kompetenceprofilen Dit overblik.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Hvem får en bid?. Hvordan har vi organiseret opgaven.
Konsultative praksisformer i PPR
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Jobsamtalen Hvad skal I tale om?
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Kommentar til Stenlunds afhandling Anne Marie Dahler, UCL og NVR.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Succeshistorier Hvad er du god til?
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Trepartsmidler FTF-området. Udgangspunktet De overordnede kriterier for fordeling af midlerne Kunne vi ”booste” regionen, så vi fokuserede på et bestemt.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Den 3. februar 2011, Viborg ved /Annette Ernst Lauridsen, direktør AARHUS TECH og formand for National Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning.
De maler et billede af sig selv som frie individer, der dybest set har mulighed for at skabe sig den tilværelse, som de allerhelst vil have – det handler.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Forebyggende samtale En forebyggende samtale er for dig, der endnu ikke har stress, men ønsker råd og vejledning om, hvordan du undgår at udvikle alvorlig.
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Vejledning i validering
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Præsentationens transcript:

E-værktøjer og realkompetencer - betydningsfelter og dilemmaer DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010

E-værktøjer og realkompetencer - betydningsfelter og dilemmaer SKINNA Island/ Reykjavik www.osaan.fi / www.jagkan.fi Helsinki, Finland www.vigo.no (RealDok) www.vilbli.no Skien & Bodø, Norge www.realkompetence-forening.dk København, Danmark www.aks-international.com Tlf/ mail Danmark/ Norge 07-09-2010

Fasemodel for validering: hvor bruges e-værktøjet? Rie Thomsen, DPU 07-09-2010

Realkompetence & E-værktøj Kompetenceforståelse Kompetencer viser sig i aktiv handling Kompetence forudsætter og omsætter viden Kompetencer er situative, kontekstuelle Kompetencer er ikke er forankret i en bestemt rolle eller funktionsbestemmelse men knyttet til en person 07-09-2010

Temaer for diskussion 1 Modstillinger og eventuelle konflikter i forbindelse med udviklingen af centrale data- og sagsbehandlingssystemer. Set i forhold til lokale og sektoriale e-værktøjer til identifikation, afklaring, registrering og sagsbehandling SKINNA og tildels VigoVoksen/ RealDok 07-09-2010

Realkompetence & e-værktøjer E-værktøjer bruges ikke til RKV E-værktøjer spiller ind i anerkendelse af RK på forskellig vis E-værktøjer har betydning for kompetenceforståelsen for vejledere/ bedømmere E-værktøjer kan skærpe forståelse af kompetencer. Øge refleksionen for individet 07-09-2010

Temaer for diskussion 2 E-værktøjet afgrænser anerkendelse af realkompetencer til kompetencemål i et kompetencebaseret kvalifikationssystem. Generiske kompetencer (personlige og sociale kompetencer, ’alt hvad du kan’, 3.sektor-kompetencer) bedømmes ikke eller kun i ringe grad. Fx www.osaan.fi / www.jagkan.fi 07-09-2010

Temaer for diskussion 3 E-værktøjet er et identifikations- og afklaringsredskab men også et sagsbehandlingsværktøj. Hvordan vægtes fagkonsulenternes tid og ressourceforbrug mellem disse to hensyn? Hvordan undgår man, at indberetningspligt og systemkrav skygger for ’brugeren i centrum’ og den gode anerkendelses-proces? Fx. www.vigovoksen.no 07-09-2010

Temaer for diskussion 4 E-værktøjet er et identifikations-, afklarings- og dokumentationsredskab, der kan bruges direkte af slutbrugeren eller med vejledning anvendes i undervisnings og læringssammenhænge. E-værktøjets kompetenceforståelse – en bred, divergent eller generisk kompetenceforståelse – matcher ikke/kun i ringe grad med det ordinære uddannelsessystems forståelse af realkompetence. Fx www.realkompetence-forening.dk 07-09-2010

Temaer for diskussion 5 Sammenkobling af personlige, sociale, faglige og udviklingsorienterede kompetencer i et fælles redskab for ansatte og virksomhed. Kan anvendelse af e-værktøj til kompetenceidentifikation, afklaring og dokumentation tilgodese både den enkelte ansattes individuelle ønsker og virksomhedens krav til kompetenceudvikling og human ressource styring? Fx www.aks-international.com 07-09-2010

Temaer for diskussion 6 Vejledningens betydning i forbindelse med anvendelse af e-værktøjer til understøttelse af anerkendelse af realkompetencer. Kan brugen af e-værktøjer minimere behov for vejledning? 07-09-2010

Realkompetence & e-værktøjer E-værktøjer bruges ikke til RKV E-værktøjer spiller ind i anerkendelse af RK på forskellig vis E-værktøjer har betydning for kompetenceforståelsen for vejledere/ bedømmere E-værktøjer kan skærpe forståelse af kompetencer. Øge refleksionen for individet 07-09-2010