Fortællinger som dokumentation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Refleksion i kommunikationen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Struktur: ”Quiz og byt”
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Læringsstile og lektier
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Engelbert H – og den sidste chance
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Pædagogisk forår i København
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Enhed. Klynge/ Netværk Vidnefortælling (anvendes på Område- og BUF-niveau) En fortælling om de ledelsesmæssige faglige overvejelser og nye handlingsperspektiver.
Skrivekursus 1.e ..
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Læring gennem registrering og indberetning
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Ungiaarhus medarbejdersamling 17. marts 2017
Gruppearbejde 1 Formål:
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
MUNDTLIG FREMSTILLING
RRR Modellen.
Præsentationens transcript:

Fortællinger som dokumentation Arbejde med fortællinger og programteorier i praksis Oplæg v. Eva Pallesen 28. februar 2013

Jeres erfaringer med/overvejelser om at arbejde med fortællinger? Udfordringer Lyst og motivation

Fortællingen Tid og rum Aktører Plot (og så… og derfor….) Fortæller

Fortællinger - forskellige formål Som dokumentation (grundlag for analyse) Som formidling Som måde at være sammen på Det der adskiller fortælling som dokumentation: Tager afsæt i et spørgsmål vi er interesserede i at vide mere om (dvs tager udgangspunkt i noget vi ikke allerede ved) Bruges som grundlag for faglig refleksion og analyse

Tre dele af fortællingsarbejdet Spotte fortællingen Dokumentere fortællingen Analysere fortællingen

1 At spotte fortællingen Udgangspunkt i programteori Udgangspunkt i resultatfokus Åbent udgangspunkt -

Udgangspunkt i programteori Morgensamlinger med afspænding Skaber større forbundethed og fællesskab Arbejde med relationsskema Vi får større fokus på børn uden nære relationer Bedre trivsel Tema om venskaber Efterudddannelse vedr. konfliktløsning Vi bliver bedre til at støtte at venskaber dannes og vedligeholdes

Udgangs-punkt i resultat- fokus Kilde: Projekt faglige kvalitetsoplysninger (KL,FM, SM og UVM 2011)

Åbent udgangspunkt Fortællinger om situationer som… Har noget med det tema at gøre vi har i fokus …og som slog mig

Summe i projektgruppen - 2 eller 3 sammen Hvilket udgangspunkt for fortællinger kunne være relevant for os ? Et bestemt sted i programteorien? Det ‘resultat’ vi i sidste ende interesserer os for? Et mere åbent udgangspunkt? ………..?

2 Arbejdet med at fastholde/ dokumentere fortællingen Historien skrives - uden for situationen/rummet (pause/afsat tid) Et note-skema ved hånden – noter i umiddelbar forlængelse af situationen Fotos danner udg. pkt. for mundtlig fort. som nedskrives efterfølgende

Hvad skete der her? Hvorfor slog situationen mig ? Titel:   Sted: Skrevet af: Tidspunkt: Tema i fokus Fortælling Hvad skete der her? Hvorfor slog situationen mig ?

Den ”gode” fortælling Lad dig ikke bremse af at du ikke har en klar pointe på forhånd – den kommer ofte senere Genkald dig situationen - hvilke detaljer toner frem ? Pointen viser sig ofte efterhånden som fortællingen udfoldes: dvs når den 1)skrives ned – 2)fortælles mundtligt – 3)genfortælles mundtligt i lyset af andre historier (flere detaljer kommer på)

Etiske overvejelser Hvem ser de nedskrevne fortællinger? Hvem skal informeres om at vi skriver fortællinger og hvorfor? Etik og regler omkring fotos

Arbejds-session Tænk på en situation du har oplevet som slår dig i forhold til det tema/resultat jeres projekt har i fokus eller som belyser (en del af) programteorien Notér fortællingen (i noteform) i det udleverede skema

3 Analyse af fortællinger Typiske spørgsmål/udfordringer: Hvordan når man frem til en konklusion? Er det ikke bare ”synsninger”? Hvordan aggregerer man fortællinger – dvs. samler indsigter fra mange fortællinger? Hvordan fastholder man indsigter på en overkommelig måde?

Forskellige veje til analyse på tværs af fortællinger Kodning af fortællingen som tekst Fra fortællinger til meta-fortælling Analyse i samtale

Tekstkodning Giv hver lille tekstdel en overskrift i margen Præcisér, slå synonyme ord sammen Sammenlign: er der nogle overskrifter der kan samles i et overbegreb? Er der et kernebegreb – en samlende overskrift?

PL-skifte Sygdom i PG Merforbrug Ekspert forventning Tidspres At have ”styr på det” Ansvar for kollegers timeforbrug Org. afstand til projekt-ejer Op til mødet er jeg frustreret. Jeg har overtaget projektleder-rollen midtvejs i et projekt, som pt er præget af udskiftning og sygemelding i projektgruppen. En uforudset stor del af projektets timer er allerede brugt iprojekts opstartsfase, og jeg føler det hele noget klemt pt.   Hertil kommer at der er knyttet en ekspert til projektet som har store ambitioner på projektets vegne. Jeg ved at eksperten ikke er ligegyldig for organisationen, og frygter hvad der vil ske hvis han undsiger projektet. Pt har jeg simpelthen svært ved at se produktet af projektet for mig, hvilket gør mig urolig, når vi er så tæt på projektets afslutning. På trods af at jeg er i svære overvejelser, har jeg på forhånd lagt op til at der blot er tale om et orienteringsmøde, hvor jeg vil fortælle projektejer hvor langt vi er i processen. Jeg har ikke lyst til at lyde som om jeg er hjælpeløs, eller give hende anledning til at tro at projektet ikke kører godt. Samtidig har jeg været projektgruppemedlem fra projektets start, og det ville ikke være urimeligt at påpege at jeg har et medansvar for at projektet har forbrugt mange timer i den indledende fase, uden at rykke tilsvarende.   Det hører med til historien at projektejer er ikke er min daglige personaleleder, og vi har ikke en tæt løbende kontakt i dagligdagen. Derfor føler jeg at det er ret afgørende hvilket indtryk hun er efterladt med på disse møder. Især fordi jeg ikke har så let adgang til at korrigere eller videreføre dialogen efterfølgende – og jeg oplever det i det hele taget ikke som en mulighed at ”forstyrre” hende i tide og utide med alle mulige løbende overvejelser.

Håndtere det uforudsete Balancere rammer vs. forventninger til kvalitet ”Pleje” relation til projektejer PL-skifte Sygdom i PG Merforbrug Ekspert- forventning Tidspres At have styr på det Ansvar for kollegers Timeforbrug Organisatorisk afstand Til projektejer Forestillingen om ”den gode” projektleder

Meta-fortællinger Historierne fortælles mundtligt Identificering af ”kernehistorier” der… Vækker stor genkendelse Tiltrækker sig mange overvejelser Kernehistorier genskrives og udfyldes med detaljer Læs evt. mere om metafortællinger på www.kl.dk At gøre fortællinger tykke Genkendelse fremfor

Analyse i samtale Fortællinger udfoldes mundtligt Lyt og notér: Hvad slår mig som vigtigt? Deling/gruppering af iagttagelser Overvejelser over programteori

Gruppe arbejde: Analyse i samtale Fortæl jeres historier mundtligt for hinanden en af gangen – giv jer tid til at genkalde jer situationen og fortælle detaljer! De øvrige lytter og skriver stikord på post its: Hvad i det du hører, bider du særligt mærke i? Tag evt et minut efter hver fortælling hvor man kan skrive/ordne sine stikord Sæt jeres post its op på væg (eller på bordet mellem jer) sig et par stikord, så de andre i gruppen forstår hvad den handler om sæt den ved siden af andre post its som handler om noget af det samme Hvor store grupper

(gruppearbejde – fortsat…) Kig sammen på post its – flyt rundt så de der har noget med hinanden at gøre, sidder ved siden af hinanden. En post it kan godt høre til i flere grupper   Sæt overskrifter på hver gruppe Hvordan kaster det I har bemærket i fortællingerne lys over programteori/ det tema I har i fokus?

Opsamling af analyse i dialog   Deltagere i samtale: Skrevet af: Dato: Fortællinger der indgik Væsentlige temaer i fortællinger Tema 1: Tema 2: Tema 3: Overvejelser i forhold til programteori Et eksempel på hvordan vigtige stikord fra analyse i samtale kan opsamles