Højkvalitetsdagtilbud og den sociale uligheds inkluderende potentiale

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
# Undersøgelse af betydningen af socioøkonomiske faktorer for kommunernes udgifter til dagpasning, skoler og ældre Seniorfagleder Lars Iversen, COWI Indlæg.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Langvarigt sygefravær
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Et væksthus for børn og voksne
Sprogvurderinger af 3-årige
Folkeskole-reformen August 2014.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Når kommunale fritidstilbud hjælper børn og unge i udsatte positioner til at klare sig bedre i uddannelsessystemet Jill Mehlbye, AKF Spot på.
Forældremøde X årgang.
Skolereformen Overordnede mål:
Møde i Globaliseringsrådet August 2005 Verdens bedste folkeskole Alle elever skal udfordres – hvorfor sker det ikke? Hvorfor er der et misforhold.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Inklusion i Børneinstitution Højme
Workshop om inklusion DH’s sommerskole d
En god skole er en inkluderende skole.
Tre klare nationale mål
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
Dansen omkring handicapbegrebet
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børns omsorgssituation og trivsel
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Preben Brandt Psykiater, dr.med.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Den inkluderende skole
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Else Christensen Socialforskningsinstituttet
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Læring 0-2 Kvalitet i læring 0-2 Danske forhold - hvad ved vi? Social baggrund ses tidligt i børnenes læring Danmark klarer sig godt i international benchmarking.
Skolen og den sociale arv
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Inklusion og inkluderende processer
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Inklusion og Specialviden
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
BUPL’s syn på små og store institutioner
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Højkvalitetsdagtilbud og den sociale uligheds inkluderende potentiale

inklusion Regeringen har udmeldt en målsætning om at flere børn med særlige behov skal inkluderes i den almindelige folkeskole (uvm.dk). Sammen med Kommunernes Landsforening har man iværksat en omstilling af folkeskolen til øget inklusion. Det er målet, at andelen af elever, der inkluderes i den almindelige undervisning øges samt, at andelen af elever, der får karakteren 2 eller derunder i læsning, retstavning og matematisk problemløsning i 9. klasses afgangsprøve, skal være reduceret i 2015 og yderligere reduceres frem mod 2018

Social ulighed og eksklusion Skoler i ressourcesvage områder har flere børn med behov for særlig tilrettelæggelse i fagene (Deloitte for KL, Undervisningsministeriet og Finansministeriet, 2010, side 36-37) Der er flere børn med diagnoser, autisme/asperger, ADHD. Der er også større behov for AKT indsatser (AKT – Adfærd – Kontakt – Trivsel) Det vil sige, at et opvækstmiljø udgør en risikofaktor for udvikling af specialpædagogiske behov, for segregering, diagnoser og særlig tilrettelæggelse i fagene. Inklusion i en lærings- og udviklingsforståelse drejer sig om, hvordan omgivelserne understøtter barnets muligheder for at udvikle sig på trods af ressourcesvaghed i familiebaggrund og opvækstmiljø.

Social uligheds inkluderende potentiale Den sociale ulighed i skolen viser sig i statistiske sammenhænge mellem elevers socioøkonomiske baggrund og deres faglige præstationer i skolen. Der er ligeledes sammenhæng mellem familiebaggrunden hos de familier skolen får børn fra, og de specialpædagogiske behov en skole har. Set i dette lys har den sociale ulighed har et stort inklusionspotentiale. Gennem mindskelse af virkningerne af uligheden dannes grundlag for inklusion og gennem inklusion mindskes uligheden. Meget tyder på, at tiltag til at minimere virkningerne af den sociale arv i uddannelsessystemet fra den helt tidlige barndom har et stort inklusionspotentiale.

Den sociale ulighed ses tidligt Hvis forældrene er lavt uddannede, så er der øget risiko for tidlig fødsel, spædbørnsdødelighed, lav fødselsvægt, overvægt, lægelige diagnoser, langvarig sygdom, symptomer, dårlig funktionsevne, tilskadekomst og lav trivsel. Uligheden forstærkes i de tidlige samspil mellem forældre og børn. Fra den helt tidlige barndom lægges investeringer i barnets fremtidige lærings- og udviklingsmuligheder gennem kvaliteten i samværet mellem forældre og børn. “More able and engaged parents produce better children.” Det er ikke selve indkomsten, der har betydning, men kvaliteten i samværet mellem forældre og børn. Familier med lav indkomst kan godt investere meget i deres børn. Sowell (1994), Charney (2004), Masten (2004). Det er det hjemlige uformelle læringsmiljø, der skiller.

Den sociale ulighed ses tidligt Forældrenes uddannelsesniveau: Sandsynligheden for, at et treårigt barn har brug for ekstra sproglig støtte er større jo kortere uddannelse forældrene har. Køn: Drenge har oftere brug for en særlig sprogstimulerende indsats. De treårige drenge er overrepræsenteret i gruppen af børn med behov for særlig indsats Etnicitet: Sammenlignet med etnisk danske børn har treårige børn som er ikke-vestlige indvandrere eller efterkommere større sandsynlighed for at blive indplaceret i de to resultat- og opfølgningskategorier særlig indsats og fokuseret indsats. – Familiernes arbejdsmarkedstilknytning: børn, hvor mor eller far modtager offentlig overførselsindkomst, har større sandsynlighed for at blive indplaceret i de to resultat- og opfølgningskategorier der rummer henholdsvis børn med behov for en fokuseret indsats og børn med behov for en særlig indsats (Danmarks Evalueringsinstitut, 2010). Børn med svag social baggrund er i højere grad problemdefinerede allerede ved indgangen til skolen . Konflikter med læreren, konflikter med kammerater, koncentrationsproblemer, psykiske vanskeligheder (Social Arv, sammenfatning 2005. Socialforskningsinstituttet 05:10)

I skolen er det for sent når børnene når til skolen, så er der allerede her store forskelle på børnenes muligheder i det videre lærings- og udviklingsforløb. Børn med høj socioøkonomi har et bedre udviklet sprog, bedre opmærksomhed, er bedre til at indgå i sociale relationer end børn med lav socioøkonomi. Det er i skolen, der sættes ind med faglig støtte, men uligheden har sat sine ”faglige” spor længe før (Heckman).

FOKUS PÅ LÆRING, INKLUSION OG VIDENSBASERET PRAKSis Kontekstuelle perspektiver kvaliteten i læring(smiljøerne) Forebygge ulighed i et kontinuum – tidlige indsatser har størst betydning Mindskelse af den sociale segregering

Konteksten – snarere end barnet - har den største betydning…. Arven har betydning, men vi kan ikke gøre noget den (IQ, fysiske træk, personlighedstræk, præferencer, helbred), så må vi gøre noget ved miljøet Og det er også ganske meget: familiens ressourcer, (kulturelle, sociale, økonomiske), præferencer, helbred, sociale kontekster (venner, daginstitution, fritid, skole, lokalområde)

højkvalitetsinstitutioner Undersøgelserne viser, at børns adgang til en højkvalitetsinstitutioner generelt øger deres intelligens, motivation, skoleparathed og det langsigtede udbytte af undervisningen i skolen. Senere i livet klarer børnene sig bedre med hensyn til uddannelse og arbejde end deres jævnaldrende, som ikke har haft tilbuddet om at gå i en højkvalitetsinstitution.

Undersøgelserne peger desuden på, at børn, der har gået i højkvalitetsinstitutioner udvikler et mere positivt syn på sig selv og egne fremtidsmuligheder, at de ved skolestart har en større tiltro til egne evner til at lære noget nyt end børn, der ikke har gået i en højkvalitetsbørnehave. Endvidere peger flere forskningsrapporter på, at især udsatte børn har gavn af højkvalitetsdagtilbud i form af styrkede kognitive, sociale og sproglige kompetencer, og at lav kvalitet er en risikofaktor (Hestbæk & Christoffersen, 2002).

Fælles opmærksomhed Begge parter skal være opmærksom på den andens opmærksomhed, og begge parter skal forstå den andens intention. Det betyder at barnet ikke bare skal sætte sig i den voksnes sted, men også sætte den voksne i sit sted; ”Jeg ved at du ved at jeg ved eller jeg føler at du føler at jeg føler”.

interaktion/dyade Motoren er spædbarnets trang til at høre til, samt den medfødte rettethed det har mod menneskestemmer, ansigter, mimik og evnen til at imitere adfærd og for eksempel adaptere sprogrytme. Samtidig vil det gradvist tilegne sig, den sociale struktur, de kulturelle konventioner og den kommunikative logik.