Seminar for trivsels- og SSP-personer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
DH Formandsmøder Januar og februar 2013 Dagsorden •Nedskæringer på handicapområdet og retssikkerhed •Fyraftensmøder om føp/fleks reformen •Offentlige.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Præsentation af materialer på personalemøde
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Fravær på Sofiendalskolen
Forældremøde på Stestrup Skole
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Opgaven jeg fik stillet
LÆSEHJØRNET I BLOK A.
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
TRIVSELSPROJEKTET Trivselsforum og den fælles indsats
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Efterår 2010 Fra viden til værdi GENNEM FORETAGSOMHED & HANDLEKRAFT.
Videndeling og ledelse
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Trivsels- og SSP-indsatsen Aalborg Kommune
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Status på Trivselsprojekt og SSP-Samarbejdet
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Højskoleforeningen, Vartov 1. april 2014 Jakob Clausager Jensen Konsulent for internationale aktiviteter Efterskoleforeningen.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
STATUS PÅ TRIVSELS- /SSP-INDSATSEN 11. juni 2009.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Folketingets Bibliotek og Oplysning
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen Lærerstartordninger, der nytter Sådan gør vi i Aalborg 2010/2011.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Elbilpartnerskabsdag Michael Rask og Andreas Moltesen.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Årsmøde Egeskovskolen Dagsorden – 19.10: Velkomst – 20.10: SSP samarbejdet Vi har besøg af SSP konsulenter fra Viborg Kommune - Hvilke.
DH Formandsmøder Januar og februar 2013 Dagsorden Fyraftensmøder om føp/fleks reformen Offentlige hjemmesiders tilgængelighed – ikke godt nok Reglerne.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Den koordinerede ungeindsats
INDUSTRIENS LEAN-KØREKORT
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Årskursus i Hjertemotion
SSP ledergruppemøder april 2016
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Præsentationens transcript:

Seminar for trivsels- og SSP-personer Praktiske oplysninger og overvejelser om evaluering af trivselsprojektet 21./22. januar 2010

Etablering af følgegruppe Praktisk info Etablering af følgegruppe 1 fra hvert skoleområde Ca. 1 møde i kvartalet Formål: Sparring i forhold til fx kurser, trivselspersonfunktionen og evaluering Tilkendegivelse af interesse - 29. januar – til Per Sand

Coaching/supervision Supervision-/coachingtilbuddet kan fx anvendes til: Afgrænsning og udvikling af trivselspersonrollen. Hjælp til opgaver og beslutninger, fx når man er kørt fast i en problemstilling eller blot er i tvivl om, hvorvidt man er på rette vej i sit arbejde. Hjælp til at bearbejde belastende arbejdssituationer samt hjælp til at tackle kommende belastende arbejdssituationer. Hvem kan jeg henvende mig til? Individuel supervision/coaching: John Laursen (konsulent i Skoleafdelingen (certificeret coach), tlf.: 99314022, mail: jol-kultur@aalborg.dk) Erik Madsen (familieterapeut/lærer, ansat ved PPR Tranumparken – tlf.: 99316209, mail: em-kultur@aalborg.dk) Birthe Reese (familieterapeut/lærer, ansat ved PPR Hasserisgaard – tlf.: 99316120, mail: brc-kultur@aalborg.dk) Gruppesupervision/-coaching Ønskes tilknyttet en supervisor/coach til jeres netværk, kan I rette henvendelse til:   Birgitte Lassen (socialrådgiver, ansat ved PPR Tranumparken – tlf.: 99316208, mail: bwl-kultur@aalborg.dk) Der udsendes et uddybende materiale senest 1. februar

Udvikling af trivselsrollen Der er afsat en pulje på 50.000 kr. til en udvikling af trivselspersonrollen Ambitionen er, at trivselspersonerne for små penge kan udvikle trivselsfunktionen og evt. igangsætte mindre projekter på skolerne (evt. i samarbejde med andre skoler). Målrettet elevaktiviteter Der vil ikke blive stillet de samme krav til dokumentation af brugen af udviklingspengene som i Fælles Skoleudvikling.   Der vil naturligvis fortsat være mulighed for at igangsætte større udviklingsprojekter gennem Fælles Skoleudvikling. Ansøgninger fremsendes til Per Sand

Uddannelse Tilbagemelding på skema om uddannelsesønsker Få besvarelser (ca. en tredjedel) Meget forskelligartede behov Rekvirerede kurser - fyraftensarrangementer o.a. – I melder ind til os – vi koordinerer og arrangerer gerne PD-forløb – fx specialpædagogisk basisuddannelse – kræver aftale med skoleleder (tid og penge) der etableres ikke et trivselsperson-PD-forløb UCN og CFU arrangere desuden en del relevante kurser fx ugekurser om ”Kommunikation og vejledning” og ”De urolige og vanskelige elever i klassen” SVU (Statens Voksen Uddannelsesstøtte) Der er afsat 6.000 kr. pr. skole til uddannelse gennem Fælles Skoleudvikling

Møder i foråret 25. marts 13-15 Områdemøde – Skoleafdelingen deltager 5. maj 12.30 - 15 Fælles kursus – alle deltagere i trivselsforum

Udfyldt af Navn:________________________________________ Skolens navn:________________________________________ Hvilke af de præsenterede ideer/initiativer overvejer du/I at tage med ”hjem” og arbejde videre med på din/jeres egen skole (som inspiration se evt. oversigten på næste side)? Hvorfor har særligt dette/disse initiativer vakt din/jeres interesse? Hvilke forhold vil kunne gøre det svært at få etableret/integreret ideerne på din/jeres skole? (hindringer på din skole og hos dig/jer selv) Overvej og beskriv milepæle i en mulig handlingsplan (hvad skal der gøres?): Hvem kunne evt. være dine/jeres støttepersoner/sparringspartnere?

Evaluering af trivselsprojektet Formål Hensigten med evalueringen er at undersøge, hvordan trivselsindsatsen kan udvikles. Rammer for evaluering 1. Etablering af et fælles trivselsforum på alle skoler herunder indsættelse af trivselspersoner på alle skoler og indsættelse af fast kontaktperson i Trivselsforum fra Børne- og Familieområderne 2. Etablering af en central specialenhed 3. Opstramning i forhold til eksisterende drop-out-procedure på forvaltningsniveau 4. Kortlægning og koordinering i forhold til de aktører, der i dag arbejder med målgruppen af børn og unge med trivselsproblemer Gruppearbejde Hvilke områder mener I, det er vigtigt at have særlig fokus på i evalueringen?