Positivitet og Performance

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Introduktion til den postive psykologis metoder
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Gode læringsmiljøer i museer og kulturinstitutioner
Trivselspolitik på Løsning Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Er mit barn klar til skolestart ?
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
2009 POSITIV PSYKOLOGI: Om vedvarende, pædagogiske og arbejdsmæssige energikilder Samfundsmæssige / institutionelle rammer Individuelle styrker.
Definition Ikke et videnskabeligt begreb En individuel tilstand
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Forældremøde X årgang.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Arbejdsglæde.
Kvinder i Ledelse IT Brancheforeningen 2. juni 2008 Alfred Josefsen
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Skolebestyrelsen & værdier
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
Sundhedsfremme i skolehaver?
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Inklusion med læring Hvilke navne??.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Hans Henrik Knoop 2008 Science Centers and the Citizens of the Future: Do citizens need basic scientific knowledge in order to participate in a modern.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Program Vitalisering af samspillet
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Relationskompetence – hvad er det?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Om livsglæde og relationer
Hvis du ønsker at opnå fremragende
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Positiv Psykologi - Flow i leg og læring
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.2 – Positivitet og etablering Anders Dræby.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Resiliens og træning af robusthed hos læger Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse Vejle
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Photo: Hans Henrik Knoop, Positiv Psykologi - Flow, motivation og udfordringer Hans Henrik Knoop Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Århus Universitet,
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Leg, kreativitet dannelse
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Positivitet og Performance Hans Henrik Knoop Institut for Pædagogik og Uddannelse, Arts Århus Universitet, 2011

Forbyd lært hjælpeløshed som ikke afhjælpes !

Forbyd meningsløshed der ikke gøres noget meningsfuldt ved ! Hans Henrik Knoop, 2011

Stabilitet og dynamik – Samtidig ! Photo: Hans Henrik Knoop, 2007

Stabilitet og dynamik – Samtidig ! © Photo: Hans Henrik Knoop, 2006

Stabilitet og dynamik – Samtidig !

full of life - Simultaneously Calm, yet full of life - Simultaneously ! Photo: Hans Henrik Knoop , 2008

full of life - Simultaneously 2008 Calm, yet full of life - Simultaneously ! Hans Henrik Knoop

To slags processer i universet: vækst (læring og kreativitet = trivsel i menneskelivet) og balance (frihed til effektiv regulering i forhold til ”for meget eller for lidt” = trivsel i menneskelivet) Hans Henrik Knoop, 2010

Grad af differentiering/ diversitet Kompleksitet som universelt ideal Grad af differentiering/ diversitet Komplekst system (holdbart) Over-differentieret system (uholdbart) Høj Simpelt system (holdbart) Over-integreret system (uholdbart) Lav Grad af integration/ enhed Lav Høj Hans Henrik Knoop, 2010 10

Grad af differentiering/ diversitet Kompleksitet som personligt ideal Grad af differentiering/ diversitet Glad og vidende (holder meget) Kaos i hovedet (uholdbart) Høj Glad og uvidende (holder lidt) Gået i stå oveni (uholdbart) Lav Grad af integration/ enhed Lav Høj Hans Henrik Knoop, 2010 11

Kompleksitet som organisations-ideal Grad af differentiering/ diversitet Stærkt fællesskab om at støtte hinanden i at være autentiske/unikke Alle gør kun hvad der passer dem selv Høj Svagt fællesskab i en ensformig familie Ingen tør være anderledes / sig selv Lav Grad af integration/ enhed Lav Høj Hans Henrik Knoop, 2010 12

Vedvarende kilder til optimering af trivsel, læring og kreativitet ∞ Angst Høj A3 A4 Udfor- dring Lav A1 A2 Kedsomhed Kompetence Flow (Inspireret af Csikszentmihalyi, 1991) Hans Henrik Knoop, 2010 13

Vedvarende kilder til optimering af trivsel, læring og kreativitet Gode muligheder for selv at tage initiativ og for at styre sig selv – under ansvar for omgivelserne Konkrete, energigivende mål Håndterbare, ubureaukratiske regler Fleksible muligheder for at afstemme udfordringer og kompetencer Umiddelbar, tydelig og ikke-ydmygende, information om, hvor godt man klarer sig At distraherende faktorer kan fjernes, så det er muligt at koncentrere sig ( Hans Henrik Knoop, 2002 efter Csikszentmihalyi, 1991) Hans Henrik Knoop, 2010 14

Psykologisk robusthed Most research now shows that resilience is the result of individuals interacting with their environments and the processes that either promote well-being or protect them against the overwhelming influence of risk factors.1 These processes can be individual coping strategies, or may be helped along by good families, schools, communities, and social policies that make resilience more likely to occur.2 Zautra, A.J., Hall, J.S. & Murray, K.E. (2010). Resilience: A new definition of health for people and communities. In J.W. Reich, A.J. Zautra & J.S. Hall (Eds.), Handbook of adult resilience (pp. 3-34). New York: Guilford. Leadbeater, B., Dodgen, D. & Solarz, A. (2005). The resilience revolution: A paradigm shift for research and policy. In R.D. Peters, B. Leadbeater & R.J. McMahon (Eds.), Resilience in children, families, and communities: Linking context to practice and policy, 47-63. New York: Kluwer Hans Henrik Knoop, 2011

Lær psykologisk robusthed Oprethold gode relationer til din nære familie, venner og andre Undgå at betragte kriser og stressende begivenheder som ubærlige problemer Acceptér omstændigheder som der ikke står til at ændre Udvikl realistiske mål og arbejd dig frem imod dem Handl beslutsomt under modgang Se efter muligheder for selvindsigt efter at have lidt tab Udvikl selvtillid Fasthold et langsigtet perspektiv og betragt den stressende begivenhed i en større kontekst Fasthold et håbefuldt udsyn med forventning og gode ting og visualisér, hvad du ønsker Plej psyke og krop, motionér jævnligt, vær opmærksom på dine egne behov og følelser, og engagér dig i afslappende aktiviteter, som du nyder. Apahelpcenter.org. Hans Henrik Knoop, 2011

Trivsel, læring og kreativitet: forudsætninger, oplevelser og resultater Resultat: Forøget kompetence Resultat: Forøget kreativitet Hans Henrik Knoop, 2010 Proces: læring og kreativitet Lyst til at lære mere Lyst til at skabe mere Oplevelse: Potentiel energi i form af nysgerrighed og foretagsomhed Oplevelse: Spontant motiverede positive emotioner Oplevelse: Spontant motiveret engagement Oplevelse: Spontant motiverede sociale relationer Oplevelse: Spontant motiveret mening Forudsætninger: God æstetik og funktionel indretning Forudsætninger: Frihedsgrader, energigivende mål, få gode regler, fleksibel sværhedsgrad, berigende evaluering og mulighed for fordybelse Forudsætninger: Betryggende medspil og oplevelsesrigt modspil Forudsætninger: Brugbarhed Gode begrundelser Basis: Udfoldelse af individuelle styrker i hverdagen

UDVALGTE PUBLIKATIONER OG LINKS Knoop, H. H. & Lyhne, J. (red.) (2005). Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø. København: Dansk Psykologisk Forlag. Knoop, H. H. (2002). Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere. København: Aschehoug. Knoop, H. H. (2006). Når lysten til at lære overlever mødet med skolen. I: Hejgaard, J. et al. Mit barn skal I skole. København: Mejeriforeningen, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Skole & Samfund. Knoop, H. H. (2007). Wise Creativity and Creative Wisdom. In: Craft, A., Gardner, H. & Claxton, G (eds.) Creativity, Wisdom and Trusteeship . Thousand Oaks, CA: Corwin Press. Knoop, H. H. (2007). Control and Responsibility: A Danish Perspective on Leadership. In: Gardner, H. (ed.). Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Knoop, H. H. & Gardner, H. (2001). Good Work in a Complex World. Cambridge, Mass.: Harvard University. Lyhne, J. & Knoop, H. H. (red.) (2008). Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik. København: Dansk Psykologisk Forlag. Tidsskriftet Kognition & Pædagogik. Virum: Dansk Psykologisk Forlag Test dine karakterstyrker her: www.viasurvey.org Test din positivitetsratio her: www.positivityratio.com/single.php Min hjemmeside på DPU / Århus Universitet: http://pure.au.dk/portal/en/knoop@dpu.dk 5th European Conference on Positive Psychology: www.ecpp2010.dk 20

PRIMÆR BAGGRUNDSLITTERATUR FOR OPLÆGGET