Energimærkning af bygninger i Danmark Nuværende regler Problemer og løsninger Fremtidens udfordringer Kåre Groes, Energistyrelsen
Nuværende regler i Danmark Ved salg (leje juli 09) Regelmæssig for bygninger over 1500 m² (1000 m² juli 09) Alle offentlige bygninger over 60 m². Alle nye bygninger
Energimærker besparelser 50.000 bygninger energimærket i 2007 Gns. 20% besparelse Tilbagebetalingstid 9 år
Hvem laver energimærker? Januar 2006 – maj 2008: Energikonsulenter personligt beskikket af Energistyrelsen Maj 2008 – maj 2011: Energikonsulenter godkendt i andre EU-lande inkl. Norge Certificerede energimærkningsfirmaer Maj 2011 og frem: Kun certificerede energimærkningsfirmaer certificeret efter ISO 9001 og Energistyrelsens særlige krav
Hvilke typer energimærker findes? Energimærker til enfamiliehuse: Parcelhuse Række- og dobbelthuse Etageboliger under 500 m² Energimærker til flerfamiliehuse: Alle etageboliger Energimærker til handel, service og offentlige bygninger: Administration Institutioner mv.
Energimærkning – hvordan? Alle 3 typer energimærker laves således: Data indsamles inden huset besigtiges Huset besigtiges, måles op og alle bygningsdele og anlæg registreres Energikonsulenten har valgfrihed ved indsamling af data Energimærket beregnes med teoretisk forbrug og beregnede besparelsesforslag Kopi af energimærket og beregningsdata sendes til Energistyrelsen
Håndbogen for energikonsulenter Energistyrelsens regler Juridisk Administrativ Teknisk http://www.femsek.dk/graphics/FEM_Sekretariatet/H%E5ndbog/EM-HB/HB2008/V1_oktober07/HB2008_SAMLET_140308.pdf
Kvalitetssikring Mulighed for at anvende faglige vurderinger og metodefrihed til at finde inddata Ny kvalitet i mærkningen – 4 kriterier: Virkelighedstro data – 10 % Retvisende energimærke A -> G – 10 % Energibesparelsesforslag – 60 % Forståelighed for brugeren – 20 % Energistyrelsens kvalitetssikring: elektronisk screening, skrivebordskontrol og teknisk revision med husbesøg
Største problemer og løsninger Ikke mange energimærker på store bygninger For få energikonsulenter og lange ventetider på at få energimærke Offentlige myndigheder laver ikke nok energimærker – frist juli 2009 – og gennemfører ikke energibesparelser Private bygningsejere bruger ikke besparelsesforslagene i energimærket nok
Ikke mange energimærker på store bygninger Hvorfor? Før 2006 baseret på skønnede besparelser. Efter 2006 beregnede besparelser. Kræver store mængder inddata. Energimærker blev meget dyre, over 100.000 kr. og tog meget lang tid at lave Løsning: Ny håndbog med faglig vurdering Udvikling af standardbygninger Fokus på besparelser
For få energikonsulenter Hvorfor? Stor mangel på ingeniører og arkitekter Mange flere bygninger skal energimærkes end før 2006 Løsning: Åbnet for certificering af energimærkningsfirmaer fra maj 2008 Firmaer er selv ansvarlig for kvaliteten og intern bemanding Større fleksibilitet til firmaerne
Offentlige myndigheder laver ikke nok energimærker Hvorfor? Kommunalreform i Danmark og sen start Mange kommuner har ikke penge sat af Løsning: Frist forlænget fra januar 2008 til juli 2009 Alle myndigheder som ikke når fristen kommer på ministerens sorte liste Krav om styr på energimærkning for at blive udnævnt til energiby
Energimærket bruges ikke nok Hvorfor? Mærket kommer på et svært tidspunkt Ikke nok kendskab til energimærkning Løsning: Alle energimærker offentliggøres på internettet fra oktober 2008 Kommercielt salg af inddata fra energimærker til interesserede, f.eks. forsyningsselskaber med besparelsesforpligtelse
Håndværkere og byggeindustri Energiselskaber Banker og kreditforeninger Ejere/administratorer Myndigheder Energimærkning Det fælles grundlag for alle aktører i byggeriet, som er inddraget i bygningsforbedringer
Fremtidens energimærkning Certificering af firmaer Danak Certificerende organer Kvalitetsledelse Kundebehandling Håndbog Energimærknings- firmaer
Krav til certificering af firma Et effektivt kvalitetsledelsessystem efter ISO 9001 og Energistyrelsens særlige krav Mærker af høj kvalitet Forbedringer i kvalitet De rigtige kompetencer (uddannelse eller prøve) Ordentlig kundebehandling (seriøs klagebehandling i firmaet) Efterkomme krav om berigtigelse ved klage til Energistyrelsen Gode mærkninger af høj kvalitet Se alle krav på www.femsek.dk