OPLYSNINGENS BLINDE VINKLER

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
VIDEN I VIRKELIGHEDEN … ELLER INFORMATION PÅ NETTET
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Tak fordi jeg måtte komme
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Modul 1 - Processer.
Sprog/billeder på Internettet
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvor der er fokus på klimaet.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Kommunikation / it.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Konsensusprocessen.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Hvis du ønsker at opnå fremragende
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Geokommunikation - visualisering af geografiske data.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
SUF - gevinstrealisering
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Præsentationens transcript:

OPLYSNINGENS BLINDE VINKLER Vincent F. Hendricks Professor, dr. phil., ph.d.

OVERSIGT VIDEN VS. INFORMATION VS. BIBLIOTEK INFORMATIONSMATRIX VIDEN FONA 2000 / PLURALISTISK IGNORANCE SEX AND THE CITY / INFORMATIONSKASKADER RAM RIGTIGT / RAMMEEFFEKTER SNAPHANEN / POLARISERING VIDEN GRØNSPÆTTERI BIBLIOTEKET Vincent F. Hendricks

1. VIDEN VS. INFORMATION Enhver beslutning kræver information Information ≠ viden Information og engangsknaldet Viden og erobringen af den næste kæreste Viden = sand information + proces Information ikke et gode i sig selv og information er ikke nødvendigvis et bolværk mod uvidenhed Information kan bruges til oplysning, men det kan ligeledes bruges til manipulation med meninger, markeder og mennesker Vincent F. Hendricks

1. BIBLIOTEKSPARAMETRE Biblioteksparametre til informationsindsamling: Aktualitet Kvalitet Alsidighed Disse parametre sikrer muligvis informationsindsamling, men ikke nødvendigvis vidensindsamling Vincent F. Hendricks

2 INFORMATIONSMATRIX Informationsfænomen Informationskarakter Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2 INFORMATIONSMATRIX Informationsfænomen Informationskarakter Pluralistisk ignorance ... manipulation via ... lidt information Informationskaskader meget information Rammeeffekter informationspræsentation Polarisering Informationsselektion Vincent F. Hendricks

2.1 FONA 2000 Dialogen med ekspedienten: Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.1 FONA 2000 Dialogen med ekspedienten: -"Undskyld, kan du fortælle mig hvad clock-frekvensen er på board'et?” -"Det ved jeg da virkelig ik". -"Nu hvor du sælger produktet vil det da være meget godt at vide, oder was?". -"Hør her: Jeg tror ikke du kan finde en af mine kollegaer her i butikken, der ved det". Vincent F. Hendricks

Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.1 FONA 2000 Ekspedients ræsonnement: ingen af mine kollegaer ved det, og derfor har du ingen grund til at forvente, at jeg ved det, samt ingen af mine kollegaer ved det, og derfor har du ingen grund til at forvente at jeg burde vide det ... Pluralistisk ignorance opstår helt generelt, når en gruppe af beslutningstagere skal vælge at handle eller tro på én og samme tid givet et offentligt signal. Vincent F. Hendricks

2.1 FONA 2000 Tag som et eksempel et nystartet hold i filosofi … Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.1 FONA 2000 Tag som et eksempel et nystartet hold i filosofi … Faren for pluralistisk ignorance opstår, når den enkelte beslutningstager i en gruppe mangler den nødvendige information for at løse et problem og derfor observerer andre i håbet om at blive klogere. Men når alle andre gør det samme, observerer alle blot manglen på reaktion og slutter derfor til det forkerte. Vincent F. Hendricks

Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.1 FONA 2000 Pluralistisk ignorance forklarer ekspedientens manglende information om computeren, for i orienteringsakten er der ingen af hans kollegaer, der har ytret sig om deres manglende viden om produktets specifikationer, og gør de det ikke, vil han heller ikke udstille sig selv. Så kan man jo blot håbe på, at den man sælger produktet til heller ikke gør det. Men kunder udstiller typisk gerne deres uvidenhed, det er derfor, der er ekspedienter i butikker! IDIOOOTTTT! Vincent F. Hendricks

Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.1 FONA 2000 Pluralistisk ignorance blev præget af psykologerne Daniel Katz og Floyd H. Allport og henviser her til   "en situation, hvor majoriteten i en gruppe hver især afviser en norm, men antager (ukorrekt), at de fleste andre accepterer den". [Katz & Allport (1931): 152] Det kan ligeledes formuleres som situationen i hvilken ingen i gruppen tror, men alle er af den overbevisning, at alle tror [Krech & Crutchfield (1948): 388-89]. MANIPULATIO N VED FOR LIDT INFORMATION Vincent F. Hendricks

2.2 SEX AND THE CITY Vincent F. Hendricks Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.2 SEX AND THE CITY Vincent F. Hendricks

Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.2 SEX AND THE CITY Ved informationskaskader kan misvisende informationer spredes gennem en dominoeffekt når muligheden for offentlige signaler er fraværende eller manipuleres Vincent F. Hendricks

2.2 SEX AND THE CITY MANIPULATION VED FOR MEGET INFORMATION Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.2 SEX AND THE CITY MANIPULATION VED FOR MEGET INFORMATION Denne simple model af en informationskaskade viser, at de allerførste signaler i sekvensen er afgørende for hvilke beslutninger de resterende beslutningstagere i selv samme sekvens tager desuagtet deres personlige signal. Kan man derfor styre dette signal kan man også styre de valg og formodninger som beslutningstagerne tager til sig desuagtet deres personlige formodninger og signaler. Vincent F. Hendricks

Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.3 SNAPHANEN Lars Hedegaard, Trykkefrihedsselskabet, snaphanen.dk, d. 21. december 2009, at:   "De voldtager deres egne børn. Det hører man hele tiden. Piger i muslimske familier bliver voldtaget af deres onkler, deres fætre eller deres far. […] Kvinder har ingen værdi. De er ikke mennesker. Deres funktion er som livmoder – de bærer krigernes afkom og skaber nye krigere, men ellers … . Nuvel, de kan bruges til seksuelle formål, men ellers har de ingen værdi". Vincent F. Hendricks

Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.3 SNAPHANEN MF Søren Krarup, i Kristeligt Dagblad, 29. december, 2009:   "Det han har sagt er alt sammen velkendte ting. At islams syn på kvinden er undertrykkende. Og at islam har undertrykket kvinder i 1400 år med æresdrab, steninger, mishandlinger, og mænds behandling af deres koner som andenrangsmennesker. Det står også i Koranen – der er intet som helst hemmeligt i det". Vincent F. Hendricks

2.3 SNAPHANEN Jesper Langballe, Berlingske Tidende, 23. januar, 2010: Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.3 SNAPHANEN Jesper Langballe, Berlingske Tidende, 23. januar, 2010:   "Selvfølgelig skulle Lars Hedegaard ikke have sagt, at der er muslimske fædre, der voldtager deres døtre, når sandheden i stedet synes at være, at de nøjes med at slå døtrene ihjel (de såkaldte æresdrab) – og i øvrigt vender det blinde øje til onklernes voldtægt". Vincent F. Hendricks

Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.3 SNAPHANEN Ekstreme synspunkter som følge af polarisering optræder kun under bestemte betingelser som indbefatter   allerede ekstremistiske tendenser eller gennemsnitlige rabiate standpunkter i udgangspunktet, gentagelser af polariseringsspillet ved jævnlige møder eller anden meningsudvekslende aktivitet i forskellige fora, reelle som virtuelle, samt begrænset indflydelse eller påvirkning fra anden side eller argumenter. Vincent F. Hendricks

Figur 1. Informationsfænomen og informationskarakter 2.3 SNAPHANEN "Grupper klarer sig ofte sig rimelig godt, hvis de henholder sig til det gennemsnitlige svar, uden drøftelse; under ugunstige omstændigheder, kan det gennemsnitlige svar blive værre efter de har talt med hinanden". [Sunstein (2009): 142]. Her er paradokset: Drøftelse og meningsudveksling er godt for det gør demokratiet mere robust og favnende, men kan drøftelse givet polarisering være med til at skabe ekstremisme, og demokratiet er meget følsomt over for ekstremisme MANIPULATION SOM FØLGE AF INFORMATIONSSELEKTION Vincent F. Hendricks

2.4 RAM RAMMEN RIGTIGT Hvad ser du helst efter næste Folketingsvalg: "En ræverød regering med Gucci-Helle og socialkammeraterne, pop-Villy og med svingdør-R som bagstopper, eller en VK-regering med DF som parlamentarisk grundlag?"   eller En regering bestående af S, SF og med de Radikale som støtteparti, eller en kulsort regering med Lille-Lars fra Græsted, Kavaler-Lene samt regimente villahave inklusiv diktator Kjærsgaard i spidsen?" Vincent F. Hendricks

2.4 RAM RAMMEN RIGTIGT Valgmulighederne (1) og (2) siges, givet deres formuleringer, at have forskellige rammer og kan have meget forskellige rammeeffekter (eng. framing effects) derved, at de væsentligt kan påvirke folks beslutninger. Det forholder sig faktisk således, at mennesker har tendens til at foretage systematisk inkoherente og ligefrem inkonsistente valg afhængigt af om rammerne fokuserer på det positive eller det negative. Vincent F. Hendricks

2.4 RAM RAMMEN RIGTIGT I et eksperiment foretaget af Nobelprismodtagerne Amos Tversky og Daniel Kahneman har deltagerne mulighed for at vælge mellem to alternative udfald vedrørende 600 mennesker, der står over for en tænkt dødelig sygdom ... Vincent F. Hendricks

2.4 RAM RAMMEN RIGTIGT Behandling A, der redder 200 menneskeliv.   Behandling B med 33% chance for at redde samfulde 600 personer og en 66% chance for ikke at redde nogen. Behandling (A) og (B) samme resultat! Alligevel valgte 72% af de adspurgte behandling (A); kun 28% valgte (B). Vincent F. Hendricks

2.4 RAM RAMMEN RIGTIGT En anden deltagergruppe i eksperimentet blev præsenteret for samme scenarium, men med en anden statistisk fordeling:   Behandling C, hvor 400 mennesker dør. Behandling D, med 33% chance for, at ingen vil dø, mens der er 66% chance for, at alle 600 går en krank skæbne i møde. Stillet over for disse valg foretrak deltagerne suverænt behandling (D) med 78% over 22% til (C). Vincent F. Hendricks

2.4 RAM RAMMEN RIGTIGT Skævfordelingen i valget mellem disse parallelle muligheder bevidner rammeeffekten, for valgmulighederne i de to eksempler er inkonsistente! Med de rette rammer kan du få medarbejdere – både dem over som under – til at beslutte sig for hvad som helst! Kan man overhovedet bruge medarbejdernes syn på arbejdspladsen til noget, hvis deres standpunkter er så følsomme over for rammeeffetkter og mulighed for manipulation? MANIPULATIO N SOM FØLGE AF INFORMATIONSSELEKTION   Vincent F. Hendricks

3.0 VIDEN VIDEN = SAND INFORMATION + PROCES   Vincent F. Hendricks

3.0 GRÆNSPÆTTERI 4. De fleste beslutninger, du bliver stillet over for, er uundgåeligt formuleret i rammer, hvor valgmulighederne opstilles på en måde, der favoriserer én mulighed over en eller flere andre. Overvej, om du er enig i den favorisering, som rammen eller perspektivet på beslutningsproblemet giver anledning til. 5. Enighed er ikke i sig selv et tegn på sandfærdigheden af den foreliggende information. Dertil kommer, at enighed kan forstærkes ved drøftelse, så hvis man i øvrigt er enige med andre, kan drøftelse blot lede til en forstærket enighed og i yderste konsekvens ekstremisme. Drøft ligeligt med dem, du er enige – og uenige – med. 6. At være bevidst om, at de vigtige valg angår valget af beslutningsramme og ikke dagligdagens trivelle valg om to liter sødmælk, der eventuelt kan være økologisk. 1. Aldrig acceptere, at din egen eller andres uvidenhed eller manglende indsigt udgør et retfærdiggørende argument for ikke at indhente yderligere information. Er der for lidt information til rådighed, søg eller spørg om mere, også selv om det kan virke pinligt at ville have flere sandheder. 2. Ikke reflektionsløst antage standpunter eller gøre noget, blot fordi alle andre antager eller gør det, og således blot imitere, hvad andre gør eller mener. Hvis du reflekteret mener, at der er røg i køkkenet, så er det nok fordi, der er det. 3. Overvej hvorfra du har din information. Er den af en sådan karakter, at du kan angive ikke kun, at du tror på den, men også hvorfor – og ligeledes hvorfor andre også skulle acceptere dens sandfærdighed Vincent F. Hendricks

4. BIBLIOTEKET VIDEN = SAND INFORMATION + PROCES Skal biblioteket skal flytte fokus fra at stille information og medier til rådighed og i stedet fokusere på de processer, der bidrager til viden? Er biblioteket kilde til sand information eller en aktør, der tilbyder uformel læring, informationskompetence, biblioteket som offentligt rum, debatarrangementer, oplysningskampagner? Hvad kan biblioteket konkret gøre for at modvirke pluralistisk ignorance, informationskaskader, rammeeffekter og polarisering? Biblioteket som offentligt vidensrum Hvad betyder Oplysningens blinde vinkel for bibliotekerne på Internettet? Hvordan vil borgerne opfatte en ændret rolle, vil det være et populært tilbud? Er der efterspørgsel efter sandhed og oplysning? Findes den på biblioteket? Vil folk opsøge det? Vincent F. Hendricks