Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske færdigheder (færdigheder, kendskab til faglige udtryk og behandling af enkle matematiske problemstillinger) Matematisk problemløsning (anvendelse af matematik til behandling af problemer fra dagligliv, samfundsliv og naturforhold samt behandling af matematiske problemstillinger) 5. dec. 2006 Lis Lundby
Afholdelse af skriftlig prøve prøvetermin maj-juni 2008: Tirsdag den 13. maj 2008: Kl. 9:00 – 10:00 Matematiske færdigheder FSA Kl. 10:00 – 13:00 Matematisk problemløsning FSA Kl. 13:30 – 17:30 Matematik FS10 Prøvevejledning i faget matematik 5. dec. 2006 Lis Lundby
Hjælpemidler ved skriftlig prøve: Matematiske færdigheder: (udelukkende skrive- og tegneredskaber – ikke elektroniske) Matematisk problemløsning: Bekendtgørelse nr. 863 af 5. juli 2007 (FSA) Til prøven må anvendes alle de hjælpemidler, som eleven har anvendt i den daglige undervisning, herunder lommeregner, skrive- og tegneredskaber, elevens egne udførte noter og opgaver samt den af ministeriet udgivne formel- og tabelsamling eller lignende. elevens lærebog, matematiske opslagsværker, grafregner, lærerens selvproducerede kompendier, rettede som ikke rettede opgaver mv. - hvad kan eleven bruge - intet må kunne kommunikere 5. dec. 2006 Lis Lundby
Matematiske færdigheder 1 time Beskikket censor Kommunal censor Karaktergivning: Matematiske færdigheder 1 time Beskikket censor Kommunal censor Matematisk problemløsning 3 timer Beskikket censor Der gives én karakter for hver af prøverne omsætningstabeller på Skolestyrelsens hjemmeside Karaktergivning 5. dec. 2006 Lis Lundby
Intet krav om holdbar skrift Eleven vælger, hvad der afleveres Kladdebegrebet væk Intet krav om holdbar skrift Eleven vælger, hvad der afleveres Opgaver må kun være i ét eksemplar Hvert ark (A4 eller A3): Nummereres Angivelse af samlet antal sider Svarark medregnes Hvert ark underskrives 5. dec. 2006 Lis Lundby
I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på: elevens brug af faglige begrundelser, herunder anvendelse af matematiske modeller, samt elevens anvendelse af forklarende tekst, algebraiske udtryk, tegninger og grafer hvorledes eleven på grundlag af de foreliggende oplysninger og data kan vurdere problemer, beskrive løsningsstrategier og udarbejde løsninger ved hjælp af matematikken. 7-trins skalaen anvendes 5. dec. 2006 Lis Lundby
22. maj: Evalueringsmøde – derefter omsætningstabel Tidsplan 13. maj: Skriftlig prøve 22. maj: Evalueringsmøde – derefter omsætningstabel 2. juni: Besvarelser retur til kommunal censor 16. juni: Besvarelser retur til skolen 24. juni: Skriftlig censur slut 30. juni: Afregning 5. dec. 2006 Lis Lundby
Bedømmelsen professionel Uddannelse? Følge med i faget De to censorer Censorerne er lige Bedømmelsen professionel Uddannelse? Følge med i faget 5. dec. 2006 Lis Lundby
Elevbesvarelser lå ikke i nummerorden efter karakterlisten Noter om opgaverne Alt var i orden Elevbesvarelser lå ikke i nummerorden efter karakterlisten Tilsynsførende har ikke underskrevet Eleverne har nummeret forkert Eleverne er ikke orienteret om holdbar skrifts bortfald Opgaverne er ikke sendt rekommanderet 5. dec. 2006 Lis Lundby
Notér fejltyper – og hvad det betyder for din karaktergivning 5. dec. 2006 Lis Lundby
5. dec. 2006 Lis Lundby
5. dec. 2006 Lis Lundby
5. dec. 2006 Lis Lundby
5. dec. 2006 Lis Lundby