Virksomheder - definition

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Virksomhedens interessenter
Etablering af virksomhed
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Head Lean Netværks-gruppe.
Analyse af eksterne og interne forhold
Logistik og Lagerteori
Marketingplanlægning
Arkitektur - data.
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
IM-Strategi.
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Helt ren, på en helt ny måde !
Virksomheder – Leavitt’s model
Formularer (Access, del 3)
Forretningsudvikling med IT
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
16.5 Årsregnskabets formål
IS-Strategi.
IT-Strategi.
System Udvikling Kilde: Per S Laursen.
Konsensusprocessen.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
Arkitektur - Sikkerhed
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Validering af data (Access, del 7)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Analyse af om virksomheden har optimale arbejdsgange indenfor:  Telefoni  Markedsføring  Politikker  Værdikæde  Fakturering Mulige opgaver til de.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Arkitektur - software. RHS - Informationsteknologi 2 Software-arkitektur Formålet med software-arkitekturen er at definere en software-”platform”, som.
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Rambøll Managements definition af it-governance
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Dokumentation af opgaver
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Introduktion til afsætning
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Globalisering, side
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Tommy Engedal Kronborg
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Dansk Supermarked i korthed
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Virksomhedens udvikling
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
SUF - gevinstrealisering
Idegrundlag og målsætninger
Mission, vision og forretningsidé
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

Virksomheder - definition

RHS - Informationsteknologi Hvad er en virksomhed? Svært at finde en definition, som kan dække alle typer virksomheder… Et forslag kunne være: ”En virksomhed er en organisation, som baseret på en idé søger at maksimere en kvalitets-parameter hos ejerkredsen, indenfor et givent tidsinterval” RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi Hvad er en virksomhed? Noget abstrakt definition… Hvad vil en typisk ”kvalitets-parameter” være…? PROFIT – skab den størst mulige indtjening til ejerkredsen (over en vis tidsperiode) MEN kunne også være: At ”have det sjovt” Forfølge en personlig interesse Velgørenhed – i bred forstand Men kapital vil næsten altid være nødvendigt! RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi Hvad er en virksomhed? BEMÆRK – dette er nok en bredere definition end sædvanligt… Skal også kunne ”rumme” organisationer som ikke er traditionelle virksomheder: Et hospital Red Barnet En kommune RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi Virksomhedens idé En virksomhed vil søge at dække et behov hos andre (d.v.s potentielle kunder) A.P. Møller: Mon ikke andre virksomheder gerne vil have deres varer fragtet rundt i verden? Fjerritslev Slamsugning: Mon ikke folk gerne vil have suget deres kloakker fri for slam? Google: Mon ikke internet-brugere gerne vil kunne finde information på Nettet effektivt? RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi Virksomhedens mål Med en idé på plads, kan man prøve at formulere et mål (eller mission) for virksomheden. Et mål vil ofte være objektivt og ”målbart”, f.eks ”Vi vil være blandt de fem største banker i Danmark i år 2015, målt på omsætning” RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi Virksomhedens mål I praksis måske et mere diffust, overordnet mål, og så et antal mere konkrete delmål Delmål: Antallet af kunder skal vokse med 10 % pr. år de næste tre år Overskudsgrad skal stige til 15 % i løbet af de næste to år Kundetilfredshed skal stige til 8,5 i år RHS - Informationsteknologi

Virksomhedens strategi Næste trin er formulering af en strategi Strategien beskriver, hvordan målet/målene for virksomheden realiseres, givet den kontekst, virksomheden arbejder indenfor ”Vi vi satse på rettidig og stabil leverance af fragt, frem for at tilbyde de laveste fragtrater” En strategi en dog sjældent præcis nok til at danne direkte grundlag for den daglige drift. RHS - Informationsteknologi

Virksomhedens politikker For at gøre virksomhedens strategi mere ”brugbar”, gøres den mere konkret i et antal politikker for virksomheden ”Vi vil købe skibe fra værfter med bedst opera-tionel track record” ”Vi vil planlægge med luft i vore sejlplaner, så eventuelle forsinkelser kan indhentes” Politikker skal fungere som retningslinier for det daglige arbejde RHS - Informationsteknologi

Strategi, taktik og operation Man taler også ofte om: Det strategiske niveau: Hvor ledelsen arbejder med at udvikle mål og strategier Det taktiske niveau: Hvor ledelsen og mellem-ledere arbejder med formulering og realisering af politikker, ud fra den givne strategi Det operationelle niveau: Hvor mellemledere og medarbejdere planlægger og udfører det daglige arbejde, ud fra de givne politikker RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi …og i farver Strategisk Idé Mål Ejerkreds (bestyrelse, aktionærer) Ledelse (adm. direktør) Taktisk Strategi Mellemledere Politikker Operationelt Medarbejdere Arbejdsplaner RHS - Informationsteknologi

Virksomhed og omverdenen Leverandører Kunder RHS - Informationsteknologi

Virksomhed og omverdenen Nogle virksomheder har ikke leverandører i traditionel forstand (en foredragsholder, Google?) Værdien ligger da i den service, virksomheden tilbyder Under alle omstændigheder skal virksomheden skabe en værdi undervejs i sin ”produktion” RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi Værdikæden RHS - Informationsteknologi

Funktioner i virksomheden Porters figur antyder, hvilke funktioner der kan være i en virksomhed Ledelse Personale (HR) Økonomi Indkøb Salg / Marketing IT Logistik Produktion Lager Service RHS - Informationsteknologi

Virksomheder og information For at drive en virksomhed kræves Kapital Information / Kommunikation Informationen deles typisk op i Ekstern information (kommunikation med leverandører, kunder og andre interessenter (hvem?)) Intern information (kommunikation mellem organisatoriske enheder i virksomheden) RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi Ekstern information Faktura Virk. info Produkt info Faktura Virk. info Produkt info Virksomhed Leverandører Kunder Ordrer Betaling ”Sager” Ordrer Betaling ”Sager” RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi Ekstern information Off. myndigheder Virksomhed Mulige kunder Medier Kapital-leverandører Ejerkreds RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi Intern information Traditionel produktionsvirksomhed Styrende Data Ledelse Taktisk Mellemledere Operationelt Medarbejdere Rapporterende Data RHS - Informationsteknologi

Information kræver teknologi Alle disse strømme af information er – i princip-pet – ikke afhængige af valget af teknologi Hvad er det, der skal drive en virksomheds valg af brugen af informationsteknologi? RHS - Informationsteknologi