Specialepaneldebat 28. oktober 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Veje og afveje i Mit forskningsprojekt: Kampen om den kolde krig
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Anvendelse af teori og metode i specialeafhandlinger
Verden ind i undervisningen
På vej mod forandring Charlotte Dalsgaard, direktør, cand. techn. soc. 20. maj rganisationsudvikling
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Fra integration til inklusion
Teori-Praksis-holdning
KOMpetenceMål i PraksIS
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Finanskrisen.
Inge M. Bryderup Unges vej ud af marginalisering og stigmatisering – et ungeperspektiv på deltagelse i LIMBO LAND et selvstændigt forskningsprojekt i tilknytning.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
AT - Viden i spil.
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
Kulturanalyse i teori og i praksis
Dansen omkring handicapbegrebet
Hvad er læring? Redegørelse for læringssyn og dettes betydning for genstandsfeltet: Mennesker med ADHD.
Teori, metodologi og metode
Kreativt Læringsrum Elina Maslo
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
SERVICE DESIGN IT AARHUS UNIVERSITET/ARKITEKTSKOLEN AARHUS ONSDAG D : VISUALISER OG ANALYSER JERES INDHENTEDE DATA.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Samarbejde i de lokale samordningsudvalg Erfaringsudveksling 2010.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
Specialeworkshop 2/3 Helle Hvass, cand. mag
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Vejledning på modul 5 med udgangspunkt i en forestilling om vejledningsgenre.
Socialt Udviklingscenter SUS Web: IAT -Et vindue til verden Social- og specialpædagogik i inkluderende perspektiv Konference.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Ph. d. -Skolen ved SDU-SUND sdu
Social skævrekruttering til uddannelse
Inklusion og inkluderende processer
Specialeworkshop 4/4 Rasmus Rønlev, cand. mag
Hvad er følgeforskningen kommet frem til? Bent B. Andresen Ph.D., Aarhus Universitet 8. marts 2011.
DANMARKS MILJØUNDERSØGELSER AARHUS UNIVERSITET DMU 2010Organisation og nøgletal DMU - ORGANISATION OG NØGLETAL FOTO: BRITTA MUNTER.
Udviklingsarbejde University College Sjællands brug af læremidler Læremiddel.dk 1Hold 09D & Inge Bjørnshave.
Studenterforeningen ”Et hus for unge studerende”.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
Forskningsbaseret undervisning Nina Bonderup Dohn, lektor, ph.d. Institut for Design og Kommunikation Syddansk Universitet.
KOMPIS Årsmøde april 2010 Årsplaner Med udgangspunkt i situationer Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus.
Sso SKRIV!.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
Workshop Odense d. 11. oktober 2011
Marianne Skytte RIFT konference 13. November 2017
It i undervisning og læring
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Præsentationens transcript:

Specialepaneldebat 28. oktober 2010 Det gode speciale – Sammenhæng mellem problemformulering, teori og metode Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet

Når teori, forestilling om praksisfelt, og forskningsmetode hænger sammen En specialeskrivers udfordring er at få specialet til at fremstå som en sammenhængende helhed. Teorien skal bruges. Empirien skal ses gennem teoriens ”briller” - udsagn om empirien skal være mere end en løbende kommentar. Forskningsmetoden (herunder aktiviteter i feltet og analyse) skal beskrives og diskuteres – hellere stå ved at noget gik galt end skjule det.

Det gode speciale Er vigtigt Er sammenhængende Bruger teorien For specialeskriveren – og for andre Er sammenhængende Teori, empiri, analyse giver gensidige perspektiver Bruger teorien Ser empirien Gennem teoriens ”briller” Er sobert og redeligt Forskningsmetoden (herunder aktiviteter i feltet og analyse) beskrives og diskuteres Hellere stå ved at noget gik galt end skjule det.