DSV A/S Byggeriets årsmøde 12. maj 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GS1 DataBar Reducering af madspild
Advertisements

- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Præsentation på M3UG 2011.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Jarnes A/S Ud af krisen Hvem er Jarnes A/S? • Start: Palle Jarne Clausen 1961 • Nu: 50% Morten Jarne Clausen & 50% Gitte Clausen Bruun Jarnes A/S.
Rejse og transportmønstre samt - samt opfattelser hos turist- og transporterhvervet af transportvilkårene Dialogmøde, Kulturhuset FREM 21. maj 2013.
Få succes med dine ansøgninger om eksterne midler 12. maj 2011
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Strategisk tilgang til bæredygtighed
VEJEN TIL VÆKST.
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Business case - Gevinstoverblik PPM Eksempel
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
AMICA - skaber et godt psykisk arbejdsmiljø bedre service og produktivitet 5. november 2008.
Velkommen til GLOBE-programmets introduktionskursus Vi vil bestræbe os på - ikke at stresse ikke at stresse ikke at stresse - men heller ikke at.
Dansk Supermarked IT-afdelingen: Jens Christensen
Dampskibsselskabet ”NORDEN” A/S København, den 9. april 2008 DET BLÅ DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE - Miljøet og konkurrencen THE PREFERRED PARTNER IN GLOBAL.
Automatisering af tværorganisatoriske processer
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Arbejdsglæde eller sygefravær
24. april 2012 ▪ Nyborg ▪ Klaus Lorenzen
Hvordan ruster Århus havn sig til den globale udfordring?
Economic Freedom of the World 2005 Økonomisk frihed, vækst og velstand: Et dansk perspektiv Peter Kurrild-Klitgaard CEPOS Frokostsymposium
Partnere i AEC-Net Nye Partnere Bulgaria Romania EUROPA Austria Belgium Cyprus Czech Republic Denmark Estonia Finland France Germany Greece Hungary Ireland.
Lone Stubberup; Director, EHS Development
Virksomheder - definition
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Krav til funktionalitet i fremtidens flådestyringssystem
IT Service Management – JP/Politikens Hus
Hvordan opnår vi succes? Vision og fællesskab om EPJ i regionen EPJ messedag, den 9. april 2013 Cheflæge, dr. med. Jørgen Schøler Kristensen, Hospitalsenheden.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Introduktion til Access (Access, del 1)
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Office Systemet – muligheder for Partnere Thomas Schnegelsberg, Divisionschef Lone Lyth, Office Produktchef Jesper Osgaard, Teknisk Specialist.
edgemo summit Session: ”Skomagerbackup”
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Er Danmark på rette vej i uddannelsespolitikken? Pasi Sahlberg CIMO Helsinki 13. januar 2011.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Erfaringer med Offentligt Privat Partnerskab Mia Bastrup Digital Chef Koldingbibliotekerne.
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Globalisering, side
Årsmøder og generalforsamlinger 2015
Leif Vestergaard Adm. direktør, EG A/S Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet.
SSID’s ÅRSKONFERENCE Sund og sikker service – sådan håndterer vi arbejdsmiljø i ISS 20. April 2010.
Dansk Supermarked i korthed
Narkotikaovervågning nationalt og internationalt o Den overordnede narkotikaovervågning i Sundhedsstyrelsen – hvad omfatter den o Det internationale narkotikasamarbejde.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Schenker A/S, Danmark Kontaktperson Titel/anledning Sted, dato
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
Arbejdsforhold Ansat hos Sanistål 2 Karrieremuligheder 3
WM-data/LogicaCMG og vision for Healthcare Denmark
IBM Software Group Underleverandør til IBM
Marie Falk Nyboe Leder af Studievejledningen og Karrierecentret
Surveys blandt indvandrere og etniske minoriteter
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
World-famous in Denmark
Total Retail 2016: De siger, de vil have en revolution
Annette Falberg, Dansk Industri Handel
Februar 2019 Fremtidens Offentlige Lederuddannelser Forum for Fremtidens Offentlige Styring & Ledelse.
Præsentationens transcript:

DSV A/S Byggeriets årsmøde 12. maj 2011 Produktivitetsudvikling i anlægsbranchen Annemarie Brorsen – Head of Business Change Management at DSV A/S

Agenda 1. DSV - generel information 2. Business Change Management 3. BCM Case 4. DSVs kerne forretning 5. Flådestyring 6. IBAS

DSV - Generel information Introduction DSV countries DSV er global leverandør af transport og logistik 3 Divisioner; Road, Air&Sea og Solutions 21,300 medarbejdere på verdensbasis Opererer i mere end 60 lande Årlig omsætning i 2010 på 5,7 milliarder EUR Argentina Denmark Italy Norway South Africa Australia Egypt Japan Pakistan Spain Austria Estonia Kazakhstan Peru Sweden Bangladesh Finland Korea Philippines Switzerland Belarus France Latvia Poland Taiwan Belgium Germany Lithuania Portugal Thailand Brazil Greece Luxembourg Romania Turkey Bulgaria Hong Kong Malaysia Russia Ukraine Canada Hungary Mexico Serbia United Arab Emirates Chile India Morocco Singapore United Kingdom China Indonesia Netherlands Slovakia USA Croatia Ireland New Zealand Slovenia Vietnam Czech Republic

DSV Road - Generel information DSV countries Top 3 i Europa 9,732 medarbejdere Opererer i 34 lande Mere end 17,000 lastbiler på vejene Omsætning Q1 2011: 751 millioner EUR EBITA Q1 2011: 24 millioner EUR Austria Estonia Italy Poland Spain Belarus Finland Kaliningrad Portugal Sweden Belgium France Latvia Romania Switzerland Bulgaria Germany Lithuania Russia Turkey Croatia Greece Morocco Serbia Ukraine Czech Republic Hungary Netherlands Slovakia United Kingdom Denmark Ireland Norway Slovenia 4

DSV Road - Generel information Vores 17,000 lastbiler kører 1.920.000.000 transport kilometer om året. Det svarer til cirka 6½ gange t/r til solen. Med 35 års erfaring har DSV fragtet over 12 mia. tons gods, svarende til mere end 5 mia. næsehorn. Blandt andet har vi fragtet næsehorn til Zagreb og Sydney 5

DSV - Business Change Management DSV A/S Road Air & Sea Solution BCM BCM er organisatorisk placeret i toppen af Road koncernen med direkte reference til COO Søren Schmidt og direktionen BCM BCM BCM BCM BCM BCM BCM BCM BCM BCM 34 lande 6

Hvorfor et globalt BCM Team? En central strategisk tilgang der generere større synergi Forretningsdrevet udvikling af IT systemer Ensrette processer, arbejdsgange og IT systemer Hurtig implementering af projekter og processer Hurtig økonomisk gevinst og lavere omkostninger BCM er med ovenstående punkter med til eksternt at skabe grobund for konkurrencedygtighed og bedre service overfor vores kunder, samt internt at skabe et attraktivt og professionelt arbejdsmiljø. 7

Stigning i procent point: 21% BCM case – online booking via e-services Tidligere blev IT systemer implementeret i landene med kort oplæring af lokal IT og hvert land modtog en manual. Der var ikke megen opfølgning på den fremtidige brug af de implementerede systemer Da BCM blev dannet var et af de første projekter at udarbejde en implementeringspakke samt at følge op på alle landene og brugen af vores online booking portal e-services. Vi fik lavet en KPI der viser hvor mange af landenes samlede bookinger der kom ind via online booking og hvor mange der blev oprettet manuelt Da BCM startede var vi på 54%. Denne er nu steget til 75% Stigning i procent point: 21% Stigning i procent: 39% 8

DSVs kerneforretning De 17,000 DSV lastbiler som på årsbasis kører tæt på 2 milliarder transport kilometer udgør omkring 70% af DSV Roads samlede omkostning DSV bruger milliarder på eksterne vognmænd, så hvis ny teknologi kan reducere DSV's behov for lastbiler med blot én procent, vil der allerede være tale om meget store gevinster i forhold til den samlede omsætning I DSV fokuserer vi derfor på hvordan vi kan reducere den tomme kørsel og dermed maksimere brugen af og få fuld udnyttelse af vores kapacitet. Til dette formål har vi introduceret et nyt system der hedder Capacity Management 9

Nuværende situation Nuværende situation Siloer En lille gruppe af medarbejdere har kontakten til en lille del af den samlede vognmands pulje i DSV Der er meget lidt deling/sparing af disse vognmænd, kontorer og lande imellem

Capacity Management - Overblik Dette system visualiserer i hvilket land og region vores lastbiler ender, og hvem der “ejer” dem Søge felt Lastbiler og trailere der “ejes” af DSV Transport nummer fra vores TMS system Kortet er ikke GPS real-time men er baseret efter informationerne i vores TMS system om hvor og hvornår en lastbil ender

Capacity Management - Overblik Man kan zoome ind og se hvilke transporter der ender i det land eller den region som man er ansvarlig for Navn på trailer, oprindelsesland, dato/tid for hvornår den er tom Tracking er baseret på post nummer (ikke gade niveau) “Ejer” af transporten. Kontakt detaljer Kortet er ikke GPS real-time men er baseret efter informationerne i vores TMS system om hvor og hvornår en lastbil ender

Real Time GPS sporing samt Track n’ Trace MOBILITY - HENRIK Mobility Real Time GPS sporing samt Track n’ Trace

IBAS IBAS – Implementation of Best practises And Standards IBAS blev “født” i forbindelse med opfølgning på de BCM projekter der rulles ud i dag Vi har erfaret at der er andet end IT systemer 14

Vision - IBAS Ekstremt konkurrencepræget marked i Europa Kundernes fokus er på pris Forenkle Papirløs Kvalitet Skabe værdi Minimer tid der bruges på administrative opgaver Konkurrence dygtige priser ved at reducere omkostningerne per booking

Vision Ekstremt konkurrencepræget marked i Europa Kundernes fokus er på pris Forenkle Håndtering af 500 ark papir genererer en omkostning på 79 EUR i forhold til at administrere det elektronisk i et IT system Papirløs I DSV Road divisionen bliver der i gennemsnit printet 10 stykker papir per booking. Kvalitet Det er hver enkelt DSV medarbejders ansvar at alle bookinger er oprettet og opdateret korrekt for at sikre den bedst mulige kvalitet i forhold til håndtering, fakturering og rapportering Skabe værdi Værdikæden i DSV dækker alt fra booking til fakturering. Enhver medarbejder skal i alle dele af denne proces fokusere på at skabe værdi for kunden og sænke den operationelle omkostning i DSV

www.dsv.com Annemarie Brorsen, Head of Business Change Management Email: Annemarie.brorsen@dsv.com Mobil: 40 62 77 09