James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Spørgeord/Spurnarorð
Advertisements

Sociale medier og læring
TR’en som en lus mellem to negle - ledelsens samarbejdspartner og medarbejdernes allierede DPL TR-konference 14.sep "Inward Dilemma” Charcoal on.
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Fra transaktion til reduktion Jacob Jaskov, Instituttet for Fremtidsforskning.
Lederudvikling.
Modul 1 - Processer.
Diversity at Work Tør vi sætte en ny dagsorden?. MELLEMLEDEREN - ELLER DEN NYE GENERATION AF TOPLEDERE ! KVANTITATIVE ANALYSE HAR FOKUS PÅ:
Dummyvariabler 13. oktober 2006
TEST 1 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Handicap, idræt og social deltagelse
SharePoint Bruger Gruppe  Agenda:  13:00 Velkommen  14:30 Carsten Keutmann: Web Part, delegate control m.m.  16:00 Allan Hvam Petersen:
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Chris Argyris f
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Kultur i organisationer
Billeder af det uvirkelige liv - Gysets handling
En menighed, der søger enhed
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Knowledge Management E-BUSS d. 7. Februar 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS Session 5 & 6, - 7. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Overordnede bemærkninger til høringsudkastet A.Udgifterne til køb af tjenesteydelser og ekstern bistand udgør 41 % af de samlede udgifter – og det er alt.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Niveauer for læring i organisationen
Alle talenter skal i spil… Anette Steen Pedersen Færøerne - maj 2011.
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Nonaka & Co. Vidensspiralen og Ba
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Begrebskort for lineære differentialligningsmodeller
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Den lærende organisation
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
At deltage i projektarbejde
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Socialisering Kapitel 5.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Mindre management, mere Kierkegaard. Efterskoler, Nyborg Strand, 3. 3
Sauntehus Cooperative Learning.
Hvad er recovery og peerstøtte?
Meningsskabelse som relationskompetence
Præsentationens transcript:

James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen

Organisatorisk intelligens To typer processer Rationalitet Læring fra erfaring

Trial-and-error intelligens Mangler vurdering af begrænsningerne ved org. læring Rationel, organisatorisk tilpasning ??? Fortolkning er centralt ”A perfect world” vs. vores verden

Adaptiv rationalitet Handling Respons fra omgivelserne

Model for organisatorisk læring fra erfaring Der findes en antal tilstande af systemet (organisationen). Til enhver tid foretrækker systemet visse tilstande frem for andre Der findes en ekstern kilde som kan forstyrre eller ryste systemet. Disse rystelser kan ikke kontrolleres. Der findes et antal beslutningsvariabler inden i systemet. Disse variabler styres i henhold til beslutningsregler. Enhver kombination mellem et eksternt chok og beslutningsvariabler i systemet ændrer systemets tilstand. Således bestemmes den næste tilstand udfra den eksisterende tilstand, et ydre chok og en beslutning. Enhver beslutningsregel som leder til en foretrukket tilstand på et punkt vil have en større sandsynlighed for at blive i fremtiden end den blev i tidligere.

Individuel overbevisning Organisatorisk handling Omgivelsernes respons Læringscyklen Individuel handling Individuel overbevisning Organisatorisk handling Omgivelsernes respons

Rolle-begrænset læring Individuel handling Individuel overbevisning Organisatorisk handling Omgivelsernes respons

Individuel overbevisning Organisatorisk handling Omgivelsernes respons Overtroisk læring Individuel handling Individuel overbevisning Organisatorisk handling Omgivelsernes respons

Individuel overbevisning Organisatorisk handling Omgivelsernes respons Læring hos tilskuerne Individuel handling Individuel overbevisning Organisatorisk handling Omgivelsernes respons

Læring under flertydighed Individuel handling Individuel overbevisning Organisatorisk handling Omgivelsernes respons

Tilpasning under flertydighed Kun svag kobling mellem omgivelsernes reaktion og organisationens handlinger Meget uklarhed omkring læringen 4 grupper af ideer: Optagelse, lagring og fremfinding af information Læringsincitamenter Trosstrukturer Mikroudvikling af overbevisninger

Kendsgerninger og værdier Overbevisninger om hvad en person SER... ...og om hvad en person KAN LIDE

6 antagelser om det utvetydige liv Han ser hvad der er at se Han kan lide hver der skal kunne lides Han ser hvad han forventer at se Han kan lide hvad han forventer at kunne lide Han ser hvad han forventes at se Han kan lide hvad han forventes at kunne lide

Coping i en flertydig verden Integration Interaktions-mønstre Tillid Holdning til begivenheder

4 forslag om at kunne se og kunne lide Et organisationsmedlem vil – i det omfang at han er integreret i organisationen – se hvad han kan lide. I det omfang han er fremmedgjort fra organisationen vil han se hvad han ikke kan lide.

4 forslag om at kunne se og kunne lide 2. Et medlem af organisationen vil – i det omfang at han er intergreret i organisationen – kunne lide hvad han ser. I det omfang han er fremmedgjort fra organisationen vil han ikke kunne lide hvad han ser.

4 forslag om at kunne se og kunne lide 3. Et medlem af organisationen vil – i det omfang at han har tillid til andre med hvem han har kontakt – kunne lide hvad de kan lide. I det omfang at han ikke har tillid til andre, vil han ikke kunne lide hvad de kan lide.

4 forslag om at kunne se og kunne lide 4. Et medlem af organisationen vil – i det omfang at han har tillid til andre med hvem han har kontakt - se hvad de ser. I det omfang at han ikke har tillid til andre, med hvem han har kontakt, kan han ikke se hvad de kan se.

6 forslag mere om dynamikken mellem individ og organisation 5: Et organisationsmedlem vil få tillid til andre som han ser skaber relevante begivenheder som han kan lide og forhindrer relevante begivenheder som han ikke kan lide. 6: Et organisationsmedlem vil begynde at tro på at de mennesker, som han stoler på, forårsager de begivenheder som han kan lide og at menneskene, som han ikke stoler på, forårsager begivenheder som han ikke kan lide.

6 forslag mere om dynamikken mellem individ og organisation 7: Et organisationsmedlem vil begynde at tror på at begivenheder er relevante hvis han bliver enige om dem med mennesker, som han stoler på, og være uenige om dem med mennesker, som han ikke har tillid til. 8: Et organisationsmedlem vil være aktiv i det omfang at det at han ser, kan lide og har tillid til er éntydige.

6 forslag mere om dynamikken mellem individ og organisation 9: Et organisationsmedlem vil – i det omfang at organisationsstrukturen og hans aktivitetsniveau tillader – søge kontakt med mennesker som han har tillid til og undgå kontakt med mennesker som han ikke har tillid til. 10: Et organisationsmedlem vil følge sig integreret i en organisation i det omfang at han kan lide de relevante begivenheder som han ser.