Arbejdsmiljøregulering - reformens baggrund, intentioner og realiteter Anders Kabel, Arbejdsmiljørådgiverne Selskab for Arbejdsmiljø, IDA, december 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Informationsmøder om rengøring
Amu-faglærere Vingstedcentret 21. juni 2011
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
SSID´s årskonference Arbejdstilsynet v/ Jens Jensen
Arbejdsmiljø og beredskab.
Arbejdsmiljøpolitisk konsulent
Styr på arbejdsmiljøet
Ændring af arbejdsmiljøloven
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
DEN INNOVATIVE ARBEJDSMILJØPOLITIK OG ARBEJDSMILJØINDSATS
Styr på arbejdsmiljøet
AMO-reformen og dens ambitioner Anders Kabel SAM’s bestyrelse
Arbejdsmiljø – et indsatsområde Ved Bente Hviid Nesting
ARBEJDSTILSYNET Svejsning, skæring og slibning i metal på tilsynet
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Sikkerhedsorganisationen - og dens udvikling Anders Kabel FRI – Arbejdsmiljørådgiverne SAM 28. april 2008.
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
SAM-møde 29. september 2009 Virksomhedernes interne arbejdsmiljøarbejde Hvorfor er der behov for en SiO-modernisering? Anders Kabel.
Foreløbige resultater fra AMO-projektet
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Samarbejdet i et fremtidsperspektiv Hvolris Jernalderlandsby Den 17. september 2009.
Arbejdsmiljøledelse og Systematik
/jobliv dk/am_lovgivning_apv  JUC/pf Erfaringer med arbejdsmiljøreformens virkemidler Screening, tilpasset tilsyn og autoriseret rådgivning i 2005.
Sikkerhed og førstehjælp ved rengøringsarbejde
Kortlægning – seminar 2 INDLEDENDE STATUS PROJEKTPLAN KORTLÆGNING
Er de nuværende regler om rådgivnings- påbud en hensigtsmæssig måde at sikre at virksomhederne får tilstrækkelig ad- gang til arbejdsmiljøviden? Anders.
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
3F – Fagligt Fælles Forbund og Forebyggelsesfonden.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Informationsmøder om rengøring
Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsats 2011 i Hjemmepleje og Døgninstitutioner.
Samspil, Plan & Perspektiver
Skarp kontrol med rengøringsbranchen
TUR’s truckkonference 2013 Indlæg fra Arbejdstilsynet v. maskiningeniør Morten Vestergaard Arbejdsmiljøfagligt Center Indhold: Censorvejledning Anvendelse.
Ny arbejdsmiljøreform Hvad kontrollerer Arbejdstilsynet?
Peter Hasle, 2006 Arbejdsmiljø - parterne og aftalesystemet Peter Hasle Arbejdsmiljøinstituttet.
Rækkefølge for screening BST-pligtige inden 2008:  Park og Vej  Affald- og genbrug  Spildevand  Hjælpemiddelafdelingen Samtidig screenes arbejdspladser.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse og lovgivningen
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Arbejdstilsynets særlige indsats på børn- og ungeinstitutioner (dag og døgn) v/Bettina Brix tilsynsførende i Arbejdstilsynet Ergonomiseminar Korsør 2010.
1 Screening, tilpasset tilsyn, rådgivning og smiley-ordning fra 1. april 2007 Indlæg ved temamøde hos Miljøforum Fyn den 8. maj 2007.
Arbejdsmiljøindsatser fra teori til praksis - En introduktion til forskning i virkemidler IDA Arbejdsmiljø 29. April 2016 Peter Hasle, professor Center.
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
1 Fokus på det psykiske arbejdsmiljø oplæg
Arbejdsskadestyrelsens Arbejdsskadekonference 2004 Ønsker og forventninger til arbejdsskadeområdet Preben Meier Pedersen Chefkonsulent, KL.
Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?
Landsorganisationen i Danmark Har Arbejdstilsynet et godt øje til arbejdsmiljøet ? - Den 25. august LO-sekretær Ejner K. Holst Landsorganisationen.
1 De ny rådgivningspåbud. 2 Nye rådgivningspåbud I stedet for de nuværende problem- og periodepåbud: Rådgivningspåbud ved komplekse og alvorlige arbejdsmiljøproblemer.
Sygefravær eller arbejdsglæde APV – kørekort til et godt arbejdsmiljø.
Skal pædagoger være robuste?
Hvorfor er det svært at regulere psykisk arbejdsmiljø?
Briefing vedrørende indsatsen omkring det psykiske arbejdsmiljø
Planens 4 hovedelementer 1. Et godt arbejdsmiljø kan være med til at
God start – godt arbejdsmiljø EU’s arbejdsmiljø-uge i Uge 43
Med helbredet på spil som indsats
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Arbejdsmiljøregulering - reformens baggrund, intentioner og realiteter Anders Kabel, Arbejdsmiljørådgiverne Selskab for Arbejdsmiljø, IDA, december 2007

Udgangspunktet primo 1970’erne Arbejdsmarkedspolitiske konflikter om arbejdsmiljøforholdene Krav om skrappere grænseværdier Krav om tættere myndighedskontrol Krav om strengere straffe Erhvervssygdomsbegrebet under pres

Mere nuancerede forståelser gennem 1980’ne Stigende fokus på virksomhedernes egenindsats og mindre på myndighedskontrol og materielle regler Politisk vanskeligt at regulere virksomhedsinterne arbejdsprocesser Gryende forståelse for at arbejdsmiljøpåvirkninger kan ikke altid reguleres ved hjælp af entydige grænseværdier – fx. stress, EGA, tunge løft, ulyk- kesrisiko mv. Det virksomhedsinterne samarbejde anses for en garant for egenindsatsen

Udvikling af refleksive reguleringsformer Sikkerhedsrepræsentanter Sikkerhedsorganisation Arbejdsmiljøledelse og -certificering Arbejdsmiljøplanlægning og -koordinering Arbejdsmiljøuddannelse Arbejdspladsvurdering Ekstern rådgivning (BST)

De nordiske erfaringer influerer på EU-regule- ringen i 1990’erne EF-rammedirektivet: Krav om forebyggelse Krav om egenindsats – arbejdspladsvurdering Krav om medarbejderinddragelse Krav om adgang til arbejdsmiljøfaglig viden

EU-reguleringen ændrer karakter omkring 2000 Arbejdsmiljø bliver et beskæftigelsespolitisk aspekt Mere fokus på stress, ældre/yngre, kvinder, atypisk arbejde, arbejdstid mv. Stigende interesse for arbejdsmiljøledelse og certifi- cering Arbejdsmarkedets organisationer skal gøres mere ansvarlige gennem ”soft law”-regulering

Nyliberale politik fra 2001 – udgangspunkter for arbejdsmiljøreguleringen Vægt på erhvervslivets udfoldelsesmuligheder Myndighedsfokus rettes mod de ”allerværste” arbejdsgivere Der indføres et nyt reguleringsniveau ved side af arbejdsmiljølovens – ”prioritering” Væk fra ”arbejdsmiljø-missionærerne” (SiR og BST) Individgørelse af ansvaret for arbejdsmiljøet – ar- bejdsgiveransvaret lettes Retssikkerhed og regelklarhed bliver nøgleord

S traffes Nyliberale politik fra paradigmeskiftet Støttes Jages Fredes Kan og vil Vil men kan ikke Hverken kan eller vil Lovlig Ulovlig Virksomhederne Stimuleres FørNu

Nyliberale politik fra mekanismer BST-pligt baseret generelt på branchetilhør gøres til et hovedproblem Rådgivning skal være behovsbestemt Myndighedsopgave at afgøre hvilke virksomheder, der skal tvinges til rådgivning Alle virksomheder skal screenes af At Rådgivningen rettes mod lovliggørelse af påpegede konkrete problemer Al rådgivning derudover bliver frivillig Synliggørelse af virksomhedernes arbejdsmiljø- standard med smileys

Nyliberal politik fra arbejdsmiljørådgivning

Forventninger til rådgivningen efter og realiteterne Folketinget forventede ca rådgivningspåbud pr. år og en ressourceindsats på ca. 300 mio. kr. Arbejdstilsynet afgav kun ca påbud med en samlet ressourceindsats på < 35 mio. kr. Screeningen fandt ikke de psykiske og ergonomiske problemer på arbejdspladserne De store virksomheder gik fri – de har orden i APV Den fastlagte påbudspraksis forudsatte at At kunne give påbud til APV-kvalitet – det kan man ikke! Indholdet af rådgivningen var ikke sikret – ingen læring til virksomhederne

Velfærdsreformen 2006 Forebyggelsesfond: 350 mio. kr. årligt til støtte af virksomhedsinterne forebyggelsesaktiviteter Arbejdstilsynet skal give procesvejledning Arbejdstilsynet skal give udvidet vejledning om psy- kisk arbejdsmiljø og bevægeapparatbelastninger At-NFA-konsortium om psykisk arbejdsmiljø Indsatser i nedslidningstruede brancher

Serviceeftersynet i 2007 Ny tilsynsmetode – sammenhæng mellem screening- tilsyn-reaktion Mulighed for tilpasning af tilsynsmetoder til særlige brancher fx bygge- og anlæg Skærpede krav til APV-kvalitet Nye former for rådgivningspåbud Krav til indholdet af rådgivningen Mere ergonomi, støj og ulykkesfare udløser rådgivnings-påbud – samt fx ATEX og PSS Der skal afgives § 21 udredningspåbud om psykisk arbejdsmiljø Smiley-ordningen revideres

Hvordan gik det så efter serviceeftersynet i 2007? Efter 7 måneder med indkøringsproblemer: Ca rådgivningspåbud Kun 13 § 21-påbud om udredning af psykisk arbejds- miljø Rådgivning ved ulykkesfare, kemi og ergonomi, men ikke ved støj, psykiske eller formelle overtrædelser Meget få klager over rådgivningspåbud < 3 % Stor kritik af At-udredninger af psykisk arbejdsmiljø Screeningsmetoden fungerer ikke indenfor bygge og anlæg: kun ca. 30 % udtages til efterfølgende tilsyn

Trepartsaftalen om kvalitetsreformen 2007 Fokus på uddannelse, ledelse, sygefravær og trivsel 4 x 10 mio. kr. til tilskud til rådgivning i de offentlige virksomheder 8 x 25 mio. kr. til information om god praksis

Hvor er vi på vej henad? Bred forligskreds bag arbejdsmiljøindsatsen Myndighedsindsatsen er den grundlæggende regu- leringsmekanisme Rådgivning kan sikres gennem påbud og støtte gen- nem Forebyggelsesfonden til konkrete projekter Ingen sikring af virksomhedernes adgang til arbejds- miljøfaglig kompetence - §12 er fortsat ikke straf- sanktioneret Ingen diskussion om de aktuelle og fremtidige ar- bejdsmiljøproblemer overhovedet kan reguleres med regler og formelle kontrolsystemer Øget politisk interesse for fravær og rummelighed som led i beskæftigelsespolitikken

Det er baggrunden for den diskussion vi gerne vil have med jer her i dag Vi vil gerne konfrontere: en juridisk vinkel en politisk vinkel de praktiske erfaringer med hinanden Vi ville gerne have haft en myndighedsvinkel med, men Arbejdstilsynet ønskede ikke at deltage i drøftelsen på dette møde