KØN OG MEDIER MEDIEVERDENENS BEHANDLING AF KVINDER OG MÆND OG LIGESTILLINGSSPØRGSMÅL V/KONCERNCHEF OG ANSV. CHEFREDAKTØR LISBETH KNUDSEN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Bogens klasser   Klasserne i bogen er defineret sådan (tallene er deres andel af de årige, når studerende ikke regnes med): Overklasse.
Vodskov - det åbne bibliotek
// Tv - Dokumentar film.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Kommunikation af resultater
1 Vollsmose - Imageundersøgelse Mediehus Vollsmose November 2009.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Brugerne på Kommunikationsforum.dk “People influence people. Nothing influences people more than a recommendation from a trusted friend” Mark Zuckerberg,
Goddag, det er TV-Avisen Almene Boligdage, lørdag den 3. september 2011 Presse- og informationsafdelingen BL – Danmarks Almene Boliger.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Bekæmpelse af vold mod kvinder – Den nationale indsats
2 Eksterne forhold Oversigt
Mediernes fortælling om biblioteket Årsmøde, Bibliotekschefforeningen. 3. Februar 2012 Troels Mylenberg, chefredaktør Fyns Amts Avis.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
JOURNALISTHØJSKOLEN DANMARKS MEDIE- OG JOURNALISTHØJSKOLE Mediers behandling af kvinder og mænd og ligestillingsspørgsmål Anne-Marie Dohm Rektor.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Kommunikation / it.
Status på danske patientforeninger
Bjergprædikenen (12) Loven om at elske sine fjender Matt 5,43-48.
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Kvinderne i Kvinder i 1900’erne havde meget få rettigheder og absolut ingen politiske. De havde en meget stereotyp rolle – hvis gift så husmor.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Hvad er forandring?.
Styrkelse af dine lederkompetencer  Karrieresparring  Budskabstræning  Strategisk kommunikation Vibeke.
SF Ungdom Ved..
Det har stor betydning, at uddannelsen har et fagligt indhold, der svarer til respondentens interesser.
Weekendkonference i 2. kreds LO-skolen, lørdag og søndag den 29. – 30. januar 2011 Presse- og informationsafdelingen Boligselskabernes Landsforening.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Tilgængelighed - det handler om at være med!
Brugerne på Kommunikationsforum.dk
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
NYCOMED Fra himmelstormere til hele mennesker. NYCOMED En del af Trampolin. EU-støttet Et antal netværk arbejdede med temaet køn og ledelse EQ, netværket.
1000 ansatte i Arla skal lære at læse "Der er ikke længere et job tilbage derude, hvor der ikke indgår en eller anden form for skriftlig del i arbejdet.
Medarbejder i fremtidens erhverv Jens Klarskov. Uddannelse/erhvervTræningSport : Gymnasium20 t/ugeDJM/EJM DM NM (bronze) : Arbejde (37 t)22.
Indhold Kort om sundhedsprofilen Hvad kan man bruge sundhedsprofilen til? Udvalgte data Hvordan skal den læses? Kommunikationsstrategi 2.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
”Mediemakt og kvinnemakt i Danmark” Pernille Tranberg, chefredaktør
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Camping Temaanalyse 11. oktober 2005 Gennemført af Jysk Analyse i maj 2005 Opkald til 3012 personer, 2310 gik videre Gennemført telefon interview med 608.
Who Makes The News Global undersøgelse af mænds og kvinders repræsentation i nyhedsmedierne Offentliggjort d. 29. september 2010.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Andreas, Busola, Emma-Amalie, Johan og Mie. Gruppefordeling Emma-Amalie – Leder Busola og Mie – Interviewere / tekstforfattere Johan – Fotograf Andreas.
Kick-off for Kvinder i IT den 2. juni "Erhvervslivet mister innovation og vækst ved at lade en stor talentmasse vente i kulissen" Hvordan får vi flere.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Verdens værste bødler Sagprosa.
Sådan ligger landet En del af ”Alle har ret til rig natur” samarbejdet mellem Udgivet sammen med –Dyrenes Beskyttelse –Danmarks Sportsfiskerforbund –Det.
Ordførende direktør, Arne Jensen, SEDIRK 1 Rekruttering af kvindelige forskere på SEDIRK- institutioner Hvad har man gjort, og hvad kan der gøres.
Medierne - som politisk aktør. Indflydelsen Ungdomsuddannelse - afskaffet efter Tv-indslag Indvandrere arresteres mere - SF foreslår ændringer i optælling.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
QUIZ En quiz er en sjov og anderledes måde at lære om nye emner. Hvis I deler de unge op i hold, er der et ekstra konkurrence-element - hvem ved mest om.
Gode råd når du er på - op til og under PL. Agenda Pressearbejde op til PL: - Hvordan udnytter vi sammen vinduet op til PL? Pressearbejde under PL: -
Hvad er nyhedskriterier?
Interview-teknik.
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Kforum Annoncørinfo 2018.
Præsentationens transcript:

KØN OG MEDIER MEDIEVERDENENS BEHANDLING AF KVINDER OG MÆND OG LIGESTILLINGSSPØRGSMÅL V/KONCERNCHEF OG ANSV. CHEFREDAKTØR LISBETH KNUDSEN

GLOBAL MEDIA MONOTORING PROJECT LANDE – GODT NYHEDSHISTORIER OG GODT NYHEDSEMNER ANALYSERET. Kvinderne udgør under ¼ af dem, der bliver interviewet i nyhederne. Når kvinderne bliver interviewet, så er det ikke om de mest magtfulde emner men snarere de blødere sociale og familie- emner. Når kvinderne deltager i medierne, så er ikke som eksperter men oftest som “almindelige mennesker” og ofre. Kønsdiskussioner har meget lav interesse i medierne. Kvinderne er mere vinduespynt i illustrationer end eksperter, vidner og nøgleaktører. DEN HÅRDE VERSION

GLOBAL MEDIA MONOTORING PROJECT LANDE – GODT NYHEDSHISTORIER OG GODT NYHEDSEMNER ANALYSERET. 24 % af de interviewede i tv, radio og aviser er kvinder. Stigning fra 21 % i I 1995 var det 17 % Den største stigning kommer fra sundhedshistorier og videnskab, som på verdensplan rangerer meget lavt i nyhedsdækningen. En anden væsentlig andel af stigningen kommer fra kvinders deltagelse i vox- pop’s. Almindelige menneskers mening om dette og hint. 81 % af ekspertinterviews og 82 % af talsmands-interviews er med mænd. Kun 19 % og 18 % er kvinder. Andelen af kvinder som udtaler sig i politiske historier er steget fra 8 % i 2005 til 18 % i Historier der handler om kønsdiskrimination og kønspolitiske emner udgør mindre end 1,5 %. Historier om kvinders deltagelse i politik fik den største opmærksomhed. 19 % af kvinder, som optræder i nyhederne identificeres ved deres køn eller familiemæssige status, mens det kun gælder 4 % af mændene. Når medierne identificerer bestemte ofre, så udgør kvinderne 20 % og mændene 9 %. Når billederne viser billeder, som ikke er knyttet til en bestemt person, så udgør kvinderne 28 % af de fotograferede og mændene 20 %. DEN UDDYBENDE VERSION

KVINDELIGE TILNAVNE OG STEREOTYPER 4 Gucci-Helle Isdronningen Margrethe Grådige Ritt Ravnemor Lene Husmoder Pia Marianne med håndtasken Karrierekvinde – skabeloner Person-skabeloner tæt på udseende, tøjvalg og stil. Mirakelmoderen Ravnemoderen Magtkvinden

ER DER HÅB FORUDE? Der er stigende og positivt fokus på kvindelige toppolitikere og kvindelige ledere i medierne. Kvindelige ledere i nyhederne handler ikke længere kun om HR- chefer, marketingchefer og konsulentbranchen. Der er kommet flere kvindelige leder ind i nyhederne fra andre funktioner. De mange kvindelige toppolitikere hjælper på det danske gennemsnit på dette område. Kvinderne udtaler sig mere om det faktuelle og ikke kun i personinterviews med særlige kvindespørgsmål. Stadig få store rollemodeller som brænder igennem fra erhvervslivet. Karriere-historier handler ofte om kvinder og viser kvinder på billederne, fordi medierne gerne vil skabe identifikation til kvindelige læsere. Kvindelige ledere er ikke meget inde i loopet som kommentatorer til politik, erhvervsudvikling m.m. De holder sig meget klart til egen business. 5 NÅR KVINDER TRODS ALT OPTRÆDER I MEDIERNE

Deltag i debatten! Vær opsøgende og synlige. Og ja, det har omkostninger at træde frem. Ud af offer-rollen og ind i ekspertrollen. Ud af statistrollen og ind i aktørrollen Ligestilling og køns spørgsmål skal have ny indpakning. Ligeløn, ændrede rollemodeller, ændrede familiestrukturer, ændrede virksomhedskulturer og fokus på positive muligheder i karriere og topposter. Mod til at dyrke egen personlighed og egen stil. Kvinderne skal selv være med til at afskaffe stereotyperne. Både aktørerne og de kvindelige journalister. 6 KVINDERNES EGEN UDFORDRING