Find din indre motivation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jan Forsing og Lisa Andersson
Advertisements

Hvilken forskel gør spørgsmål?
Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Trivselspolitik på Løsning Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Mentaltræning Målsætning
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
i dødens og omsorgens rum
Lærerprofessionen - en definition.
Det autentiske menneske
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Stress og ledelse.
THOMAS MILSTED Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af.
TNL Lederuddannelse.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Procesværktøjer.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Statens frivillighedspolitik
Omgangstone og kollegialitet
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Læreren som læringsleder
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Motivation i MED arbejde Motivation i MED arbejdet trods ugunstige vilkår, Muligt? Ja! Nemt? Både ja og nej, men absolut muligt og spændende. Hvad koster.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Hvordan motiverer vi de unge?
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Find din indre motivation

Michael Rose Institut for Ledelse og Organisation Lederuddannelse og ledelsesudvikling. Karriereudvikling. Strategisk ledelse. Teamudvikling og coaching. 22 års praksiserfaring Underviser, leder, personaleudviklingschef og udviklingskonsulent. Ledernes Hovedorganisation Instruktør på en række af ”ledernes” åbne kurser. Konsulent på interne virksomhedsopgaver. Institut for Ledelse og Organisation

Find din indre motivation Hvornår trives du? Hvad ved vi og hvordan har det betydning for dig? Når vi fortæller historier … Hvordan virker det på os? Og hvordan ser den indre motivation ud? Bud på, hvordan du bliver og forbliver motiveret.

Hvorfor gør vi, som vi gør? Motivation Det store spørgsmål: Hvorfor gør vi, som vi gør?

Og motivation er … Motivation består af grader af: Ydre motivation omfanget af andre tvang, og omfanget af andres belønning. Indre motivation omfanget af den oplevede opfyldelse af egne ønsker, værdier og interesser. Ryan & Deci, 2000

Mennesket er: Naturligt aktivt, og handler og tilpasser miljøet til sine ønsker og behov. Passivitet er et udtryk for mistrivsel og en fremmedgørelse fra naturlige tilbøjeligheder. Ryan & Deci, 2000

Trivsel og mistrivsel Trivsel: Mistrivsel: Aktiv. Proaktiv. Engageret. Lærevillig. Mestringsfokuseret. Udvikling af potentiale. Indre motivering. Mistrivsel: Mere passivitet. Højere grad af reaktivitet. Fremmedgjorthed. Uvillighed til at lære nyt. Fokus mod at undgå fejl. Fokus mod det negative. Ydre motivering. Ryan & Deci, 2000

Oplevelsen af autonomi og kompetence stimulerer trivsel Hvordan øges trivsel? Psykologisk næringsstof, der styrker trivsel: Autonomi egen bestemmelse over sine handlinger. at blive involveret på arbejdspladsen. Kompetence mulighed for at opnå det, man ønsker. Socialt fællesskab oplevelse af nærhed og støtte fra andre. Oplevelsen af autonomi og kompetence stimulerer trivsel Individuelle forskelle på behov for at opleve socialt fællesskab Ryan & Deci, 2000

Autonomi og motivation Ikke reguleret – umotiveret. Ydre – motiveret af andres straf/belønning. Inkorporeret – skam/pinlighed i forholdet til andre. Identificeret – ud fra bevidsthed om værdier og mål. Integreret – ud fra værdier, der er integrerede hos en selv. Indre – ud fra ens interesse, at gøre det man nyder og er glad for. A U T O N O M I Teoretisk nyt: grader af ydre motivation. Umotiveret vs amotiveret: modstand eller ligeglad. Integreret: indsamler for Røde Kors (i regnvejr). Aktiviteten er i sig selv ikke motiverende. Ryan & Deci, 2000

Så hvad skaber motivation? Indre motivation Engagement Præstation Frigør menneskers ressourcer Mulighed for autonomi Tætte, støttende sociale relationer Personlig kompetence Ryan & Deci, 2000

Hvordan bliver din dag anderledes, hvis din grad af autonomi Det første spørgsmål: Hvordan bliver din dag anderledes, hvis din grad af autonomi bliver større?

Motivation på en anden måde Selvaktualisering Mangelbehov Vækstbehov Selvagtelse Hvordan tilfredsstilles medarbejderens behov for selvaktualisering? Sociale behov Sikkerhedsbehov Fysiologiske behov Maslow, 1943

Motivation på en tredje måde Tilfredsheds- eller motivationsfaktorer Præstation Meningsfyldt arbejde Ansvar Indflydelse Vækst Avancement Anerkendelse Tilfreds Ikke tilfreds Hvordan motiverer vi medarbejderne til at yde mere? Vedligeholdelses- eller hygiejnefaktorer Løn Jobsikkerhed Arbejdsvilkår (fysisk og psykisk) Interpersonelle relationer Benefits Personalepolitikker Utilfreds Ikke utilfreds Hertzberg, 1959

Motivation handler også om indstilling ! Hvad kan du få ud af arbejdet og hvad kan arbejdet få ud af dig? Vores forhold til arbejdet: Jeg er glad for arbejdet. Jeg får noget ud af arbejdet. Det ville ikke være rigtigt, at forlade arbejdet lige nu. Mayer & Allens

Motivation handler også om indstilling ! Hvad kan du få ud af arbejdet og hvad kan arbejdet få ud af dig? Hvad fokuserer du på? Kollega og leder Lokalt engagement Virksomheden og topledelsen Globalt engagement Både lokalt og globalt engagement Intet engagement Mayer, 1997

Hvordan bidrager du til at nå målene? Det andet spørgsmål: Hvordan bidrager du til at nå målene?

Her er en mand, der … 1990 Konsulentvirksomhed 1992 Cand. jur 1994 ”Foreningshåndbogen” 1995 Lukker virksomhed 1997 ”Hvis jeg bli´r gammel” 2006 ”Lykkeland” 2006 Strukturreformen 2007 Kvalitetsreformen 2008 Smøger mv. 1998-2001 2008 343 repræsentations- udgifter 2002-2005 1986 Landformand Venstre 1986 Byrådsmedlem 1990 1. viceborgmester 1994 Medlem af Folketinget 1998 Amtsborgmester 1998 Næstformand Venstre 2001 Indenrigs- og sundhedsminister 2007 Finansminister 2009 Statsminister

Historien om manden Betydning En fortælling En anden fortælling  Positiv  En fortælling En anden fortælling Betydning Negativ Tid

Hvilken historie fortæller vi? Vi lever i de historier, som andre fortæller om os. Vi lever i den historie, som vi fortæller om os selv. Vi bevæger os i retning af den fremtid, som vores forestillinger beskriver.

Hvad er du stolt over at have udrettet i den seneste periode? Det tredje spørgsmål: Hvordan skaber du dig? Hvad er du stolt over at have udrettet i den seneste periode? Til hvem og hvordan har du fortalt om det?

Pygmalion effekten ! Forsøg med Pygmalion-effekten Pædagogikken (572 forsøg) Ledelse - Pygmalion in management Dokumenteret effekt på 15 min!

Udvikling af din indre motivation Forsøg af handle proaktivt tag initiativet, brug din frihed til at vælge. Begynd med målet alting skabes to gange. Gør det første først det er ikke altid det, der haster mest, der er det vigtigste at gøre. At udvikle kompetencen til at opnå det, du ønsker – uden at være afhængig af andre

Udvikling af din indre motivation Tænk vind - vind brug omtanke og mod til at udvikle samarbejde. Søg at forstå – først derefter at blive forstået lyt, spørg og bliv inspireret. Måske er du faktisk enig. Gå efter synergi brug forskelligheder og find nye veje. Giv og få autonomi, og bliv er værdifuld partner – som er succesfuld sammen med andre

Min motivation Slib saven mad, træning og stresshåndtering Gensidighed  Fysisk mad, træning og stresshåndtering  Mentalt Læsning, visualisering, skrivning og planlægning  Socialt Service, indlevelse og synergi  Åndeligt Værdier, forpligtelse over for principper samt meditation Gensidighed Afhængighed At sejre med andre At sejre over sig selv 1 Vær proaktiv 3 Gør det første først 2 Begynd med slutningen Tænk vind-vind 4 Søg først at forstå …derefter at blive forstået 5 Skab synergi 6 Uafhængighed Covey, 1992

Det sidste spørgsmål: Hvordan vil du gå i gang?

Litteratur Peter Holdt Christensen: Motivation i videnarbejde Hans Reitzels Forlag, 2007. ISBN 987-87-412-5049-6 Per Oxvig-Østergaard: Motivation – vejen til større resultater Børsen, 1997. ISBN 87-7553-698-6 Stephen R. Covey: 7 gode vaner J.H.Schultz, 2000. ISBN 87-609-0101-2 Andreas Juhl, Kristian Dahl, m.fl.: Ledelsesbaseret coaching Børsen, 2006. ISBN 978-87-7664-187-0 Flemming Andersen: Selvledelse – selvet på arbejde Psykologisk Forlag, 2006. ISBN 978-87-7706-094-6 Nik Chmiel: Work and Organizational Psychology Blackwell, 2008. ISBN 978-1-4051-3276-3