Talentudvikling på masseuniversitetet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NYE VEJE: UDVIKLING AF FORSKERTALENT PÅ HEALTH SEMINAR på AU HEALTH, D
Advertisements

Projektet ELI – Effekter af Efteruddannelse af Lærere i Indskolingen – er en workpackage under Center For Strategisk uddannelseforskning –
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Peter Ege Symposium Rigshospitalet 5. oktober 2011 Mads Uffe Pedersen professor Center for Rusmiddelforskning Aarhus Universitet Hvad kan den sociale misbrugsbehandling.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
1 | 2011 Gymnasielærerdag fra ungdomsuddannelse til videregående...
INFORMATIONSMØDE AUSTRALIEN Onsdag den 23. april 2014.
Status på de nyeste tendenser indenfor træning af mennesker med CP !
INNOCASE Project Transfer of innovative case study approach in business education Leonardo da Vinci Programme INNOCASE project no PL1-LEO
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Forskning og uddannelse uden grænser – to globale initiativer Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen, Aarhus Universitet Næstformand for Rektorkollegiet Medlem.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Nynne Det er tilladt at have talent! Talent? Talentprojekter – hele viften Akademiet – et eksempel Køreplan: Hvordan starter.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Centre of Research in Childhood Health Syddansk Universitet1 Is sports participation protective of back pain in childhood? An interim analysis from a prospective.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Nye teknologier kræver innovative forskningssamarbejder - myter og svar om forskningssamarbejder mellem virksomheder og universiteter innovation.
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Personlige erfaringer med exitarbejde – nye input og handlemuligheder Line Lerche Mørck & Camilla Sys.
Hvad skal vi tænke igennem og beslutte ? Strategi for Højbjerg Badmintonklub frem mod 2010 Opgave.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 19. MARTS 2015 FORSKNINGSPOLITISK ÅRSMØDE PRODEKAN JES MADSEN AARHUS UNIVERSITET SCIENCE AND TECHNOLOGY.
9. maj 2007 Dias 1 Department of Computer Science De unge vil ikke være nørder! Jørgen P. Bansler Datalogisk Institut Københavns Universitet.
Morten AagaardHANDS Side 1/6 A private introduction 1.HANDS – a tremendous personal experience: different persons representing very different competences.
Ph. d. -Skolen ved SDU-SUND sdu
AARHUS UNIVERSITET 23. FEBRUAR 2015 DCE – NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI HVAD BRUGES DATA TIL - ER DER DATA DER KAN UNDVÆRES? Peter Wiberg-Larsen.
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
A A R H U S U N I V E R S I T E T Universitets-Samvirket d. 23. maj 2007 Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen Aarhus Universitet Et universitet i forandring.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
8. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Fremtidens Aarhus Universitet AARHUS UNIVERSITET.
31. AUGUST 2011 MØDE MED DONG ENERGY VISIONERNE BAG FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET.
DNA baseret taksonomi?. International Commission on Zoological Nomenclature (ICZN) International Association for Plant Taxonomy (IAPT)
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
8. februar 2012 TATIONpRÆSEN Det Strategiske Museum - ET KOLLEKTIVT FORSKNINGSPROJEKT CENTER FOR MUSEOLOGI OG CENTER FOR VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION.
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
IT-Universitetet i København mere info på
Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen18. JANUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET Møde med Palle Christiansen REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSENJANUAR 2012 VELKOMST OG INTRODUKTION.
Aarhus Aros Rotary Det gode forsker- og studieliv.
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Hvorfor et Akademi for Talentfulde Unge? Fordi der i gennemsnit sidder 2-3 elever i hver klasse, der har brug for flere faglige udfordringer Fordi talentfulde.
AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB Introduktionsmøde til valgfag og seminarer på FSV BA-seminar: Sundhedspolitik mellem stat, professioner og.
Internationale perspektiver på interprofessionelle kompetencer fra All Together Better Health konferencen, Oxford 2016 Hovedtema: Værdibaseret praksis.
Hotel Capsis Thessaloniki Capsis Hotel Thessaloniki The largest city hotel in North Greece is located in the city centre and it is featuring a new.
DTE, oktober 2016 VIA, Campus C. Aarhus Lektor, ph.d. Jens H. Lund
Fremtidige muligheder
Problem- and play- based Learning
Christian.
Sygeplejerskers efter- og videreuddannelse -
Sundhedspædagogiske settings
Præsentationens transcript:

Talentudvikling på masseuniversitetet

To Modsatrettede idéer? om talentudvikling? Evolutionær Bred masse så lang tid som muligt Strategisk Identificere, selektere og raffinere tidligst muligt

Masse, talent og elite Masseuniversitet Talentudvikling Elite Mål: 25 % af ungdomsårgang skal tage lang vid. udd. AU 2012: 37.624 indskrevne AU 2012 optag: 7200 bac. og 4500 kand.. (AU Nøgletal) Talentudvikling Specialisering?? Honors programs?? Elite Ph.d. (AU TALENT) AU 2012: 1900 indskrevne 5% af alle indskrevne studerende (AU Nøgletal) Regeringens målsætning: Det er regeringens mål, at 60 procent af en ungdomsårgang skal gennemføre en videregående uddannelse, og 25 procent skal gennemføre en lang videregående uddannelse i 2020. Andelen af 35-årige, der har fuldført en videregående uddannelse, er fra 2004 til 2012 steget med 9 procentpoint til at udgøre 37 pct. Danmarks Statestik, NYT NR. 264 17. maj 2013, Fuldførte videregående uddannelser 2011/2012.

Eksempel på talentudvikling: The Campuswide Honors Program (CHP) at the University of California, Irvine (UCI) Formål: Rekrutteringsværktøj og pædagogisk værktøj Inklusionskriterie: The UC Irvine Admissions Application 3% tilbydes CHP  i alt ca. 700 CHP-studerende CHP: 15-25% af ordinært curriculum erstattes med CHP tilrettelagt curriculum (vs. valgfrit curriculum) Honors Humanities Core, Honors Social Science Core, Honors Science Core Reseach/Thesis CHP-studerende bor sammen i starten + har extra-curriculære forpligtelser/aktiviteter Omkostninger: løn til program director Charles Wright + sekretærer Kontekst: 30 mio. indbyggere – 3 universiteter University of California med 10 campusser Eneste offentlige universitet i Californien med ph.d.-uddannelse og medicinstudie Top 12,5 % af studerende i Californien University of California, Irvine: 28.100 studerende, heraf 22.200 bachelor CHP-UCI: 700 studerende = 3 % af bachelorerne Hård konkurrence ml. universiteter og ml. studerende http://www.honors.uci.edu/contact.php

3 CASES fra AU

Case: The Dream Team (Sigurd) Extra-curriculært program: ECTS = 0 1. Boot camp Inklusionskriterie: motiveret ansøgning + krav om fuldt tilstedevær En uge, ca. 20 medicinstuderende Basale kirurgiske færdigheder Individuelle tests 2. Mentorforløb Inklusionskriterie: test (8 bedste fra bootcamp) 4 mdr. på kirurgisk afdeling 1 mentor (læge) + 1 student Foto: Lars Kruse/AU kommunikation

Case: Forskningsår (nina) Extra-curriculært program: ECTS = 0 1. Projektansøgning + stipendium Inklusionskriterie: høje karakterer Medicin og odontologi 70-100 studerende pr. år Ca. 25% af alle medicinstuderende 1 års orlov fra studiet (forsinkelse) 2. Et års forskningstræning Mix af tilrettelagt og valgfrit curriculum Mesterlære på en afdeling 3. Afhandling + forsvar (3 mdr.) Fremtidige ph.d.-studerende? Foto: Nina Bjerre Andersen

Case: Psykiatrisk sommerskole (Rikke) Extra-curriculært program: ECTS = 0 1. Ildsjæl (psykiatrisk overlæge) Inklusionskriterie: Ingen 2. Frivillige studerende Studenterforening (gratis) 3. Sommerskole Inklusionskriterie: motiveret ansøgning + aktiv deltagelse i 5 dages seminar Foto: Psykiatrisk Selskab for Studerende

talent Vægtenhed, som anvendes i oldtiden om noget, der repræsenterede en bestemt værdi “Talent is a social construction. It is a label of approval we place on traits that have a positive value in the particular context in which we live” (Csikszentmihalyi, Talented Teenagers,1993, p. 23) “According to Darwinian models of talent development, an individual’s potential becomes actualized through the evolutionary interaction of innate capacities and “ecological niches” available in family, school, and workplace (Simonton, Psychological Review, 1999;106(3), p.454) Økonomi + værdsættelse

Gagné, High Ability Studies, Vol. 15, No. 2, December 2004

4 forskningsbaserede modeller Talent- model Generiske faktorer Medfødt potentiale Gode gener Trænings- model Målrettet træning 10.000 timer Hårdt arbejde Generalist- model Målrettet leg Varieret praksis Sen specialisering Økologisk model Miljø Interaktioner Kontekstuelle muligheder og betingelser

4 forskningsbaserede modeller Talent- model Generiske faktorer Medfødt potentiale Gode gener Trænings- model Målrettet træning 10.000 timer Hårdt arbejde Generalist- model Målrettet leg Varieret praksis Sen specialisering Økologisk model Miljø Interaktioner Kontekstuelle muligheder og betingelser

4 forskningsbaserede modeller Talent- model Generiske faktorer Medfødt potentiale Gode gener Trænings- model Målrettet træning 10.000 timer Hårdt arbejde Generalist- model Målrettet leg Varieret praksis Sen specialisering Økologisk model Miljø Interaktioner Kontekstuelle muligheder og betingelser

4 forskningsbaserede modeller Talent- model Generiske faktorer Medfødt potentiale Gode gener Trænings- model Målrettet træning 10.000 timer Hårdt arbejde Generalist- model Målrettet leg Varieret praksis Sen specialisering Økologisk model Miljø Interaktioner Kontekstuelle muligheder og betingelser

De 10 bud om akademisk talentudvikling Françoys Gagné (2007) Gifted Child Quaterly, 51(2), 93-118 Du skal: 1. skelne horisontalt kende kvalitative forskelle mellem domæner og subdomæner 2. skelne vertikalt vurdere kvantitativt forskelligt om talent er1:10, 1:1000 eller 1:100.000 3. identificere multifacetteret inkludere mange facetter i talentbegrebet 4. selektere med åbne arme udvide forståelsen af målgruppen så den passer til punkt 1-3 5. intervenere tidligt starte akademisk træning i børnehaven

De 10 bud om akademisk talentudvikling Françoys Gagné (2007) Gifted Child Quaterly, 51(2), 93-118 Du skal: 6. øge muligheden for at fortætte curriculum differentiere læringshastighed 7. accelerere hvis nødvendigt være åbne for store individuelle spring i niveau 8. berige hvor det er relevant tilstræbe beriget dybdelæring fremfor mangfoldig overfladelæring 9. gruppere på fuldtid samle hurtigt-lærende i fagspecifikke grupper fremfor klassetrin 10. drømme med øjnene åbne Kende personlige og miljømæssige mulighedsbetingelser

Hvad nu hvis…. CHP på Aarhus Universitet? Foto: Lars Kruse/AU Hvad nu hvis…. CHP på Aarhus Universitet? AU optag: Ca. 7000 bach./år 3% CHP: 210 bach./år 10-20 klasser/år 4 programs/faculties Business and Social Science (42%) Arts (25%) Science and Technology (23%) Health (10%) Hvilke 3%? Hvornår? Inklusionskriterier? Klasser? Kurser? Prøver? Bestået? På campus? Udenfor? Effekt?

Diskussionspunkter: Skal vi selektere tidligt? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvis ja: hvordan? Er ‘talent’ og ‘masse’ en modsætning eller hinandens forudsætning?

Udvalgte referencer Abbott, A. & Collins, D. (2002). A theoretical and empirical analysis of a 'State of the Art' talent identification model. High Ability Studies, 13, 157-178. Araújo, D., Fonseca, C., Davids, K., Garganta, J., Volossovitch, A., Brandão, R., & Krebs, R. (2010). The role of ecological constraints in expertise development. Talent Development & Excellence, 2, 165-179. Barab, S. A. & Plucker, J. A. (2002). Smart people or smart contexts? Cognition, ability, and talent development in an age of situated approaches to knowing and learning. Educational Psychologist, 37, 165-182. Bloom, B. S. (1985). Developing talent in young people. New York, NY: Ballantine Books. Burgess, D. J. & Naughton, G. A. (2010). Talent Development in Adolescent Team Sports: A Review. International Journal of Sports Physiology and Performance, 5, 103-116. Côté, J., Baker, J., & Abernethy, B. (2007). Practice and play in the development of sport expertise. In G.Tenenbaum & R. C. Eklund (Eds.), Handbook of sport psychology (3 rd ed., pp. 184-202). New York, NY: John Wiley. Csikszentmihalyi, M., Rathunde, K., & Whalen, S. (1993). Talented teenagers: The Roots of Success and Failure. New York: Cambridge University Press. Durand-Bush, N. & Salmela, J. H. (1996). Nurture over nature: a new twist to the development of expertise. AVANTE, 2, 87-109. Ericsson, K. A., Krampe, R. T., & Tesch-Romer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological Review, 100, 363-406. Henriksen, K. (2010). The Ecology of Talent Development in Sport: A Multiple Case Study of Successful Athletic Talent Development Environments in Scandinavia. Odense: Syddansk Universitet / University of Southern Denmark. Gagné, F. (2004). Transforming gifts into talents: the DMGT as a developmental theory 1. High Ability Studies, 15, 119-147. Gagné, F. (2007). Ten Commandments for Academic Talent Development. Gifted Child Quarterly, 51, 93-118. Lund, O. (2013). Hvordan foregår mesterlære i elitesport?: Udvikling af ekspertise gennem ”udøver-oplæring” i roning, trampolin og håndbold. Ph.d.-afhandling ved Syddansk Universitet. Miah, A & Rich, E. (2006). Genetic tests for ability?: talent identification and the value of an open future. Sport, Education and Society. 11(3), pp. 259-273. Simonton, D.K. (1999). Talent and its development: An emergenetic and epigenetic model. Psychological Review, 106(3), 435-457. Tranckle, P. & Cushion, C. J. (2006). Rethinking Giftedness and Talent in Sport. Quest, 58, 265-282. Vaeyens, R., Lenoir, M., Williams, A. M., & Philippaerts, R. M. (2008). Talent identification and development programmes in sport - Current models and future directions. Sports Medicine, 38, 703-714. http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/politiske-indsatsomrader/politiske-indsatser-pa-uddannelsesomradet