Verden venter - fokus på 7 job Friskolen i Skive klasse Projektuge 2006 Grete Bundgaard og Allan Mikkelsen
Begrundelse: Mæthedsfornemmelse: Mæthedsfornemmelse: –Sortsyn (anoreksi, incest, dødsstraf, voldtægt m.v.) –Sort plastik, dødsmetal, hashbuler… –For meget overflade og for lidt dybde. For 8. kl.: Et godt ”begynderprojekt”. For 8. kl.: Et godt ”begynderprojekt”.
Mål: At gå i dybden med syv udvalgte job At gå i dybden med syv udvalgte job Fokus på: Fokus på: –Uddannelsen til jobbet –Beskrivelse af jobbet –Beskæftigelsesmuligheder –Arbejdsmiljø –Videreuddannelse
Fordele: Fremadrettet Fremadrettet Håb og drømme Håb og drømme Realistisk og vedkommende Realistisk og vedkommende Integrere UEA-orientering og projekt Integrere UEA-orientering og projekt Arbejde på tværs af klasserne Arbejde på tværs af klasserne To lærere hele tiden To lærere hele tiden
Krav: Informationer indsamles og viden opnås via: Informationer indsamles og viden opnås via: –Interview – –Supplerende litteratur fra biblioteket Projektet skal fremlægges på en jobmesse for forældre Projektet skal fremlægges på en jobmesse for forældre
Forløb: I grupper: Skriv alle de job I kan komme i tanke om I grupper: Skriv alle de job I kan komme i tanke om –Jobbene skrives på små sedler som hænges op på spanske vægge –Fælles: Hvad karakteriserer et job? (Beslægtede job) –Der sorteres og organiseres
Tre faser: Hvad kunne være interessant at vide om et job? Hvad kunne være interessant at vide om et job? Hvor kan vi finde information? Hvor kan vi finde information? Hvordan kan vi fremlægge vores viden? Hvordan kan vi fremlægge vores viden? Der skrives på sedler i tre forskellige farver Der skrives på sedler i tre forskellige farver
Jobudvælgelsesproces: Hvilket job kunne jeg tænke mig at fordybe mig i? (Prioritet 1, 2 og 3) Hvilket job kunne jeg tænke mig at fordybe mig i? (Prioritet 1, 2 og 3) Vi (lærerne) forsøger at danne os et overblik Vi (lærerne) forsøger at danne os et overblik Vi vælger 7 job ud og sammensætter grupperne Vi vælger 7 job ud og sammensætter grupperne
De 7 job: Designer Designer Advokat Advokat Skuespiller Skuespiller Læge Læge Dyrlæge Dyrlæge Sælger Sælger Kok Kok
Hver dag: Morgengruppemøder m. dagsorden, fx: Morgengruppemøder m. dagsorden, fx: –Hvad har vi lavet siden sidst? –Hvordan går det i forhold til planen? –Er der opstået problemer? –Har nogen fået nye idéer? –Er nogen gået i stå? –Plan for dagen
Hver dag på mail: Daglig rapport fra hver elev: Daglig rapport fra hver elev: –Hvad har vi arbejdet med i dag? –Hvad har vi fået styr på siden i går? –Hvilke opgaver skal jeg tage mig af? –På hvilke områder er jeg tilfreds med min indsats i dag? –Hvad er gået godt/mindre godt i gruppen?