STABE 2015 Stabsfunktioner version 2.0 Oplæg af Chr. Wang – v.8 ǀ UC Lillebælt ǀ Juni 2010 Imagination is more important than knowledge… Albert Einstein.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Social Kapital – rig på relationer
KAN MAN VÆKSTE PÅ DET SPECIALISEREDE SOCIALOMRÅDE MED RESPEKT FOR KVALITET OG SAMARBEJDE?
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Modul 1 - Processer.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Produktion og Logistik
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
Administrative pejlemærker i BUF
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Kompetenceudvikling i ISS
Aktuel lønudvikling og fleksible lønpakker
Illustrationer til undervisningsbrug
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
WEB-TV Version: Oplæg af Christian Wang, Imagination is more important than knowledge… Albert Einstein US (German-born) physicist.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
It-ledelse for ikke-it-chefer
Ledelse af innovative medarbejdere
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
IT Service Management – JP/Politikens Hus
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
WorldIQ A/S - Technology Briefing
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
IT-praksis i Sygeplejerske- uddannelsen i UC Lillebælt Præsentation (version 6) af anbefalinger fra en ikt-ekspertgruppe ǀ Jan-Dec 2010.
IT-Afdelingen, it.ucl.dk ǀ UC Lillebælt, ǀ dd.mm.2010it.ucl.dkwww.ucl.dk It-tilfredshedsundersøgelse 2010 AFKRYDSNINGSDATA (dvs. uden fritekstsvar)
Professionalisering og effektivisering i IT-Afdelingen ITIL: International standard for it-management Christian Wang, IT-Chef, UC Lillebælt ǀ April 2010.
#1 Christian Wang, IT-Chef IT DIGITALISERING OG INNOVATION Marts 2011.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Dan Zielke og 1.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Quality Management Systems
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
KIGO og kommunernes opgaver
Ledelse i forskellige retninger
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Implementering af strategi
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
SUF - gevinstrealisering
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Præsentationens transcript:

STABE 2015 Stabsfunktioner version 2.0 Oplæg af Chr. Wang – v.8 ǀ UC Lillebælt ǀ Juni 2010 Imagination is more important than knowledge… Albert Einstein US (German-born) physicist ( )

Dagsordenens spørgsmål Er gevinsterne ved stabsfunktionerne tydelige ? Er forudsætningerne til stede for at stabsfunktionerne kan levere de ydelser der efterspørges - hvis ikke - hvilke forudsætninger skal være opfyldte ? Er der faglige og kompetencemæssige udfordringer der skal adresseres? 2 Christian Wang, UC Lillebælt

Baggrund – hvor er vi nu? Fusionen pr skabte ”version 1.0” af stabene Stabene er på forskellige modenhedsniveauer Vision 2015 er klar, nu skal den implementeres Ny ledelsesorganisation er på plads Nu skal stabene videreudvikles til ”version 2.0” 3 Christian Wang, UC Lillebælt

4 Christian Wang, UC Lillebælt STABE ver funktionsområder 3 kulturer DRIFT & SERVICE Tilfredshed  Nul-fejls-kultur RÅDGIVNING Situationsforståelse  Kritisk kultur KONTROL Hændelsesrapportering  Læringskultur

5 Christian Wang, UC Lillebælt STABE ver. 2.0 – udadvendt fokus Drift & Service Råd- givning Kontrol 1UC Lillebælts kerneydelser og strategierxx 2Kunder og brugere – opsøgende/proaktivxx 3Dialog om behov - erkendte og latentexx 4Sagshåndtering, opgaveløsning og hjælpxx 5Aftaler med kunder, fx drifts- og serviceaftalerxxx 6Foranalyser, indstillinger og projektplanerxx 7Ydelseskataloger og kvalitetx 8Standarder, dvs. fælles løsningerxxx 9Politikker, retningslinier, regler og lovexx

6 Christian Wang, UC Lillebælt STABE ver. 2.0 – indadvendt fokus Drift & Service Råd- givning Kontrol 1Dialog, kommunikation og synliggørelsexxx 2Ydelser, forventninger og tilfredshedxx 3Sagshåndtering og opgaveløsningx 4Struktur, systematik, procedurer og processerxx 5Øget selvbetjeningxx 6Dokumentation og ledelsesinformationxx 7Projektplaner og projektstyringxx 8Balance mellem standard- og specialløsningerx 9Specialisering, generalisering og kompetencerxxx

STABE ver. 2.0 Forandring gennem PROJEKTER Tværgående tidsbegrænsede opgaver – ofte med stor kompleksitet – må ikke forstyrre driften Projektejer og projektleder Projektplan SKAL! udarbejdes (stor eller lille) - og den SKAL bruges, dvs. følges op, løbende … Klare aftaler om: Hvem gør hvad, hvornår, og hvem betaler? Ændringsstyring + Risikostyring + Kommunikation Opprioritering af kompetencer i projektledelse og projektstyring 7 Christian Wang, UC Lillebælt

STABE ver. 2.0 – GRUS, et eksempel Gruppeudviklingssamtaler i ITA Gør vi det rigtige? (Efficiens = Input/Output) Gør vi det på den rigtige måde? (Effektivitet = Input/Mål) Opgaver, processer og projekter: Er gruppen gearet til at løse de løbende opgaver? Er der etableret effektive processer og procedurer? Er gruppen i stand til at håndtere større projekter på en professionel måde? Samarbejde og organisation: Er gruppens samlede arbejdsområde præget af godt internt samarbejde og er gruppen hensigtsmæssigt organiseret? Hvordan kan gruppens samarbejde med ITA’s øvrige kolleger og med koncernen løbende udvikles og forbedres? Synlighed: Hvordan kan gruppen bidrage til yderligere at synliggøre it-ydelser og it- service overfor hele koncernen? Og herunder: Hvordan forvalter vi vores dobbeltrolle som leverandør og kontrollant? Kompetencer: Har gruppen de kompetencer som er nødvendige for at løse gruppens samlede opgaver, samt udvikle gruppens arbejdsområder i forhold til UCL’s strategier og givne rammer? Konklusioner, aftaler, aktiviteter, opfølgning, … 8 Christian Wang, UC Lillebælt

STABE – vilkår Stabene MÅLES på det som ledelsen ønsker skal ha’ opmærksomhed (fx økonomi og ”effektivitet”): Efficiens, dvs. input/mål Stabene STYRES på det som kunder og brugere har behov for (fx at brugerne siger at ”Det skal bare virke!”): Effektivitet, dvs. input/output Resultatlønskontrakter og nøgletal for stabene bør afspejle begge perspektiver! 9 Christian Wang, UC Lillebælt

Krav til koncernen BRUG STABENE! EFTERSPØRG hjælp, støtte – og kritiske synspunkter RESPEKTÉR FÆLLES løsninger - helheden RESPEKTÉR årets cyklus – planlægning af processer Overvej (på sigt fælles) ServiceDesk for alle stabe Brug dine dygtige kolleger i hele koncernen En del af koncern-kulturen er flittig brug af stabene. Mange delfunktioner i stabene er ikke alene serviceydelser, de er en del af forretningen! 10 Christian Wang, UC Lillebælt

Krav til stabscheferne – fokus på: Proaktivitet overfor kunder, brugere og partnere Synlighed og kommunikation Ydelser, forventninger og tilfredshed Tæt opfølgning på store opgaver/projekter Personaleudvikling: Kompetenceudvikling, specialisering og generalisering Dokumentation, formidling og ledelsesinformation Stabens indflydelse på forretningens drift og fremdrift – og lønsomhed 11 Christian Wang, UC Lillebælt

STABE – Præstationer 12 Christian Wang, UC Lillebælt F = ( Indflydelse 2 x Produktivitet) Kilde: ”Den succesfulde stab” - – Download bogen hérwww.ActVal.comDownload bogen hér

STABE – Lønsomhed 13 Christian Wang, UC Lillebælt Kilde: ”Den succesfulde stab” - – Download bogen hérwww.ActVal.comDownload bogen hér

De 9 anbefalinger 1.Håndtér stabenes dobbeltrolle som tjenere og betjente 2.Skab balance mellem forretningsforståelse og faglig integritet 3.Allokér omkostninger på baggrund af tæt dialog 4.Mål stabenes produktivitet, indflydelse og lønsomhed 5.Etablér tæt dialog og struktur 6.Ansæt chefer der både har overblik og indblik 7.Skab sunde slanke stabe 8.Skab helhed med kulturbærende stabe 9.Minimér klassiske faldgruber 14 Christian Wang, UC Lillebælt Kilde: ”Den succesfulde stab” - – Download bogen hérwww.ActVal.comDownload bogen hér

Yderligere 2 anbefalinger.. 10.Brug stabene, og respekter de fælles løsninger 11.Mere fokus på forretningens drift og fremdrift, og stabenes synlighed 15 Christian Wang, UC Lillebælt Kilde: ”Den succesfulde stab” - – Download bogen hérwww.ActVal.comDownload bogen hér

Dagsordenens spørgsmål Er gevinsterne ved stabsfunktionerne tydelige ? Er forudsætningerne til stede for at stabsfunktionerne kan levere de ydelser der efterspørges - hvis ikke - hvilke forudsætninger skal være opfyldte ? Er der faglige og kompetencemæssige udfordringer der skal adresseres? 16 Christian Wang, UC Lillebælt

17 Christian Wang, UC Lillebælt STABE – ITA Nøgletal, ekspempler … IT-omkostninger i % af UCL’s omsætning IT-årsværk pr. STÅ IT-årsværk pr. UCL-årsværk IT-omkostninger pr. STÅ IT-omkostninger pr. UCL-årsværk Tilfredshedsindex – studerende Tilfredshedsindex – ledere Tilfredshedsindex – medarbejdere Antal PC’ere pr. medarbejder (kun medarbejder-pc’ere) Antal PC’ere pr. STÅ (kun studie-pc’ere)

STABE – næste skridt … Fælles og stabsspecifikke metoder og kriterier for måling af stabenes performance og lønsomhed. Videreudvikling af stabene bør foregå på alle 3 funktionsområder, og som en iterativ proces afhængig af den enkelte stabs modenhed. Løbende opfølgning i stabsforum. Klargør/definér snitfladerne mellem stabene, og mellem stabe og studieadministration. Overvej (på sigt fælles) ServiceDesk for alle stabe. 18 Christian Wang, UC Lillebælt

19 Christian Wang, UC Lillebælt STABE ver funktionsområder 3 kulturer DRIFT & SERVICE Tilfredshed  Nul-fejls-kultur RÅDGIVNING Situationsforståelse  Kritisk kultur KONTROL Hændelsesrapportering  Læringskultur

Slut! Imagination is more important than knowledge… Albert Einstein US (German-born) physicist ( )