Anders Hoffman, Ph.d. Kreativ direktør, FORA Brugerdreven innovation i den danske modeindustri.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Humanistundersøgelsen 2007 miniSeminar 6. maj 2008 Flemming Meier, CBS Learning Lab
Advertisements

- på vej mod et mere innovativt Danmark
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Legende Innovation Evaluering v. Ulla Kellermann.
Brugerdreven innovation Hvordan kan vi anvende brugernes behov som udgangspunkt for innovation? Og dermed blive mere konkurrencedygtige? Lene Feldthus.
DANSK INDUSTRI KONFERENCE
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Globalisering og kompetenceudvikling
Mod bedre vidende – videns- og brugerdrevet design
Kompetenceudvikling set med erhvervslivets øjne. • Bodil Vilmand-Olsen • Adm. Direktør hos Midt Marketing • 6 års erfaring med personale- og kompetenceudvikling.
Vækstforum Hovedstaden
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Udfasning af de giftigste pesticider
Vækstskabere og klynger Adgang til arbejdspladser.
Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt
Den nye rolle for design
Fremtidens danske fødevareklynge
Komite-møde d. 25. nov European Bio-Methane Regions (Intelligent Energy, Europe) Olav Rasmussen Videncentret for Landbrug, Blue Planet Innovation.
InnovationsAgenterne Innovationstjek præsenteret af Innovationsagent Kai Ormstrup Jensen DELTA.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
IBM placeret i en klynge
1 Alexandra Instituttet A/S Forskningsbaseret brugerdreven innovation Om Alexandra:  Brobygger mellem virksomheder og offentlig forskning  Godkendt Teknologisk.
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Hvad sker der bagefter? V/ Axel Olesen, Instituttet for Fremtidsforskning.
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Excellent Systems Produceret i Danmark Patentbeskyttede produkter 100% Gift- og PVC-fri Fødevaregodkendte (FDA) materialer.
Page 1 “The surplus society has a surplus of similar companies, employing similar people and producing similar things of similar quality” Kjell Nordstrom.
Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Diabetesforeningen Bud på ”excellent diabetesbehandling” i fremtiden
Hvad skete der egentlig med corporate branding?
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Thomas Algot Søllested Projektleder, Alexandra Instituttet A/S Innovation & samarbejde 11. oktober 2010.
TRENDS Hvad kommer der til at ske ? september 2014
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Miljøfordele ved brug af bioethanol
1. 2 Turbinehallerne, Århus den januar 2005.
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
Styrket rammer for erhvervsskolerne som kraftcentre for virksomheder v/ Vicedirektør Anders Hoffmann.
Af: Jonatan W & Line Stryander
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.

Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
8. februar 2012 TATIONpRÆSEN Det Strategiske Museum - ET KOLLEKTIVT FORSKNINGSPROJEKT CENTER FOR MUSEOLOGI OG CENTER FOR VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION.
Fremtidens bistand - DIIS 21. januar FREMTIDENS BISTAND Er der et alternativ til Paris-erklæringen? Easterly om Sachs: ”An aid wall” har erstattet.
Luksus tøj/accessoires i EU Gucci, Chanel, Hermes og Louis Vuitton
Øresund Food Network Støtteforening 2006 Beretning.
Virksomheders Sociale Engagement i Danmark Joachim Boll, SFI.
GRUPPE 6.
Leif Vestergaard Adm. direktør, EG A/S Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Innonet Lifestyle – Interior & Clothing Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning, Birk Centerpark.
Innovation og entreprenørskab i Grønland Hvordan opbygger vi en innovations- kultur? Hvilke faktorer gør sig gældende? Hvad er vi gode til? Hvorfor taler.
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
- A facilitated workshop , Bjerringbro Baggrund:
Præsentationens transcript:

Anders Hoffman, Ph.d. Kreativ direktør, FORA Brugerdreven innovation i den danske modeindustri

Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - Kilder til innovation >Prisdreven >Forskningsdreven >Brugerdreven

Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - Brugerdreven innovation er centralt i virksomheden, hvis den: >Har adgang til kompetencer til at afkode kundebehov (erkendte og ikke-erkendte). >Har evnen til at omsætte viden om kundebehov til unikke produkter og oplevelser.

Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - Hvad mener andre? >Innovate America: ”Probably the most difficult, costly and time- consuming piece of a company’s innovation process is to identify consumer needs” >500 amerikanske top erhvervsledere: ”Consumer understanding is the most frequent contributor to innovation”

Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - Emnet for undersøgelsen >Udbredelse af brugerdreven innovation i fashion industrien >Case studies – international best practice (NY, Milano, Paris og London) >Survey – dansk fashion industri Kan Danmark blive den 5 modeklynge?

Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - Modekategorier Høj pris HC Prêt-à- Porter Premium Brand Lav pris Budget Mid-price Brugerdreven

Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - Levi Strauss >I 1990erne svigter de unge Levi’s >Arbejdede med videnkonsortierne Breaking Trends og Henley Centre >Resultat: Levi’s Engineered Jeans >Nye syninger >Ofte nye modeller

Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - Modeindustrien >Førende klynger: New York, Milano, Paris og London >Klynger på vej: Antwerpen-Amsterdam, Madrid og Danmark

Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - Danske styrker >Mange virksomheder >Mange nye innovative virksomheder >Høj produktivitet >Eksportintensiv >Største nordeuropæiske modemesse med omkring deltagere og opkøbere

Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - Dansk modeindustri sammenlignet med de bedste >1000 danske studerende inden for modedesign. New York 2000 og Milano >Omsætningen er ca. 4 gange større i Paris og London og 8 gange større i New York. >1 dansk videninstitution, New York 23 og Milano 4 >Ingen dansk netværksfacilitator, New York har Fashion Institute og i Milano fungerer – Future Concept Lab - som facilitator

Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - Danske virksomheders innovation Konkurrenter Universiteter Videncentre Interne kilder Kunder Leverandør Andre virksomheder Konferencer/udstil. Tidskrifter Konsulentvirksomheder Kilder til innovation Betydning for innovation

Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - Kompetencer hos danske nyuddannede Slet ikke = 1 I ringe grad = 2 I nogen grad= 3 I høj grad = 4 2,0 2,5 3,0 3,5 Teknologiske kompetencer Kompetencer i forhold til kunder, leverandører etc. Arbejde selvstændigt Dele viden med andre faggrupper Indgå i internationale samarbejder Kreative kompetencer

Copyright 2005 © FORA, Langelinie Allé 17, 2100 Kbh Ø - Krav for at Danmark kan blive den 5 modeklynge >Behov for nye ikke-kreative fag i uddannelserne >Behov bedre samarbejde og videndeling mellem aktørerne >Behov for at operere som en klynge >Behov for nye videnmiljøer med MBAs, psykologer og designere >Satse på det unikke …