Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Medarbejderudviklingssamtalen
Refleksion i kommunikationen
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Velkommen til 3 ugers kursus
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Ørestad Skoles værdier
Digital formidling - med udgangspunkt i Ting Den 25. august møde i det faglige udviklingsforum.
Kursus for klub-medarbejdere ”At arbejde systemisk med relationer”
STRESS i SKOLEN - Inspiration til hvordan alle skolens parter kan bidrage til at forebygge stress i hverdagen. Nyborg Strand den 23. april 2007 Luama.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Arbejdsbelastning, stress og depression Odense den 5. februar 2008
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Pligtetik.
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Kvalitative data/ Empiri
En konflikthåndterende kultur
Klinisk Q-sort accept Instruktion: Skriv de følgende to slides ud på et stykke papir eller karton med print på begge sider. Tjek at de rigtige numre står.
Det gode klasserådsarbejde
Kultur i organisationer
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
“Hvilken del af ’stille’ forstod du ikke?”. Alle har brug for at føle sig sikker...
Dette diasshow er udarbejdet af:  Gitte Larsen  Charlotte Pedersen Fra O 27.
Projektlederens rolle(r)
En tidlig morgen i februar dag var vi i piareersarfik og spurgte elever om hvad de synes om at gå i piareesarfik. Så her er deres svar:
Kick-off: Hele Ledelser
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Uge 7 Unge og seksualitet.
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Tilgivelse.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
DUS Psykprojekt 2007 STRESS i SKOLEN
Ledelse og kollega-adfærd
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Velkommen til Ny Nordisk Skole akademidag 2015 #nynordiskskole.
De 3 domæner. Produktionens domæne. (Forældre) Procedure-regler – beslutninger -monolog. Refleksionens domæne. (Voksen) Ligeværdighed -accept- respekt-nysgerrighed.
Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?
Inklusion og inkluderende processer
Læreren som læringsleder
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
LP-analysemodellen i vejlederperspektiv 2. April 2014
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
De maler et billede af sig selv som frie individer, der dybest set har mulighed for at skabe sig den tilværelse, som de allerhelst vil have – det handler.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Fokus på evner og værdi - Og håndter forhindringer Thomas Wibling Hørehæmmet, jobrådgiver, coach og kursusleder.
Børn med særlige behov i dagplejen
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Præsentationens transcript:

Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana DET PERSONLIGE DOMÆNE – univers Æstetik Værdier Rigtigt/forkert Moral/etik Religion Følelser og holdninger PRODUKTIONENS DOMÆNE – univers Rammer REFLEKSIONENS DOMÆNE – multivers samarbejde/forklaringer Lovgivning Retningslinier Mål og strategier Regler Rammer for arbejdet Ansvar/kompetence Ledelse og beslutninger Nysgerrighed Uenighed velkommen Spørgsmål og undren Ingen kritik Nye perspektiver Ligeværdighed Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Domæne teorien med til møde Nu ved vi hvad hinanden mener, så kan vi gøre som vi selv finder bedst. Holdningstilkendegivelser Det er min erfaring, at Jeg synes, at Det er ikke muligt, at Personlige domæne Produktionen domæne Produktionen domæne Aftalen Det vi beslutter er….. Det betyder ,at… Det gør vi ved, at… Refleksionens domæne Kontrakten Hvad skal vi tale om? Hvorfor? Hvordan? Hvor længe og? Hvem følger op? Nye perspektiver Hvordan oplever forældrene mon dette? Hvordan ville vi opdage at det var lykkedes? Hvis det nu var endnu dårligere, hvad ville vi så opleve? Nu har vi (måske) fået ideer, inspiration nye vinkler på sagen, så kan vi bruge dem som vi selv finder bedst. Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk

Domæneteorien med til møde Individuel handling Nu da vi ved hvad hinanden mener, kan vi gøre som vi selv finder bedst. Holdningstilkendegivelser Det er min erfaring at; Jeg synes at; Det er ikke muligt at; Personlige domæne Produktionens domæne Produktionens domæne Fælles aftale Det vi beslutter er; Det betyder at; Det gør vi ved at; Refleksionens domæne Kontrakten Hvad skal vi tale om? Hvorfor? Hvordan? Hvor længe? Hvem følger op? Individuel handling Nu har vi (måske) fået ideer, inspiration, nye vinkler på sagen, så kan vi bruge dem som vi selv finder bedst. Nye perspektiver Hvordan oplever forældrene mon dette? Hvordan ville vi opdage, at det var lykkedes? Hvis det nu var endnu værre, hvad ville vi så opleve? Luama V/ Gitte Daugaard, www.luama.dk