Careerhub Den Kreative Platform 28/8-2013 v/Jonna Langeland Christensen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til jer   Og velkommen til de dygtige designassistenter.  Vi har alle glædet os usandsynligt meget til endelig at møde jer.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Struktur: ”Quiz og byt”
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Energi- & Vandværkstedet
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovation og iværksætteri
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Ide-magneten.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Careerhub Den Kreative Platform
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Karl Henrik Flyums model
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Vejlederens kommunikation
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Workshop Sund By Netværket
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Modul 3D Ideudvikling med udfordringer som stimuli.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Den Kreative Platform og Idefasen Træning af ideudvikling.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Nye Efterskolelærere kursus Brogården
Modul 1 Rød løber (C).
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Præsentationens transcript:

Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen

Program Dag 1 Oplevelse af Den Kreative Platform Principper og metoder bag Den Kreative Platform Dag 2 Flere kreative metoder Mere teori Faglighed og Den Kreative Platform Hvor anvendes Den Kreative Platform Udvikling af egne undervisningsforløb

Modul 1 Rød løber (A)

Træning: Tillid/koncentration 3D CASE: Klap Rejs jer 2. Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur som dig selv 3. Løft højre hånd foran hinanden – når jeg siger Ét klapper I (sig Ét 3 ‐ 4 gange) 4. Det samme med venstre hånd på To 5. Nu med begge hænder foran hinanden på Tre 6. Nu tæller jeg osv 7. Nu med lukkede øjne (tæl langsomt i starten)

Træning: Opgavefokus 3D CASE: Film eller TV-figur 1. Samme makker 2. Luk øjnene 3. Tænk tilbage på en film eller TV-figur. 4. Åbn øjnene 5. Fortæl hinanden om jeres film eller TV-figur på 1 min. og hvorfor du beundrede vedkommende 6. Den, der har den varmeste hånd starter 7. Båt efter 1 minut,så bytter de 8. Efter øvelsen tager alle malertapen bag på stolen og skriver navnet på deres film eller TV-figur,som klisters på brystet som navneskilt.

Træning: Koncentration 3D CASE: Dagen baglæns 1. Find sammen to & to med en der er født i samme kvartal som dig selv 2. Fortæl din makker hvad der er sket i dag fra du gik ind i dette lokale og gå baglæns indtil du åbnede dine øjne i morges – I får ét minut hver, og jeg sætter jer i gang 3. Demonstrer selv kort øvelsen 4. Den med de lyseste benklæder starter 5. Båt efter et minut. Så bytter de

Træning: Tillid 3D CASE: JA ‐ Vi har lavet en fejl 1. Samme makker 2. Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL” (demons trer først selv) 3. Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber 4. Lav nu ”saks, sten, papir” sammen – når I IKKE har det samme, råber I ”JAA VI HAR LAVET EN FEJL” 5. Demonstrer kort øvelsen

Sid ned

Spilleregler for dagen

Få pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, Du må gerne “melde dig momentant ud” - bare du melder dig ind igen

Telefoner, ure og bærbare Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, Er de største barrierer for din kreativitet Og en barriere for de andres kreativitet

Spørgsmålsvæg Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, Skriv dine spørgsmål ned og hæng dem på spørgsmålsvæggen.

Det er en ny måde at arbejde på Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity, Problems of Education in the 21st Century, 18, Følg med og få en oplevelse Du vil lave mange fejl - det er meningen

Modul 2 Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli

Træning: Ord-stimuli 3D CASE: Planlæg en ferie sammen 1. Læg hvad i har i hænderne 2. Rejs jer op 3. Find sammen med en der har samme type skosåler 4. Uddel stimuli kort 5. Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort 6. Planlæg en ferie sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli ad gangen 7. Sig JA OG til alle makkerens ideer om ferien 8. Demonstrer 9. Den med højeste knipselyd starter

Træning: Person-analogi 3D CASE: Indgang til et supermarked 1. Find sammen med en der har samme farve transportmiddel 2. Uddel “Personanalogi træningskort” 3. Hvis nogen er kommet til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort 4. Hvis personen på kortet skulle udvikle en helt ny slags indgang til et supermarked, hvilke ideer ville han så få? 5. Hjælp hinanden med at få ideer 6. Demonstrer 7. Den med længste negle starter

Sid ned

Opgave Få idéer til hvordan det kan gøres mere interessant at vente på bussen

Tøm hovedet for idéer Skriv alle dine idéer ned Én idé pr post-it

Hvilke ideer får du til at løse opgaven, når du tænker på Kaj og Andrea?

Hvilke ideer har myrerne til at løse opgaven?

Hvilke idéer har postbude til at løse opgaven?

Hvilke ideer har dronningen til at løse opgaven?

Hvilke ideer har besætningen på et containerskib til at løse opgaven?

1. Deltagerne inddelses I smågrupper 2. Læs på skift op hvad der står på en gul seddel og hæng sedlen op på væggen Alle hænger deres ideer op på væggen

Hæng alle jeres idéer op

1. Alle vælger én idé/gul seddel med hjertet (ikke med hjernen), det skal være den idé, der taler til den enkelte fordi den kunne være fantastisk at gå videre med. 2. Giv dem tid til at læse mange idéer og vælge en ( min) 3. Idéen/sedlen puttes I lommen til senere brug Alle vælger en idé hver

Bliv forelsket i en idé Vælg én idé hver Vælg med hjertet

Modul 7 Videreudvikling af ide 2&2

3D CASE: Kollektiv monolog 1. Find sammen to & to med en der har samme hårfarve som dig selv 2. Du fortæller energisk om din nye sportsgren (råbegolf) til din makker. Din makker er lige startet til en anden sportsgren(synkronsvømning) som hun fortæller energisk om. I vil begge gerne fortælle, men I er ligeglade med hvad den anden siger. Bryd ind og fortæl om din egen sport, hvergang du får chancen. (taskefyldning, dørklatring, cykelbadminton, grisekastning, kajakdans …) 3. Øvelsen varer i 2 min. 4. Den med største sko starter

Sig JA, OG… Aldrig NEJ… Aldrig JA, MEN… Altid JA,OG…

Journalisten 1. Samme hårfarve 2. Uddel ord-stimuli kort 3. Den ene er journalist og laver et interview med den anden. Kig på det første ord på stimuli-kortet for inspiration og spørg f.eks. ”Hvorfor har du malet Eiffeltårnet lyserødt?” 4. Den anden giver en logisk forklaring på den adfærd eller handling der bliver spurgt til.

Træning: JA, OG… 3D CASE: Se der er en sti lad os følge den 1. Find sammen to & to med en der har samme ”gå i seng tider” som dig selv 2. I står i en mystiske skov. Den første siger “se der er en sti lad os følge den. Hvad sker der så?” På skift fortæller I hvad der sker og afslutter med at spørge “hvad sker der så?” 3. Demonstrer 4. Den med mest sort tøj på starter med at sige “Se der er en sti …”

2&2 Videre-udvikling af den valgte idé En med længst negle tager sin idé frem, læser hvad der står på post-itén og slutter med at spørge ”hvad sker der så?” I fortsætter med at udvikle på idéen ligesom I gjorde med skovturs-historien

2 og 2 Ja og Hvad sker der så? Hvad mere?

3C Case: Se der er en sti lad os følge den… + Nyt bud

Nyt bud… Vi leder nysgerrigt efter andre muligheder og alternativer

2 og 2 Ja og Forfra Nyt bud Hvad mere?

2&2 videreudvikling af idé. Incl nyt bud

Modul 8 Videreudvikling af idé I grupper

Borde sættes op til gruppearbejde

Gruppens viden i spil Alle har nu et idé-koncept om hvordan det kan blive mere interessant at vente på bussen Nu skal gruppens viden i spil for at bygge videre på konceptet

Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (1) 1. Grupperne skal stå I en “cirkel” 2. I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen 3. Historien starter med “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” Når man er færdig med sin sætning kikker man på den næste som fortsætter historien 4. Det er altid tilladt at sige “forfra” hvorefter den næste I rækken starter med at sige “jeg sætter mig ind I min bil og kører hen til…” 5. Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform 6. Historien udvikles “med uret” 7. Den, der sidst har kørt med tog, starter

Træning: Gruppe kreativitet 3D CASE: Gruppehistorie – én sætning ad gangen (2) 1. Behold samme grupper som I forrige øvelse 2. Grupperne skal stå I en “cirkel” 3. I skal nu lave en historie, én sætning ad gangen 4. Historien starter med “jeg går en tur på gaden og møder…” Når man er færdig med sin sætning nikker man til de andre 5. Den der har noget at tilføje historien byder ind med næste sætning 6. Historien skal være en jeg-fortælling I nutidsform 7. Den, der sidst har spist en banan, starter

Sid ned I gruppen

Gruppen arbejder videre på hinandens ide-koncept 1. Den med længste snørrebånd præsenterer sit idékoncept. 2. Resten af gruppen videreudvikler på idékonceptet. Idé- ejeren blander sig ikke i idéudviklingen, vedkommende er Ding-man og referent. 3. Gruppearbejdet skal baseres på “hvad sker der så?” “Forfra” og “Nyt bud”. 4. Efter 10 minutter præsenterer den næste I gruppen sit idékoncept.

DING-man Siger DING når der bliver sagt NEJ til en ide Skriver idéer ned

Vælg et idékoncept I vil arbejde videre med i gruppen Alle kan stemme på 2 forskellige idékoncepter

Arbejd videre med det fælles idé- koncept vha Ja og … Hvad sker der så? /hvad mere? Nyt bud Forfra De øvrige idékoncepter kan måske være stimuli

UDFORDRINGER

3D CASE: Udfordringer Restaurant-koncept 1. Find sammen med en der så lige så meget TV som dig selv i går 2. I skal lave en restaurant sammmen. I skal starte med at prioritere de 3 væsentligste forudsætninger for at restauranten bliver en succes. 3. Skab et restaurent-koncept. I jeres restaurent eksisterer forudsætning 2 ikke – og det er netop grunden til at jeres restaurent bliver en succes.

Sid ned

Husk hovedpointerne I gruppens valgte idékoncept

Skriv de idèer ned som udfordringerne giver til gruppens idé-koncept Skriv alle dine idéer ned Én idé pr post-it

Løsningen må højest fylde 1 x 1 meter

Løsningen findes kun i menneskers fantasi

Løsningen virker kun i mørke

Løsningen må højest koste 5.000kr.

Løsningen skal være attraktiv for en jægersoldat

Sid ned I gruppe

De nye idéer indarbejdes i jeres fælles idé-koncept

Modul Teori om DKP

Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden

Dit mentale bibliotek Byrge, C. & Hansen, S. (2009A). The creative platform: A didactic approach for unlimited application of knowledge in interdisciplinary and intercultural groups, European Journal of Engineering Education, 34, 235 — 250

Viden vi normalt ikke anvender Vil vil have mere af vores viden til rådighed Byrge, C. & Hansen, S. (2009A). The creative platform: A didactic approach for unlimited application of knowledge in interdisciplinary and intercultural groups, European Journal of Engineering Education, 34, 235 — 250 Den viden vi plejer at anvende

Horisontal Tænkning Den Kreative Platform skaber bred vidensanvendelse ved at indføre Horisontal Tænkning: Hjælper deltagerne til at bryde fri af deres mønstre Fokuserer på anvendelse af viden på tværs Undgår at sætte mønstre der begrænser deltagernes evne til at være kreative Anvender kreative teknikker til at fremme ideudvikling

Fokus og viden Vi associerer altid i forhold til vores fokus Opgavefokus bliver derfor afgørende for relevansen af den viden vi henter frem gennem horisontal tænkning

Stimuli eller forstyrrelse? Et spørgsmål om fokus og åbenhed

Sindet er fyldt med forstyrrende tanker der skaber konkurrerende fokus Opgaven Kaffe Jeg må hellere støtte Kajs ide Er jeg god nok? Dårlig ide ØV – min sko

Hvad sindet er fuldt af Maskernes evige snakken Frygt (det kan jeg sikkert ikke finde ud af) Bedømmelser (Jeg får dårlige ideer) Refleksioner (Det han siger betyder at …) Vanetanker (Kommer kaffen snart?) Påmindelser ( Husk mors fødselsdag )

Opgave Fokusering Der må aldrig fokuseres på deltagere, hverken enkeltvis eller som gruppe Der skal kun fokuseres på selve opgaven Så man tillader ikke tid/sted/rum til at socialisere eller snakke om hvad man skal lave i weekenden Ved at gøre det let at engagere sig i opgaven, vil det blive let for deltageren at blive opgave fokuseret

At fange sindets opmærksomhed 5 Kaffe Jeg må hellere støtte Kajs ide Er jeg god nok? Dårlig ide

Parallel Tænkning (samme fokus til samme tid) 1. Læg hvad I har i hænderne 2. Rejs jer op 3. Kom ud på gulvet 4. Find en makker med samme håndtemperatur 5. Demonstration af øvelse deltagerne skal lave 6. Den med den korteste vej hjem herfra starter nu

Parallel Tænkning (samme fokus til samme tid) Alle deltagere følges ad i hvert trin af processen Deltagerne skal kun tænke på hvad de laver nu Fortid og fremtid skal mentalt fjernes Alle snakker om det samme på samme tidspunkt Når vi er færdige med en opgave, er den væk Sindet bliver holdt I hånden og beroliget

Undgå konkurrerende fokus Sikke det regner I dag… Undskyld jeg kom for sent Der er snart frikvarter Måske har nogle af jer hørt det før Forbliv nærværende og hold opgavefokus

Feedback på Den Kreative Platform Ingen ris (negativt personfokus) Ingen ros (roser har torne) Deltagelse (skal vi ikke lege at der bor nogen I huset?)

Den Kreative Platform

Ideernes udfaldsrum begrænses hvis vi oplever bedømmelse Ideer der er fagligt, socialt og kulturelt accepterede Ideer jeg kan få når jeg er mig selv – uden at opleve bedømmelse

Når man oplever sig bedømt Er man styret af frygt Tager man sine faglige, sociale og kulturelle masker på for at beskytte sig Kan man ikke deltage fuldt ud Begrænses ens vidensanvendelse til det konforme

Barrierer for kreativivt arbejde Frygten for at det ikke vil virke Frygten for at træffe forkerte valg Frygten for at lave fejl Frygten for at virke dum Frygten for at miste kontrollen Frygten får os til at vælge det sikre “NEJ”

Ingen oplevet Bedømmelse Mellem deltagere Mellem deltager og underviser Af Ideer/output Af processen/arbejdsformen Af faglighed, kultur eller social struktur

Strategier til at holde fokus At holde fokus ved opgaven (opgave fokus) At kunne sige JA til en ide (ingen oplevet bedømmelse) At tage sindet i hånden (parallel tænkning)

3D cases 3D cases er øvelser der anvender både sprog, krop og indstilling til at Fastholde opgavefokus Træner de(n) kompetence(r) der er brug for lige nu Giver kroppen energi til at sige JA

Idé-udvikling light i grupper 1 Opgavefokus (sluk mobil og PC, drop smalltalk m.m) Paralleltænkning. (Følges ad i processen og adskil idéudvikling, vurdering, realisme, beslutninger og føleri) Ingen bedømmelse (alle idéer er interessante og det er tilladt i beslutningsfasen at fravælge ens egen idé)

Idé-udvikling light i grupper 2 Fælles og entydig opgaveformulering Aftal spilleregler og processen (ingen diskussioner undervejs) Giv plads til individuel idégenerering (evt. vha stimulikort) Idéudvikel på en idé af gangen (2&2 + runde om bordet) Noter ned undervejs (idéstreng incl. ”nyt bud”) Anvend Ding-man (både til at holde fokus og gøre obs på når der siges nej til en idé)

Spørgsmålsvæggen

Hvis du vil vide mere om Den Kreative Platform