Kliniske etiske komiteer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
At bruge disse to ord rigtigt
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Set fra sundhedspersonens side
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Det svære liv i en sportstaske
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
- gennem Marte Meo metoden
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
At være magtesløs med den magtesløse
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Temadag Funktionelle lidelser.
Darum skole 4. november 2013.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Ringe – Hjem projekt Medicinsk afd. O Herlev hospital
Tillid Temadag for AMIR
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Sygeplejerskeuddannelsen
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Klinisk etiske komiteer Temadag Vibeke Krøll Aarhus Universitetshospital Hospitalsledelsen.
Støvring den 11. september 2007
Vejledning om fravalg af livsforlængende behandling, herunder genoplivningsforsøg, og om afbrydelse af behandling, uden for sygehuse TR Kommunalt møde,
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Etisk dilemma – to definitioner
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Procesværktøjer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
AKUT TEAM ”Hvad kan sygeplejersker byde ind med for at inddrage borgere og patienter i relation til den akutte sygdom” v/Gitte Nørgaard, Chef for Sygepleje.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Demens Anne Mette Jensen.
Præsentationens transcript:

Kliniske etiske komiteer Hvordan får vi større fokus på og bevidsthed om etikken i hverdagen? Hvad er vores sygeplejefaglige ansvar i et svært etisk dilemma? Fagdag i Kreds Midtjylland, DSR 2. Februar 2012 Grete Bækgaard Thomsen

Umiddelbare reaktioner Større end hvad? Større end nu? Større end ingenting? Sygeplejerskers ansvar? Vores ansvar? De andres ansvar? Mit ansvar???

Hvornår tænker vi etik? Fravær af etik Flotte forløb  stolthed

Virkeligheden ETIK NPM

CRASH!!!!!

NPM ETIK Virkeligheden – måske? NPM’s værdier: Professionalisme, ØK, rammer og bundlinjer ETIK’s værdier: Professionalisme, relationer, mellemmenneskeligt NPM ETIK

Fru Jensen hjemme Det er nu svært at blive så gammel Du sku’ nok ha’ noget hjemmehjælp Du skulle måske købe en rollator Du sku’ nu komme på dagcentret… Tænk nu hvis du falder og kommer til at ligge Du er blevet dårlig til at huske mor Hvis jeg var dig, så søgte jeg plejehjem Du skulle nu få de løse tæpper fjernet Kan du blive ved med at gå på 1. sal Haven er blevet for stor for dig Vores venner dør efterhånden, du skulle ….

Fru Jensen på hospital Du skal se, det går alt sammen Du sku’ nok ha’ noget hjemmehjælp Du kan få mad fra centralkøkkenet Måske skal du bare blive her et par timer Tænk nu hvis du falder og kommer til at ligge endnu længere Du er blevet dårlig til at huske mor Hvis jeg var dig, så søgte jeg plejehjem Du skal nok have en ældrebolig Vi skal lige finde ud af, om du ska’ indlægges eller hjem Vi er nødt til at lægge dig på gangen, indtil vi ved mere Du kan ikke klare det hjemme Nu er fru Hansen også død

Oplevelser af systemet Til fødselsdag hos naboen I brugsen lørdag formiddag Open by night ………… Ukontrollerbart!!! Politikere Chefer & ledere Sygeplejersker Borgere

Worst case Politikere Sygeplejersker solidariserer sig med borgere, patienter eller pårørende. OG dermed afstand fra den øvrige organisation. Chefer & ledere Sygeplejersker Borgere

Vejen fremad Her skabes der muligheder for faglig udvikling i et fælles rum. Solidaritet mellem relevante parter: Fagprofessionelt Professionsetik Politikere orienteres. Politikere Chefer & ledere Sygeplejersker Borgere

Etiske dilemmaer i praksis 1 Når faglige vurderinger går på tværs af patientens eller pårørendes vurderinger Når patienten har en reduceret evne til at forstå, hvad der er bedst for ham eller hende Når pårørende har stærke meninger, som ikke deles af patienten eller af personalet Når rammer, regler og ordninger hindrer god pleje og omsorg Situationer hvor patienten og personale har forskellige værdier og/eller kulturbaggrund

Etiske dilemmaer i praksis 2 Når en kollega mener, at en anden kollega ikke optræder sådan, som han eller hun bør Når etisk svigt meldes til ens leder, og der ikke er tillid til, at der sker mere Når der er faglig uenighed, og spørgsmål om livskvalitet bliver tungen på vægtskålen Når organisationsetik og fagetik kolliderer

Carl Jensen En dialysepatient bliver dement og har ikke forståelse for at ligge stille med kanylerne i armen – skal behandlingen fortsætte eller afsluttes? En dialysepatient bliver tiltagende dement, Han er ikke klar over, hvor han er. Han tåler behandlingen uden problemer – 3 gange om ugen – mere end 50 km hver vej – liggende. Hvor er etikken i at holde op? Hvor er etikken i at fortsætte?

Eksempler på medlemshenvendelser i 2011: Bør man begrave (nedgrave) fostre aborteret før 22 graviditetsuge? Skal genoplivning af dødfunden patient altid praktiseres? Bør man informere en muslimsk patient om, at han gennem længere tid har fået sondemad tilsat atpro (lavet af gelatine)? Bør man uopfordret tilbyde undersøgelse af spædbarn, som man klinisk har mistanke om lider af Downs Syndrom - mens moderens er indlagt af anden årsag. Bør man hjælpe afkræftet alkoholisk patient med at drikke alkohol?

Fælles træk? Hvorfor er etikken ikke bare i orden? Hvis alle opfører sig ordentligt, anstændigt og ansvarligt, ville der ikke være nogen problemer! Det kræver bare, at alle har samme værdier, perspektiver og en fælles opfattelse af det gode.

Fælles træk? Hvorfor er etikken ikke bare i orden? Hvis alle opfører sig ordentligt, anstændigt og ansvarligt, ville der ikke være nogen problemer! Det kræver bare, at alle har samme værdier, perspektiver og en fælles opfattelse af det gode.

Hvad med de usynlige værdier? Hvad sker der, når vi spørger: HVAD ER VI BANGE FOR? Skjulte værdier kan komme frem: Manglende accept fra kolleger eller overordnede Sanktioner Klager Medieomtale Faglig stolthed Magt

Det kræver indsigt, viden og mod Hvad kræver det? Den søde sygeplejerske Den dygtige sygeplejerske, der er bevidst om den gode sygepleje, der bygger på professionsetikken Sygeplejersken tør stille spørgsmålene, gå i dialog, lytte, spørge, stå fast og justere Det kræver indsigt, viden og mod

Attitude Forsvar  mindre udsyn  indvikling Fokusering  mere af det  udvikling

Hvad skal det passe ind i? Alle regioner og kommuner har et værdigrundlag med veldefinerede værdier. Lemvig Kommunes værdier ligner mange andres: åbenhed, tillid, ansvarlighed og handlekraft samt redelighed

En gammelkendt analyse: Etisk komite i en kommune? Styrker i kommune Svagheder i kommunen Rådgive i forhold til forståelse af kommunale værdier Angst for drøftelser og konklusioner Opstået for læring og bevidstgørelse - ikke et klageorgan Vil ikke blive anerkendt som ”alles værksted” Muligheder i verden Trusler i verden Vise kommunen som innovativ i praksis Udeblivelse af omverdens anerkendelse Vise mod til at drøfte performance Ironisering fra andre kommuner, region eller presse

Legitimitet - en forudsætning Ingen Quiz – men hårdt arbejde Ingen frontlæsser Ledelsesforankring Start med det, I kan gøre noget ved Det kræver øvelse

Et medlem af SER udtaler: Jeg havde aldrig troet, at der var etik så mange steder

Søren Kierkegaard: At træffe et valg er altid vanskeligt og ofte angstprovokerende, men også noget vi ikke kan komme uden om! Selv når vi undlader at vælge, medfører vores passivitet alligevel, at vi har valgt: nemlig at vi har valgt ikke at vælge – hvilket medfører et lige så stort moralsk ansvar, som aktivt at vælge en handling.

Eksempel på ”to do” fra et etisk dilemma til konkret valg og handling Præcisering af dilemmaet efter formlen: Skal jeg vælge A eller B? Hvem er involveret? Åbenlyse værdier, hensyn og argumenter for henholdsvis A og B? Skjulte værdier og normer? (hvad frygter du vil ske, hvis….) Prioritering af værdier. Analyse – baggrundsviden (litteratur, offentlige debatter, erfaringer….) Findes der alternative handlemuligheder? Handling og efterfølgende evaluering. Alternativet er synsning

Eksempel på oprettelse af KEK, KEV Hvorfor vil vi arbejde med etisk refleksion? Hvem deltager i arbejdet? Hvordan skal arbejdet struktureres? Hvem er ansvarlig for implementering af arbejdet? Hvordan vil ressourceforbruget blive? Hvordan evalueres et pilotprojekt eller arbejdet efter en tid? 

Tabere har forklaringer Vindere har strategier