Konfirmandundervisning - mere end blot forberedelsen til en fest?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Borgernes barrierer for brug af IT
VELKOMMEN – VI ER GLADE FOR DIG SLUTTEDE SIG TIL OS.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Nøgler til menighedens vækst
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Biblioteket er ”godt tidsfordriv” til at få tiden til at gå.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Emne: Kirke og gudstjeneste
Lidelse, sygdom og forbøn.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Døbt til discipelskab! Matthæus Evangeliet 28:18.
”Kaldet til kærlighed”
?.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
Den, der tror, har evigt liv Det evige liv i Johannes-evangeliet
Vokse gennem venskab!.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Hold fast, hold ud eller hold igen
Kapitel 1 dias 1.1 Kapitel 1: Indledning VELKOMMEN til kurset ! Bibelen og Jesus.
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Rom. 12:2 – Sindet fornyes Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Hvordan struktureres en time ? Klasseledelse august 2009 Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Kære Gud. Tak for livet du har givet os, og denne gudstjeneste.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Kristen i dag Identitet: Hvem er Jesus?. Sidste gang... Kristendom ikke først og fremmest love og regler, Men EVANGELIET om Jesus KRISTUS.
Rigshospitalets Kirkes gæstebog
Region Midtjyllands tilbud 2013
Virker vi sammen? - Regionalsamlinger, februar 2011.
Børn og unge med handicap siger deres mening
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Grunde til at jeg elsker dig
Præsentationens transcript:

Konfirmandundervisning - mere end blot forberedelsen til en fest? Temadag – Roskilde stift

– perspektiver på konfirmanders religiøse udgangspunkt og udvikling ”…Det gør altså man tror på Gud – jeg tror, alle tror mere på Gud nu end før… konfirmation en tradition Gud har valgt for at vi skal tro på ham….” – perspektiver på konfirmanders religiøse udgangspunkt og udvikling

Konfirmanders religiøse ståsted (1. runde/2.runde) 3

Hvad er resultatet af 40.000 x 48 undervisningstimer + deltagelse i 400.000 gudstjenester???? Reelt viser undersøgelsen at der ikke sker specielt meget mht. til den religiøse selvforståelse i løbet af et år – og helt overordnet kan det konstateres at den religiøse selvforståelse man afslutter konfirmandforløbet med for det store flertal er stort set identisk med den tilgang man havde da konfirmandåret blev indledt. En mindre gruppe på ca. 5% hhv. afklarer sig positivt i forhold til den kristne tro. De angiver at de har lært en del! – men i forhold til den personlige religiøse afklaring ser det ud til at konfirmandundervisningen kun sætter processer i gang hos en marginal gruppe! Ved indledningen af konfirmandundervisningen forventer ca. halvdelen af konfirmanderne (49%) en øget betydningslægning af troen!

Konfirmanders religiøse ståsted Samtalen/snakken om religion/kristendom 66% snakker aldrig/sjældent med familien om kristendom 81% snakker aldrig/sjældent med venner om kristendom ”Man snakker ligesom ikke om at man går til præst eller i kirken, .. Heller ikke i klassen, det er kun når man kommer herover til præst at man blærer sig med at man har været i kirken, så man kan få de der krydser”

Konfirmanders religiøse ståsted Samtalen/snakken om religion/kristendom ”Det kommer på banen engang i mellem, hvis de (familien) spørger… nu har jeg fået begrundelser og svar, som jeg kan bruge til noget” ”Jeg taler bare om hvor kedeligt det er…!”

Konfirmanders religiøse ståsted Afvikling eller udvikling? Religiøse selvopfattelse har ikke ændret sig (kun 5% har flyttet sig) Kristendommen har ikke fået en større betydning Ikke flere der tror på Gud Ingen udvikling af gudsopfattelsen Gud, tro og kristendom snakkes der ikke mere om i dagligdagen (tro udvikles i dialog)

Tidligere erfaringer med Kirken 25% af konfirmanderne har deltaget i junior/minikonfirmand forløb 11% har deltaget i kirkekor/søndagsskole 20% har deltaget i forskelligt kirkeligt børne/ungdomsarbejde Reelt viser undersøgelsen at ca. én ud fire af konfirmanderne har haft berøring med kirkens børnearbejde i en eller anden form inden de indledte konfirmandforløbet.

Deres religiøse selvforståelse Gruppe 1 (27%/28,9%) Konfirmander der forstår sig selv som kristen og ved hvad man tror på: Køn: lidt flere drenge i denne gruppe Klasse: lidt flere 7.klasser i denne gruppe Gruppe 2 (25%/24,2%) Konfirmander der forstår sig selv som kristen og har mange spørgsmål Køn: lige mange drenge/piger Klasse: lige mange Gruppe 3 (37%/33,8%) Konfirmander der ikke lige ved hvad man tror på og er interesseret i at finde ud af det Køn: flest piger i denne gruppe Klasse: lidt flere 8.klasser i denne gruppe Gruppe 4 (9%/12,4%) Konfirmander for hvem kristendom ikke har nogen betydning og heller ikke tror at den vil få nogen betydning Køn: dobbelt så mange drenge som piger i denne gruppe Klasse: næsten lige mange 7./8.klasser

Man er mere uafklaret i 8.klasse 55% af eleverne i 7.klasse angiver ved indledningen af konfirmandåret at de forstod forstod sig selv som kristne, mens det er ”kun” er 41,9% af eleverne i 8.kl.der angav at have denne selvforståelse. Eleverne i 8.kl. angav i højere grad at være ”uafklarede

Konfirmanders religiøse ståsted Kristendommens betydning for den enkelte: 47 %/45,6% - kun lidt betydning 32%/33,6% nogen betydning 10 %/ 12% megen betydning 8%/8% ingen betydning ( flest drenge) 11

”…Positive attitude…” Overordnet tegner der sig et billede af en overvejende positiv tilkendegivelse af en kristen/ religiøs identitet blandt konfirmanderne allerede inden start. Dette kan evt. forklares med at unge generelt er åbne og imødekommende ”ituider”, hvor en ny situation eller arena giver nye muligheder for at forstå sig selv. Nu skal man til at være konfirmand og træde ind i kirkens meningsrum – og i denne kontekst giver det god mening af prøve at definere sig som ”kristen” og så se om denne selvforståelse også holder i mødet med den kirkelige virkelighed man bliver introduceret til.

Konfirmanders religiøse ståsted Gudstro 1.runde/2.runde 57%/ 55,8% tror på Gud 34%/ 35,6% ved ikke (flest piger) 7%/ 8,6% tror ikke på Gud ( flest drenge) ”Jeg har lært at tro på det med Gud. Jeg tror meget mere på Gud nu end før, … jeg har fået en masse mere at vide, som jeg ikke vidste..” 13

Konfirmanders religiøse ståsted/”gåsted” Gudstro ”Det betyder ikke så meget, det følger bare med…. Jeg er ikke super kristen, konfirmationen ændrede ikke så meget – men selve året.. Nej det har heller ikke ændret mig, det har ikke fået mig til at tro, men jeg har lært noget..” ”Det gør altså at man tror på Gud – jeg tror alle tror mere på Gud nu end før… konfirmation er en tradition Gud har valgt for at vi skal tro på ham!” 14

Den ambivalente Gudstro ”Før man begynder, så tror man at man skal tro på det hele.. Det ved jeg nu, at det behøver jeg ikke.. Før sagde jeg bare at jeg tror på Gud, nu ved jeg ar man også bare kan tro på noget af det” Der er næppe tvivl om at konfirmandforløbet i forhold til en forholdsvis stor gruppe reelt ikke formår at igangsætte en personlig refleksion omkring deres gudstro Omvendt er en mulig tolkning også at konfirmationsforløbet netop formår at iværksætte en refleksionsproces som afføder en mere nuanceret og måske famlende ”forholden sig til” Guds tilstedeværelse. Udtrykt lidt så kan man godt forholde sig ambivalent til troen på Gud, hvor Gud på den ene side findes og hvor der på den anden side opstår der en tvivl.

Dogmatisk konsistens Tror på Gud Kristen: 86%/87% Kristen med mange spg.: 79%/75% Ved ikke hvad jeg tror: 32%/ 30% Kristendom ingen betydning: 14%/13%

Hvilken Gud? Verdens skaber: 64%-42% Kærlighed: 50% -42% Noget åndeligt 35%-30% En kraft 24%-27% Ven: 17%-14% Energi: 16%-16% Far: 14% -16,5% Dommer: 4%- 6% Gudsbegrebet forbliver luftigt og der ses ikke en begrebsudvikling til noget mere personligt eller en udvikling fra det fjerne til det nære – og den Gud ved indledningen af et konfirmandforløb måske kan forekomme langt væk ser ikke ikke ud til at være kommet tættere på!

Jesus er mere populær end Gud Hvem var Jesus? Guds søn: 62% -64,9% Et godt menneske: 20% -20,7% Har aldrig eksisteret 3% - 3,5% Ved ikke 10%- 10,9% Set fra et dogmatiks synspunkt hænger det ikke sammen at fler tror på på Jesus end på Gud - men det medvirker til at illustrere at troen og forholdet til kristendom i denne aldersgruppe ikke nødvendigvis er styret af dogmatisk konsistens – men snarere at troen konstitueres af en stillingtagen til enkeltudsagn!

Jesus er opstået – måske…. Jesu opstandelse Ja: 38% - 40,2% Nej: 22% -20% Ved ikke: 37%-39%

Konfirmanders religiøse ståsted Forhold til religiøs praksis 1.runde/2.runde 72%/ 67% ber aldrig eller næsten aldrig 18%/23% engang i mellem 10%/10% ofte/hverdag Dobbelt så mange piger Når man er ked af det/ står overfor noget farligt ”Nej!! jeg ber ikke … det er vores hverdag blevet for travl til … til at be… man skal nå så meget.. Karriere, børn, fritid, du ved alt det der….” 20

Når bønnen tages ud af Kirken ”Lige siden vi startede har jeg bedt til Gud hver onsdag” ”Hvorfor om onsdagen?” ”…om onsdagen?.. det er fordi jeg skal nå så meget – til præst, ud med aviser og til fodboldtræning….så for at nå det hele, så be´r jeg lige mens jeg er ude med aviserne!””

Når Gud bliver til ”min Gud” ”Jeg tror Gud har været der engang – men han er der også i dag … altså når jeg har skåret i mig selv – så har han taget min saks ud af hånden – og jeg har fået venner – Gud giver mig venner… Jeg ber for at Gud skal passe ekstra meget på Mikkel… en af mine bedste venner…. Gud er med mig – han er min ven – jeg ber tit aftenbøn – han sidder på min sengekant ….. og så snakker jeg sammen med Gud. Han lægger sin hånd på min. Det er min Gud…” (Nana)