Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Livets Ord November 2008.
Svend Gønge-skolens værdier...
At forholde sig professionelt Anne Skov
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Maritim Miljøstyring HVAD ER MILJØSTYRING (ISO 14001) ?
Sprogpakken Tosprogede.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Livets Ord April 2012.
Lederudvikling.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Livets Ord Livets Ord December 2011 December 2011.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Forældremøde X årgang.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Jeg støtter barnet ved:
Lærerprofessionen - en definition.
Måltidet – lyst og fællesskab
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Joken, der bringer dig held!
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Hvad ser du på næste side?
Børnekultur der dur, Børnekulturens netværk, d. 26. oktober i Kolding Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen og direktør i Næstved.
Internationalisering i Kolding Kommunes skolevæsen Et eksempel fra Vejstrup og Hejls Skoler – nu sammenlagt til Sjølund-Hejls Skole.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Skolereformen og ”FUF”
Kaldet til at være kanal for kærligheden!. Menigheden i Korinth ville hellere synge solo end synge i kor! Korinth lektien svarer to spørgsmål: 1. Hvad.
 Andelen af elever i den almindelige undervisning skal i 2015 være 96% af det samlede elevtal i FSK – mod 94,4% i dag.  Det svarer til ca elever,
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Lærerprofessionen.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Pædagogens univers.
De seks bedste billeder fra gruppen
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Den glade skole på bjerget.
Præsentationens transcript:

Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?

Verdensborgeren Richard Bach: Jonathan Levingston Havmåge: De fleste måger gør sig ikke den ulejlighed at lære mere end lige netop det simpleste af flyvningens principper – hvordan man kommer fra kysten ud til føden og tilbage igen. For denne måge kommer det mere an på at afprøve sine vinger styrke end på at æde.

Verdensborgeren Verdensklasse: Markedsorientering Uddannelse Kompetencer merværdi Verdensborger: Biologisk og human orientering Dannelse Værdier kultur

Verdensborgeren Er uddannelse et tillæg til dannelse? Eller Er dannelse et tillæg til uddannelse

Verdensborgeren Emanuel Kant i 1805: ”Forældrene sørger for huset, fyrsterne for staten. Ingen af dem har som overordnet mål det, som er bedst for verden, eller den fuldkommenhed, som menneskeheden er bestemt til, og som den har anlæg for.”

Verdensborgeren Jordens og menneskenes 7 globale fjender: Befolkningseksplosionen Fødevareproduktionen Ressourceknaphed Miljø- og forurening Atomvåben Videnskabens frie spil Vor egen inerti og blindhed

Verdensborgeren Indiansk ordsprog: Der er 2 værdier, du kan give dit barn med i tilværelsen: Den ene er rødder. Den anden er vinger.

Verdensborgeren Tom Tiller: Det didaktiske møde 1998: Delvis citat Vi skal i undervisningen arbejde med vore rødder, fordi de lokale samfund er dele af en større sammenhæng og lokale forhold kan være gode indfaldsvinkler til at forstå forhold og virksomheder i andre felter. Det har altid vist sig at være fornuftigt at starte med de nære, det kendte og konkrete for så gradvis udvide kundskaberne i retning af fjerne, det ukendte og det abstrakte. -----Kend dig selv og dit lokalsamfund, f.eks. oversat til kommune.

Verdensborgeren Valg af særlige indsatsområder: Sundhed - med fokus på sund mad, bevægelse i partnerskab med foreninger og bevægelser i lokalsamfundet med udblik til verdens hungerområder

Verdensborgeren Valg af indsatsområder: Natur: ---med fokus på lokalsamfundets natur i partnerskab med foreninger og bevægelser i lokalsamfundet og med udblik til verdens energiforbrug og naturkatastrofer.

Verdensborgeren Valg af indsatsområder: Kultur: -- med fokus på egne og andres normer og værdier og medansvar for hinandens psykiske velvære i partnerskab med med børnekulturens aktører, kulturinstitutioner, kulturpersoner og kunstnere og med indblik i andres kultur og udblik til andre kulturer i verden.

Verdensborgeren Valg af indsatsområder: Virksomhedsdrift: --med fokus på fremstillingsvirksomhed, service, innovation og iværksætteri i partnerskab med erhvervslivets lokale aktører og med udblik til arbejdsfordelingen på kloden og konsekvenserne heraf.

Rødder og Vinger Værdigrundlaget havde i 1996 denne udformning: at kende sig selv er på samme tid en livslang proces vekslende mellem aktiv indgriben i verden og refleksion – og forudsætningen for aktiv tilegnelse af værdier, viden og oplevelser.

Verdensborgeren At kende sig selv indebærer kundskab om natur, mennesker, sprog og samfund der, hvor vi har rod, og hvorfra vores verden går.

Verdensborgeren At kende sig selv – og derfor respektere sin næste som sig selv – forudsætter, at vi møder ham eller hende, der hvor de har rod, og hvorfra deres verden går.

Verdensborgeren At kende sin næstes rod og verden betyder kundskab om naturen, kulturen, menneskene, kulturen, sproget og samfundet, der hvor han eller hun lever.

Verdensborgerskab At kende sig selv, sin næste og hinandens verdener indebærer viden og praksis i værtskaber og venskaber samt tilbagevenden til hinanden og hinandens verdener som voksne og som gamle.

Verdensborgeren Tak for ordet og lærredet Og jeres tålmodighed. Ordet er jeres. Chresten Sloth Christensen