Master of Science – 1th Semester

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
Modul 1 - Processer.
Illustrationer til undervisningsbrug
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Læringsmål Kendskab til:
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Udviklingsplaner Sønderborg
Ledelse Lederopgaver Topledelse Strate-giske niveau Taktis-ke niveau
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Projektlederens rolle(r)
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Ballerup Kommune Det Gode Liv. Baggrund og set-up Ideen bag – hvorfor nu det her? fra undersøgelse til co-creation fra kontrol til tillid at drive og.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Vejledning i projektarbejde
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Grundlæggende regnskabsforståelse
Først - hvad er et projekt?
Projektledelse.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Hvad er mål/resultat (output)?
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Kodeks for offentlig topledelse
Projektledelse.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Gruppeudviklingssamtaler
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
Om projektarbejdet ved Keld Helsgaun. Disposition Formål Tidsmæssigt omfang Gruppedannelse Valg af projektemne Arbejdsforløbet Vejlederens rolle(r) Projektrapporten.
Grunde til at jeg elsker dig
Vesthimmerlands Landboforening ” Sådan gør vi hos os” Lisbeth Mør ck Christensen.
At deltage i projektarbejde
Projektledelse Projekter og Projektarbejdsformen
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Implementering af strategi
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
1 Study-related course (SE): Professional procedures in team work in a globalized world (PTW) Master of Science – 1th Semester Lecturer: Lars Peter Jensen.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Interne survey som ledelsesværktøj
Præsentationens transcript:

Master of Science – 1th Semester Study-related course (SE): Professional procedures in team work in a globalized world (PTW) Master of Science – 1th Semester Lecturer: Lars Peter Jensen/Xiangyun Du

Program Præsentation af kurset Projektledelse Læringsstil Stress Introduktion til personlig portfolio

Professional procedures in team work in a globalized world (PTW) Purpose: To resume students focus on team work, by introducing professional procedures on project management and teambouilding/work in a globalized world. Objectives: During the course the students will develop: Understanding of: Tasks and responsibilities for project managers Knowledge about: The management aspect in their professional career Intercultural competencies Learning styles and personal preferred learning stile and own strengths and limitations Ability to apply Processes of learning and is capable of the critical reflection Ways to prevent conflicts and stress Professional procedures in project management Work Shop 2 (8/10)

The PTW course assesment Written exam based on personal portfolio reflecting personal development within the course content

Projektledelse Projekter og Projektarbejdsformen Projektets grundelementer opgaven, interessenter, omgivelser, ressourcer, ledelse Projektorganisationen ansvarlig chef, beslutningsgruppe, projektgruppe Projektleder ledelsesopgaver, valg af Projektmedarbejdere arbejdsfelter, kvalifikationer Interessenter identifikation, analyse

Projekter Den projektorienterede arbejdsform: Supplement til basisorganisationen Får overdraget ansvar og beføjelser til at løse en bestemt opgave Projektgruppen opløses når opgaven er færdig

Projekt karakteristika Opgaver der især er velegnede til projektarbejde: Komplicerede: vanskelige uoverskuelige/samspil mennesker + teknik Har udviklingskarakter: nye løsninger, prøve nye veje Kræver tværfaglig indsats Kræver tværorganisatorisk indsats eller interesse: flere afdelinger/specialer Betydeligt omfang: arbejdsindsats, udgifter Store konsekvenser

Projektarbejdet, en særlig arbejdsform og spilleregler Projektarbejdsformen = Projektorganisation med formel ansvar og autoritetsplacering + Projektstyringssystemer - sikre kvalitet, fremdrift og ressourcer + Projektkultur - medarbejdernes indstilling til opgaven og hinanden - medarbejdernes indstilling til virksomheden og projektarbejdsformen - medarbejdernes evne til at arbejde under projektets betingelser: - overlappende autoritet, usikkerhed, tidspres, afhængighed

Projektets grundelementer (5x5modellen) Projekt-opgaven Interessen-ter Projekt-ledelse Omgivel-ser Ressourcer

Projektopgaven Behov og formål: Idegrundlag: Projektets produkter: Interes-senter Projekt-ledelse Ressour-cer Omgi-velser Projektopgaven Behov og formål: hvorfor skal projektet gennemføres? Hvordan indgår det i virksomhedens strategi, hvilken virkning og nytte? Idegrundlag: en attraktiv mulighed, en vision om løsningen, særlige egenskaber ved løsningen (projektets produkt) Projektets produkter: kravene til produktet (løsningen), udviklingen evt. konstruktion og drift (anvendelse) Ramme: tidstermin, ressourceramme, budget Dokumentation af produktet og af projektet: plan og forløb

Interessenter Anvendelse og ejerskab: Vilje og drivkraft: Projekt-opgaven Interes-senter Projekt-ledelse Ressour-cer Omgi-velser Interessenter Anvendelse og ejerskab: accept og brug af projektets produkt Vilje og drivkraft: støtte projektet med engagement, bane vejen, prioritere projektet Ressourceydelser: levere viden, kunnen og arbejdsindsats Formel godkendelse: beslutninger om projektets gennemførelse og dets produkt, formelle godkendelser Social accept: forholde sig til projektets og produktets afledte virkninger på lokalt plan eller i videre perspektiv

Omgivelser Markedsmæssige muligheder og begrænsninger: Projekt-opgaven Interes-senter Projekt-ledelse Ressour-cer Omgi-velser Omgivelser Markedsmæssige muligheder og begrænsninger: efterspørgsel, konkurrence, konjukturforhold, politiske vilkår Teknologiske muligheder og begrænsninger Omgivende systemer: dels som produktet skal fungere sammen med, dels nødvendige hjælpesystemer Fysisk miljø: plads, lokaler, temperaturforskelle m.v. Regelsæt: normer, standarder m.v. for projektarbejdet og for produktet

Ressourcer Viden og kunnen Personer Materiel, udstyr Materialer Penge Projekt-opgaven Interes-senter Projekt-ledelse Ressour-cer Omgi-velser Ressourcer Viden og kunnen Personer Materiel, udstyr Materialer Penge

Projektledelse - 1 Formulering af projektet (kontraktudformning) og aftale om mål og rammer Tilrettelægning af fremgangsmåde og plan: strukturering og afgrænsning valg af angrebsmåde herunder beslutningsproces planlægning af projektforløb (faser) hovedaktiviteter og milepæle i hver fase Opbygning af en kompetent projektorganisation med veldefineret ansvars- og autoritetsfordeling: etablering af kompetent projektledelse tilrettelæggelse af interessenters inddragelse skabe engagement, samarbejde, kommunikation, hensigtsmæssig projektkultur og deltageradfærd sikre sammenhæng, kvalitet og effektivitet Projekt-opgaven Interes-senter Projekt-ledelse Ressour-cer Omgi-velser

Projektledelse - 2 Udpegning og håndtering af projektets opmærksomheds-områder: som fordrer særlig omhu, indsats eller overvågning som er afgørende for kvalitet og succes som er usikre eller risikable som rummer muligheder som evt bør udnyttes Styring af kursen, ved opbygning af hensigtsmæssige styringssystemer: kvaliteten fremdriften indsatsen engagementet økonomien Projekt-opgaven Interes-senter Projekt-ledelse Ressour-cer Omgi-velser

Grundmodel af projektorganisation

Projektansvarlig chef Den projektansvarlige chef skal bane vejen for projektet. Han varetager følgende opgaver:   Beslutning om projektets igangsætning, afslutning og mål: rammer og prioritet Økonomiske bevillinger: rammebudget og tillægsbevillinger Politiske og principielle beslutninger udover projektledelsens beføjelser Sikring af projektets prioritet hos virksomhedsledelsen og samordning med andre chefer Information til samt høring hos basisorganisationens samarbejdsorganer

Projektorganisation - omgivelserne

Projektorganisation

Beslutningsgruppen Beslutningsgruppen har til opgave:   At sikre en overordnet styring af projektet både fagligt, tidsmæssigt og økonomisk, herunder at fastholde projektets prioritet At sikre tilstrækkelig loyalitet omkring projektet At være forum for løsning af interessekonflikter omkring projektet At sikre projektet ressourcer og penge

Pause

Lederteam (flere profiler)

Effektiv ledelse kræver udfyldelse af 4 lederroller Adize’s 4 lederroller Effektiv ledelse kræver udfyldelse af 4 lederroller Producentrollen (P): skabe resultater kræver viden og handlekraft præstationstrang Administratorrollen (A): opstille retningslinier for arbejdets udførelse udarbejde detailplaner koordinere og organisere kræver systematik, orden og sans for detaljer

Adize’s lederroller Entrepenørrollen (E) tænke langsigtet, sætte mål og udarbejde strategier øje for muligheder og trusler kræver kreativitet, risikovillighed samt kunne se nye muligheder og trusler Integratorrollen (I) skabe samarbejde og effektive grupper til at løse nye opgaver interesse og sans for mellemmenneskelige relationer indfølingsevne lyst og evne til at få andre til at arbejde sammen

Projektlederens 5 ledelsesopgaver Adize’s Producent rolle Adize’s Administrator Rolle   Skabe projektresultat - dvs. at skabe et projektprodukt, som er helstøbt, samt at få det taget i anvendelse således, at det får den driftsvirkning som projektformålet til­siger. Den ledelsesopgave omhandler både projektets produkt og de omgivelser, det skal sælges i og fungere i. Indadvendt ledelse - dvs. at lede projektgruppen/projektmedarbejderne. Den opga­ve består både i at bemande projektet, at skabe arbejdsdeling, samvirke, kommuni­kation og i at motivere og skabe engagement. Udadvendt ledelse - dvs. i retning af projektets interessenter, bl.a. kunde, opdrags­giver, beslutningsgruppe, referencegruppe, brugere, myndigheder. Den opgave omhandler interessentanalysen, at skabe koalitionen omkring projektet, at manøvre­re igennem politiske konflikter og bindinger, at kommunikere projektets mål og løsninger, at opnå forståelse og accept. Projektstyring - dvs. styring af projektforløbet (processen) og af kvalitet, aktivitet, tid, ressourcer, økonomi, dokumentation, etc. Adize’s Integratorrolle

Projektlederen Projektlederen skal være drivkraft i arbejdet, derfor skal der lægges vægt på: Viden om projektets helhed og om brugsverdenen for projektets produkt Forståelse for de fagdiscipliner, som skal samvirke i projektet og indblik i deres metoder og kvalitetssikring Åbenhed og kreativitet med hensyn til løsninger Udadvendthed og kontaktflader til chefer/interessenter, samt forståelse for opgaven Evne til at formidle et samarbejde i projektgruppen, på tværs af faglige skel og funktionsområder

LEDELSE Gør de rigtige ting Ydre effektivitet Vide hvorfor Lede andre Skabe visioner Finde muligheder Give magt Skabe fodslaw Kontakter Samvirke STYRING Gør tingene rigtigt Indre effektivitet Vide hvordan Styre aktiviteterne Sætte mål Løse problemer Have magt Tilpasse ved grænseflader Organisationsstruktur Opgavefordeling

Lederegenskaber Passende intelligens Sund dømmekraft og tænkning Tillid til og tro på sig selv og andre Ansvarsfølelse Social interesse for andre mennesker Kunne motivere Faglig kunnen Kommunikations-evne Tåler stress

Projektmedarbejdere Projektmedarbejderen kan have flere arbejdsfelter: Arbejde med selve projektopgaven skabe løsning/produkt og implementere Deltage i koordinering og styring af arbejdet Samvirke indad med de øvrige i projektgruppen koordinere fagligt/løsningsmæssigt med andre Samvirke udadtil tilføre projektet informationer, viden og bidrag fra egen basisorganisation påvirke egen basisorganisation til forståelse og accept af projektets løsninger aftale med egen chef om arbejdsydelser og ansvarsforhold overfor projektet

Projektmedarbejdere - kvalifikationer Har viden om brugerforhold driftsbehov/-krav, driftsøkonomi, mv. Har viden om nye løsninger Har viden om konstruktion og gennemførelse af nye systemer Har viden om projektstyring og arbejdsmetodik Har samarbejdskunnen såvel indadtil som udadtil overfor interessenter skal være gode til at kommunikere og holde kontakt til kolleger skal være åbne og objektive over for nye ideer

Projektgruppens samlede kvalifikationer Vigtige kvalifikationer for en projektgruppe som helhed: Inspiratoren – ser nye ideer og muligheder Spejderen – søger og tilfører nye oplysninger Fortaleren – gør projektet synligt Entreprenøren – skaber aktivitet Koordinatoren – holder opgaven på sporet og sikrer helhed Miljøskaberen – opretholder en sund arbejdskultur Producenten – producerer resultater

Projektorganisation - principper

Inddragelse af interessenter Det faglige aspekt: fordi vi mener, at interessenten kan bidrage fagligt til løsning af projektets forskellige opgaver Det pragmatiske aspekt: fordi vi mener, at interessenten kan medvirke til at sikre projektets gennemførelse og indførelse af dets resultater Det politiske aspekt: fordi interessenten selv ønsker det Det etiske aspekt: fordi vi mener, at det er rigtigt Det formelle aspekt: fordi interessenten har krav på at blive hørt, på at kontrollere eller på at godkende

Interessentanalyse Interessentanalysen omfatter tre ting: Identifikation af interessenterne Positionsanalyse. Analyse af interessenternes forhold til projektet og hinanden Analyse af interessekonflikter og -sammenfald

Opgave i mixede grupper Lav et forslag (ledelseplan) til hvilke ledelseselementer der bør være i en proffessionelt ledet projektgruppe og hvordan man kan sikre at de udføres. Tag Adizes ledelsesstiltest og diskuter hvordan jeres styrker og svagheder kan bruges i ledelsesplanen. Forbered en præsentation på max. 2 min af de væsentligste pointer fra jeres diskussioner. Præsentationerne starter kl. 11.00 i B2-104