Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Områdesamarbejde 2013 Alice Stensbo – Kristian Avnsbøl
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Inddrag nu Kick-off møde
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Integrated Children’s System
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Graviditetsomsorgen i Danmark
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Roskilde Tekniske Skole
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Psykoedukation til unge i OPUS
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Familierådslagning og Det Inddragende Netværksmøde
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Forældremøde X årgang.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Intern kommunikation PR og presse
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
NETVÆRK Dit netværk er nyttigt, når du har brug for at få
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Mod en fælles indsats Netværksarbejde til forebyggelse af ungdomskriminalitet i traumatiserede flygtningefamilier Mette-Louise Johansen, Tina Mouritsen,
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Det Inddragende Netværksmøde
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Dialogmøde om socialt netværk og handicap Silkeborg 4. november 2009 Velkommen Servicestyrelsen byder velkommen til dialogmøde om socialt netværk og handicap.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Inddragende netværksmøder
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Ansvarlig.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012

Værdigrundlaget Forældrene er ansvarlige for deres børns opvækst Kommunens indsats bygger på dialog og inddragelse af forældre Der tages udgangspunkt i de ressourcer, som eksisterer hos børn, unge og deres familier Arbejdet med børn og unge bygger på en lokal, rummelig, tidlig og koordineret indsats Den, der ser problemet, har et medansvar for, at det løses Omsorg for børn og unge er ikke kun et ansvar for forældre og offentlige myndigheder. Det omkringliggende samfund i form af virksomheder, foreningsliv og privatpersoner bør også aktivt inddrages

Vi skal gøre hinanden bedre Det er min opgave at få dig til at lyde godt Call - response © 2012 Stensbo/Avnsbøl

Holdningsændring Få skabt tillid til alle gør deres bedste Vær optaget af dit eget bidrag Samarbejdsaftaler Gerne i fredstid © 2012 Stensbo/Avnsbøl

Tak og pyt…….

Kendskab giver venskab Relationer Har vi fælles mål for vores opgaveløsning? Hvor meget kender du til dine partneres arbejde på den fælles opgave? Respekterer du dine partneres arbejde I forhold til den fælles opgave? © 2012 Stensbo/Avnsbøl

Meningsfuld uenighed Jo flere fagligheder – jo bedre: øger kreativiteten og innovationen Flere perspektiver belyses © 2012 Stensbo/Avnsbøl

Hvad er et netværksmøde? Voksne (forældre, professionelle og privat netværk), der mødes i et tværfagligt netværk for at sikre en tidlig og sammenhængende indsats overfor et barn/ung, der ikke trives. De voksne skal tage ansvar for deres del af opgaven og deltagerne forpligter sig til at se indsatsen i et bredere fagligt perspektiv.

Principper for netværksmødet Turde se det man ser…og handle på det En samlet forebyggende, helhedsorienteret indsats En ramme for dialogen om barnet/den unge © Alice Stensbo

Teoretisk referenceramme Systemisk tænkning Domænetænkning Ressourceorientering Kontekster Neutralitet

At lytte Opsummere Positiv omformulere Genfortælle den andens historie i et værdsættende sprog Empatisk lytning: sætte sig i den andens sted, spejle modparten Skabende nærværende: Koble sig på den andens virkelighed, og til den fremtid der skal skabes.

SØSKENDE DE ANDRE BØRN BARNET FORÆLDRE DE ANDRE VOKSNE Sommerfuglemodel Jørn Nielsen efter inspiration fra L. Dencik, 1999

Tænkehjernen og hjernens alarmsystem

Alarmniveau og mentaliseringsgrad

Systemrespekt Anerkende andres arbejdsfelt Anerkende andres kompetencer og viden Anerkende andres perspektiv

Positioner på netværksmødet 1. position: Ud fra min vinkel 2. position: Ud fra din vinkel 3. position: Metaplan sammen © Alice Stensbo

Kommunikationen på netværksmødet Omsætningsværdien Fra beskrivelse til forståelse Hvad er det barnet vil kommunikere til os? Hvordan vil barnet gerne forstås? At skelne mellem intention og adfærd Paradoksproblemet Abstrakte og konkrete udsagn

Hvem kan indkalde? Enhver medarbejder med accept fra leder Familiekontoret

Hvem deltager? Forældre Barnet eller den unge selv Fagpersoner med arbejdsopgaver eller anden faglig kompetence i relation til barnet Familie eller privat netværk

Mødets forberedelse Beslut hvordan og hvornår familien skal inddrages i forberedelsen af mødet Beskriv formål med mødet Udarbejd en dagsorden, som fremgår af mødeinvitationen Beslut hvem der er deltagere Beslut hvem der er mødeleder og referent Sikre sig et lokale på forhånd Evt. sørge for forplejning

Mødeinvitation Gør mødeinvitationen overskuelig ved korte sætninger og overskuelig opsætning Af mødeindkaldelsen skal det fremgå: Formålet med netværksmødet Dato, tid og sted (husk afslutnings-tidspunkt) Deltagere i mødet Dagsorden for mødet (netværksskemaet)

Mødets indledning og kontekst Som mødeleder er man toneangivende Sørg for at tage værtsrollen Tag venligt imod deltagerne Overvej hvor deltagerne skal sidde Sørg for at komme i gang til tiden Byd velkommen og gør rede for mødets formål Præsenter dig selv og din funktion samt referenten Start med præsentationsrunde og relation til familien Oplys om rammerne for mødet

Under mødet At have et anerkendende menneskesyn At sikre at alle bliver hørt og føler sig respekteret At håndtere dilemmaer, faglig uenighed og konflikter At bevare fokus på at skabe positive forandringer for barnet At være hjælpsom med at konkretisere og opsummere upræcise indlæg At gøre opmærksom på forskelle i beskrivelserne At skabe nysgerrighed og interesse hos alle deltagerne Holde fast i et tema selvom nogen skifter spor

Mødets afslutning Afslut til tiden Aftale evt. nyt møde – samt relevante deltagere Sørg for at opsummere alle aftaler og afrunde mødet Sig venligt farvel og tak for i dag Snak ikke videre med deltagerne efter mødets afslutning

Det var vist det…..