Projektlederens rolle(r)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Præsentation af materialer på personalemøde
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Energi- & Vandværkstedet
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Modul 1 - Processer.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Å.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Alle børn er alles ansvar
Intern kommunikation PR og presse
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Omgangstone og kollegialitet
Præsentation af materialer på personalemøde
Vejlederens kommunikation
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Gruppeudviklingssamtaler
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Refleksioner og opsamling ift. i går
Teamledelse og personlighedsmodeller
Workshop Motivation og fokus på målet
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Uafhængige LifeWave Distributører
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Værktøj: Check dine relationer
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Projektlederens rolle(r) VELKOMMEN

Program – Workshop Hej – præsentation af dagens program Hvem er vi + dagens forventninger Projektlederens roller Social kapital styrker projektleder + projektets Styr på rollen(erne)… Fastsættelse af fælles mål – mini forandringsteori Hvem er interesseret? Interessentanalyse, inden og udenfor blomsten Hvordan kommer vi mon derhen? Aktionsplan 6. Hvad med mig og mine roller? Drømmeøvelsen / bør og gør. (et udsnit af øvelser/eksemplariske.) : formål, redskaber til projektstyring – mål, vejen derhen og med hvem.. Handout udleveres samt et kompendium, hvor I kan finde flere øvelser og måder at gøre tingene på.

Hvem er vi? Runde: Navn Rolle/projekt Forventninger til dagen Hvorfor: Tjek in, anerkendelse og psykologisk kontrakt

Projektlederens rolle® Projektlederens rolle(er) Fælles brainstorm PROJEKTLEDERENS ROLLER? I projektet Udenfor projektet Personligt og formelt Hvad er en projektleder? Både faglige/formelle roller og personlige roller – spændingsfeltet mellem ledelse, ikke formelt men i praksis, af og til limbo land at navigere i. Hvilke roller har en projektleder? hvordan skaber vi medvind for vores projekt – hvilke roller knytter der sig til dit projekt? Hvad er et projekt: Formål – vil opnå noget, kort/afgrænset - tidsmæssigt, flere interessenter, har en målgruppe/måske flere,

Hvilke roller har jeg? Øvelse Hvilke roller har jeg? Hvilke er jeg rigtig glade for? Hvilke er jeg mindre glade for? Er de mon alle mine? P-plads: lav en p-plads med de roller som ikke er dine Formål: overblik over egne roller og opgaver – nødvendige og udenfor indflydelse Desuden ser vi på om I kan lide dem alle – p-pladsen lader vi stå til senere..

Vi deler roller med naboen.. Del med dine roller med naboen… (5 min. Til hver) Dem du kan lide Dem der dræner energien Dem du har parkeret Formål: erfaringsudveksling og spejling i hinanden… Anerkendende tilgang med lytning..

Social kapital som medvind.. Samarbejde Tillid Det etiske /retfærdige Skaber trivsel: Frivillighed, sjov og glæde Motivation, bedre samarbejde, mere kreativitet Hvad er social kapital så? Og hvorfor skal vi gøre det? Et projekt er ikke statisk og lykkedes ikke uden mennesker og projekter er ikke ens, men har ofte meget til fælles. Tese fra National forskningscenter for arbejdsmiljø – et godt arbejdsmiljø trækkes ikke i en automat, men er noget man skaber.. Tænker vi skal kigge på hvordan vi kan understøtte et godt frivilligt arbejdsmiljø omkring projektet. – Det er nemlig en væsentlig rolle og ansvar projektlederen har.. Ledelse er afgørende… og her er afklaring af projektlederens roller væsentlige. Når jeg bringer det ind her er det fordi at I som frivillige projektleder har med selve ”kerneydelsen” at gøre, nemlig projektet. Social kapital handler ikke direkte om at de frivillige/ansatte skal trives – tillægsgenvinst, men at kerneopgaven der er i centrum: Projektet og projektlederen = vejen til glæde og trivsel går gennem kerneopgaverne = nemlig projektet. Skaber motivation, arbejdsglæde, bedre møder, klarhed, fælles mål, styrker trivsel, engagement Når samarbejde, tillid og retfærdighed stiger så stiger motivation og arbejdsglæden…

SAMARBEJDE Inddragelse, medbestemmelse og klare mål. Fælles klare mål (rammer for møder (tid), fleksibilitet, planer og prioriteringer) Enighed om målene Evt. forskellige interesser/motiver, men anerkender og respekterer hinandens Styrk samarbejdet – Inddragelse, medbestemmelse og klare mål. Uddelegering af opgaver. Udvikle opgaver sammen med frivillige – gå ind i dem. Hvordan kan I i jeres projekt lave klare mål – Enigheden er væsentlig for jeres samarbejde. Enighed om: klare mål og involvere de andre frivillige i projektet? … Hvem er menneskerne i dit projekt og hvilke roller spiller de? Projektet – Forandringsmodel/mini: aktiviteter, resultater,

Forandringsmodel Hvordan skaber vi den største forskel? Aktivitet Resultat/delmål Virkning/mål Fx Socialt samvær Styrker fællesskab/skaber netværk Mindsker social isolation / eksklusion fx Socialt samvær Styrker social kompetencer Etablere nye venskaber, selvværd, mod m.m. Et eksempel kunne være som denne tegning.

Tegn jeres projekt m. naboen – tegn 1 Hvad er projektets navn? Hvad er formålet? – hvilke forandringer vil I skabe Hvilke aktiviteter er der? Hvad skal der til? Hvilke resultater knytter der sig til projektet? Hvilken virkning vil I opnå med projektet? 2 forsk. modeller: Mini Forandringsteori eller Gameplanner – se kompendium

Forandringsmodel Hvordan skaber vi den største forskel? Aktivitet Resultat Delmål Virkning Mål Et eksempel kunne være som denne tegning.

Stil de SMART(e) spørgsmål Specifik Hvad er målet? Målrettet Hvordan ved I at I har nået målet? Accepteret Hvad gør jeres mål accepterede og af hvem? Realistisk Er det realistisk og hvad gør jeres mål realistiske Tid - Hvornår skal I gøre hvad? I kan med fordel bruge disse spørgsmål undervejs i processen.. Den er måske ikke så visuel men det er en god tjekliste, når I har formuleret jeres fælles mål og resultater. Altid godt at tjekke den igennem omkring målgrupperne: LF, Frivilligteamet, børnene/forældrene, kommunen etc.

Hvem er med? Projektleder Frivilligteam Men hvem mere er med? Hvem har I brug for? Hvem er I afhængige af? Hvem har indflydelse? Er projektet attraktivt for de andre? Interessentanalyse – de definerer projektets succes. Medvind: Se også kompendium under interessent analyse hvis I ønsker at fordybe jer lidt mere.. hvem er mere interesseret i projektet? Er der kun medvind eller er der også modvind? Interessentanalyse Interessenter er med til at definere projektets succes..Hvem har indflydelse på projektet? Hvad gør man konkret for hver? Er formålet interessant/ attraktivt  

Tillid 2 væsentlige elementer: Tillid til det der bliver sagt / troværdighed Projektleder har tillid til at medfrivillige gør det aftalte – uden tjek. Tillid : kan ikke forlanges/skal opbygges Via troværdig handlinger og ord vise andre tillid Sig, hvad du gør, og gør hvad du siger PÅ den ene side har vi opgaven m. mål og resultater, planer etc. Men nu bevæger vi os nu væk fra projektets mere formelle del og tager fat på anden væsentlige element i Social kapital – nemlig TILLID.. Tillid I frivilligteamet er altafgørende for et godt samarbejde. Klare mål og interessentanalyse gør ikke arbejdet alene. Tillid har også at gøre med relationer:

Fælles drøftelse Hvordan gør I? Hvad gør I for at skabe tillid? Erfaringer? Hvilke erfaringer har I gjort jer? Gode/mindre gode.. Hvad er vigtigt for mig i et samarbejde? Hvad tror jeg er vigtigt for de andre? (nævn 3 ting) Forventningsafstemning…. Se også kompendium for mulige udkast til at snakke udfra.. Måder at skabe klarhed over roller, få gang i dialog har jeg lagt forskellige ting i kompendium fx teamcharter samt fra AL – hvor frivilligteamet kan afklare forventningsafstemninger, beslutningsformer, også omkring retfærdighed. Forslag til dialog omkring relationer: rollefordeling, fælles / individuelle, hvilke giver uklarheder og uenigheder

Eksempel - Dialog om omgaver Hvad er vores hovedopgave ? – jf. mål Hvilke fælles opgaver har vi ? Hvilke individuelle opgaver har vi? Hvilke samarbejdspartnere har vi ?– jf. interessentanalyse Omkring hvilke opgaver er der uklarhed/uenighed – hvilke er hos leder og hvilke hos resten af teamet? Hvad har vi brug for at få afklaret og aftalt omkring opgaver? Er der noget vi er enige om rimelig hurtigt? – lavt hængende frugter? Eksempel fra kompendium

Det etiske /retfærdige Fordelingsretfærdighed – hvordan forskellige opgaver og gode fordeles. Alle skal ikke nødvendigvis have lige meget – men alle skal vide hvilke kriterier fordelingen er lavet ud fra Procesretfærdighed – hvordan tingene foregår: Bliver alle hørt Er beslutningsgrundlaget i orden Bliver nogle favoriseret når opgaver fordeles? Teamcharter er igen en god måde at sikre gennemsigtighed og beslutninger.. Fælles forventningsafstemninger

En kunst af finde balancen Enighed om: Målet Tidsplanen Organisering/rollefordelingen Kommunikationen En igangsætter og en afslutter – fra ide, til handling og opsamling kvaliteten

Dig som projektleder Sæt et mål hvor du er den bedste udgave af dig selv – skriv det ned og læg det på gulvet hvor du har nået målet m. dato Stil dig på målet – hvordan har du det der? Skru ned for hjernen og op for indre stemme Gå tilbage til NU Skriv ned hvilke steps du skal tage for at nå målet Læg hvert trin på en tidslinie og sæt dato på dem.. Inddrag gerne jeres første 2 og 2 snak om roller.. 2 og 2 går sammen.. Genbesøg jeres roller i definerede i starten og kig også på dem i ikke ønsker – kan de bo nogen steder undervejs på linjen.

Tids, Handle og Aftale plan ´ Tids, Handle og Aftale plan AFTALE / TILTAG ØNSKET FREMTID ANSVARLIG TIDSPLAN STATUS Hvordan kommer vi derhen – hvilke aftaler skal vi lave og hvem gør hvad og hvornår?

Opsamling: BØR & GØR Hvad er det jeg/vi Gør nu som jeg/vi skal blive ved med at Gøre? Hvad Gør jeg/vi i dag, som jeg/vi egentlig ikke Bør gøre? Hvad er det jeg/vi Bør gøre, men som jeg/vi faktisk Ikke Har gjort? Hvad er det, som jeg/vi Ikke Gør i dag, og som vi for alt i verden Heller Ikke Bør Gøre? En god evalueringsøvelse – som I kan bruge i jeres projekt. Her har I mulighed for at lave en slags proces evaluering som giver et godt overblik og som er muligt at gøre uden at det bliver for personligt.

Tak for nu… Sanne L. Gylling, projektkoordinator /frivilligt socialt arbejde, slg@redbarnet.dk

Projektlederens rolle(r) Mini - kompendie