Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFlemming Damgaard Redigeret for ca. et år siden
1
IT-praksis i Sygeplejerske- uddannelsen i UC Lillebælt Præsentation (version 6) af anbefalinger fra en ikt-ekspertgruppe ǀ Jan-Dec 2010
2
2 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen Indhold Baggrund, metode og fokus Status på uddannelsesstederne og cases Strategi-modellen Anbefalinger: Niveau Ansvar Organisering Kompetencer Aktiviteter Ledelse Evt. udviklings- projekter
3
3 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen Baggrunden Behov for videreudvikling af den pædagogiske it- praksis i alle vores uddannelser (IKT). SiU’s Vision 2015-arbejde. De studerende forventer at vi anvender de nyeste it-teknologier. Forskelle i it-niveauet på de tre uddannelsessteder: Vejle, Odense, Svendborg. Særlig udfordring med Svendborg, som er et lille uddannelsessted. SiU ønsker en fælles pædagogisk it-strategi for alle tre uddannelsessteder.
4
4 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen Metoden
5
5 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen Fokus 1.Understøtte SiU’s Vision 2015 2.Anbefalinger målrettes kommende pædagogiske it-strategi 3.Anbefalinger konkretiseres mest muligt, fx organisering, kompetencematrix og aktiviteter ÷ Sygeplejefaglig it og sundheds-teknologi ÷ Velfærdsteknologi
6
6 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen STATUS..
7
7 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen Status (generelt og cases) IT anvendes bredt på alle 3 uddannelsessteder Store variationer i undervisernes ikt-kompetencer Forskelle i ikt-niveau mellem uddannelsesstederne Odense mangler ikt-support på ikt-vejlederniveau Gode, men få, innovative it-anvendelser Få systematiske ikt-udviklingsprojekter Ingen systematisk it-kompetenceudvikling Ingen fælles ledelsesfokus på ikt – fælles ikt-strategi mangler
8
8 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen Status, fortsat … Mere åben struktur og mere åbne adgangstilladelser i Fronter - mhp øget videndeling og tværgående inspiration De studerende skal oplæres i de ”obligatoriske” it- værktøjer og it-platforme - fx mail, fronter, officepakken, … Elektronisk patientjournal (EPJ) Rammer for brugen af Web-2.0 plaforme Udvikling af digitale læremidler til uddannelsen
9
9 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen SiU’s ønsker – bl.a. … Involvering af studerende Moderne teknologier Evaluering Demostuer, EPJ Evidens, dataindsamling, info-søgning Hurtig ikt-support, kompetenceudvikling, udviklingsprojekter, laboratorier til cases,.. Forskning, prof.master, GU-EVU-samarbejde Fælles mindstekrav til ikt skal hæves
10
10 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen ANBEFALINGER..
11
11 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen Model for IKT-Strategi
12
12 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen NIVEAU Fælles minimumskrav (”overligger”) Både studerende og undervisere Mål for kompetenceudvikling Udligne niveauforskelle over tid Årlig revision af fælles mindstekrav Individuelle krav, kompetenceprofiler, MUS,.. Forsøg, eksperimenter, laboratorier
13
13 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen ANSVAR Entydig placering af ikt-ansvaret IKT-koordinator(er) IKT-vejlederteam(s) Fronter-administratorer Introduktion, vejledning i dagligdagen, kompetenceudviklingsaktiviteter, koordination, up-to-date viden,.. Timeressourcer
14
14 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen ORGANISERING NB! Rapporten indeholder funktionsbeskrivelser
15
15 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen KOMPETENCER Novice Rutineret Ekspert It-håndværk (IT) & Pædagogiske it-kompetencer (IKT) Personlige redskaber Samarbejde Undervisningsaktiviteter Digitale materialer Publicering Kompetencematrix’en...
16
16 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen KOMPETENCER - systematik NoviceRutineretEkspert Personlige redskaber It-håndværk (IT) It-pædagogisk (IKT) Samarbejde It-håndværk (IT) It-pædagogisk (IKT) Undervisningsaktiviteter It-håndværk (IT) It-pædagogisk (IKT) Digitale materialer It-håndværk (IT) It-pædagogisk (IKT) Publicering It-håndværk (IT) It-pædagogisk (IKT)
17
17 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen AKTIVITETER Traditionelle kurser duer ikke! Konsulentbistand Sidemandsoplæring Mentorordning Workshops Vejledninger Inspirationsmøder/temamøder/temadage Idébørs Kollegabesøg Videndelingsrum WEB-TV/Video Studieture Internationale projekter
18
18 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen ORGANISERINGKOMPETENCERAKTIVITETER Udviklingsprojekter kan med fordel omfatte både ikt- og uddannelsesfaglige kompetenceområder. Evt. udviklings- projekter
19
19 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen LEDELSE … IT/IKT er udbredt, og det nytter/virker IT/IKT har yderligere potentialer Barrierer: Tid, økonomi, kompetencer, mål, efterspørgsel, … Undervisernes digitale kompetencer skal styrkes Ledelses it/ikt-kompetencer skal styrkes Der skal udarbejdes lokale it-strategier for it- anvendelsen på den enkelte udd.inst. Prioritere ressourcer Skabe incitamenter Involvere sig i styring og opfølgning
20
20 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen Efterkritik (11.03.2010) … HUSK: Inddragelse af de studerende: - Rapporter og anbefalinger - Strategiarbejde - Implementering Kortlægning af undervisernes it/ikt-kompetencer, fx ved at underviserne besvarer et spørgeskema – et screeningsværktøj.
21
21 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen Feedback fra lederforum (22.03.2010) … Niveau under ”novice” Niveau der beskriver undervisningens målsætning Numerisk værdi for de 4 niveauer Forenklet screenings-værktøj Kompetencemål for både studerende og undervisere Fælles intro til alle studerende Uddannelsens pædagogik skal udvikles sammen med uddannelsens IKT- og E-læringsstrategi
22
22 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen Model for IKT-Strategi
23
23 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen IT-LEDELSE..
24
24 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen IT-Governance (28.11.2010) It-ledelse for alle chefer, også topledelsen … IT-projekter er organisatoriske forandringsprojekter ! Digitalisering og it er ofte omdrejningspunkt for forandringer. Dermed er digitalisering og it en væsentlig del af arbejdet med forandringsledelse, bl.a. på grund af øgede krav om innovation, kvalitetsudvikling og effektiviseringer.
25
25 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen IT-Governance It-ledelse for alle chefer, også topledelsen … I alle større organisationer er der en tydelig og vedholdende tendens til at netop it-ledelse rykker højere op i ledelseshierarkierne. Årsagen er, at digitalisering og it i stigende grad er en regulær del af selve forretningen og ikke udelukkende en service – ikke bare ”it ud af væggen”.
26
26 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen IT-Governance It-ledelse for alle chefer, også topledelsen … Lederne skal fokusere på: FORVENTNINGER BESLUTNINGER PROJEKTER DRIFT UDBYTTE
27
27 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen IT-Governance It-ledelse for alle chefer, også topledelsen … Lederne skal: Kommunikere og dermed skabe FORVENTNINGER til digitalisering og it-anvendelse Træffe BESLUTNINGER på basis af strategier og udbytte/gevinster Styre og følge op på PROJEKTER – projektejer og projektleder Placere ansvar for overgang fra projekt til DRIFT – datakvalitet, arbejdsprocesser, systemejerskab, lovgivning Sikre at UDBYTTE/GEVINSTER faktisk hentes hjem
28
28 Christian Wang, Karsten Petersen, Jan Apollo, Linda Hauschildt Nielsen IT-Governance It-ledelse for alle chefer, også topledelsen … Ind i strategierne Ind i styringssløjfen Ind i resultatlønskontrakterne Og så: Opfølgning, opfølgning, og atter opfølgning..
29
Slut! Imagination is more important than knowledge… Albert Einstein US (German-born) physicist (1879 - 1955)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.