Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SSID’s ÅRSKONFERENCE Sund og sikker service – sådan håndterer vi arbejdsmiljø i ISS 20. April 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SSID’s ÅRSKONFERENCE Sund og sikker service – sådan håndterer vi arbejdsmiljø i ISS 20. April 2010."— Præsentationens transcript:

1 SSID’s ÅRSKONFERENCE Sund og sikker service – sådan håndterer vi arbejdsmiljø i ISS 20. April 2010

2 Agenda Præsentation af ISS Arbejdsmiljøpolitik i ISS Arbejdsmiljøcertificeret – hvorfor? Arbejdsmiljøcertificeret – hvad kræver det? Nye regler for arbejdsmiljø – hvad betyder det for ISS? Nuværende Arbejdsmiljøorganisation Top 10 Nutid og fremtid Andre muligheder for ISS Samarbejde Afslutning

3 Hvem er jeg Maarten van Engeland (52) Adm. Dir. for ISS Danmark (10.000 FTE) C.V. ISS TDC Falck Securitas Nilfisk ISS Brüel og Kjær Ingen ekspert i Arbejdsmiljø eller sikkerhedsledelse!

4 ISS - A World of Service Argentina, Australia, Austria, Belgium, Brazil, Brunei, Chile, China & Hong Kong, Croatia, Czech Republic, Denmark & Greenland, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, India, Indonesia, Ireland, Israel, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malaysia, Mexico, Netherlands, New Zealand, Norway, Philippines, Poland, Portugal, Romania, Russia, Singapore, Slovakia, Slovenia, Spain, Sri Lanka, Sweden, Switzerland, Taiwan, Thailand, Turkey, United Kingdom, Uruguay, USA

5 ISS tilbyder et bredt spektrum af Facility Services; som kan ”stå alene” eller være del af en samlet løsning Kontor rengøring Rengøring Housekeeping services Toiletrumsartikler Måtteservice Industrirengøring Trafikservice Clean Room rengøring Grøn rengøring Med mere Cleaning Services Office Support Catering Services Security Facility Management Property services Reception services Kontor ydelser Call Center Posthåndtering Forsendelses- håndtering Dokumenthånd- tering og scanning Arkiveringsservice Med mere… Drift og vedligehold Skadedyrs- sikring Grøn/hvid vedligehold Projekt styring Space management Flytteprojekter Energi styring Med mere… Personale- restauranter Kantineservices Mødeservicering Kaffe/drikke løsninger Automat- løsninger Frugt ordninger Take away koncepter Med mere… Adgangs kontrol Vagtservices Vagt runderinger Alarm response Services Emergency First Risiko vurderinger Vagtværn Med mere… Service områder (taktisk og operativ udførelse) FM ledelse og styring af drift ”Skrædder- syede” industri- løsninger efter kundens behov Eksempel Teknisk support til produktionsmiljø Teknisk support til telekom kunder Ejendoms-services Tog-løsninger (TraffiCare i SE) Med mere… + Asset Management Forvaltning

6 ISS – vores terminologi

7 ISS´ ledelsesholdninger

8 Arbejdsmiljøpolitik hos ISS Facility Services A/S ISS vil kombinere leveringen af en god kvalitet i opgaveløsningen, en høj kundetilfredshed, med Service branchens bedste arbejdsmiljø ISS vil være en sund arbejdsplads ISS vil løbende forbedre medarbejdernes arbejdsmiljø ISS vil løbende forbedre den måde, der arbejdes med arbejdsmiljøet ISS vil overholde gældende lovgivning ISS vil sikre, at arbejdsmiljøforhold tages i betragtning ved indkøb

9 9 Arbejdsmiljøcertificering – Hvorfor? ISS fik påbud fra AT Vigtigt at stille krav til kunden om arbejdsmiljøet, da problemer hos kunden ofte kan give problemer for medarbejderne hos ISS Færre arbejdsulykker og mindre fravær Sikre fokus på arbejdsmiljøledelsen Kundekrav Øget konkurrenceevne/ Image forbedrende Større viden – bevidste handlinger Forbedret tiltrækningsevne (vækst) Tilfredse medarbejdere (Service Profit Chain)

10 10 Service Profit Chain Arbejdsfor- udsætninger Motiverede med- arbejdere Værdi for kunden Tilfredshed Høj produktivitet Lav personale- rotation Kunde- loyalitet Lønsomhed Vækst Kendskab til og information om mål og retning Involvering i og indflydelse på egen hverdag Ansvar og beføjelser Viden og støtte til at udføre arbejdet Arbejdsklima Feedback og anerkendelse Udviklingsmuligheder

11 Arbejdsmiljøcertificering – Hvad kræver det? Opbakning og arrangement fra topledelsen Holdningsændring hos medarbejderne Høje startomkostninger Kompetencer Ressourcer

12 12. Arbejdsmiljøcertificeringen i ISS

13 Arbejdsmiljøcertificering i ISS

14 Nye regler for arbejdsmiljø – hvad gør ISS? ISS er påbegyndt processen omkring omstrukturering af Arbejdsmiljøorganisationen Nedsat en Arbejdsgruppe (a+b siden) Vi går efter Aftalemodellen: Rammeaftale: DI, 3F og Sanitørerne Lokalaftale: ISS, 3F og Sanitørerne Organisering uafhængigt af forretningsområder Fare og ricisi Geografi Nærhed

15 Tidslinje Arbejdsgruppemøde – 2. møde Arbejdsgruppemø de – 1. møde BM modtager resultaterne af trepartsdrøftelserne AT igangsætter idéarbejde (Trepartsdrøftelser) BM anmoder om ny AMO Lokalaftale Rammeaftale HSU/HAMU Implementering fra dec. 2010 – feb. 2011 ISS Aktører FT: 1 behandling, feb. 2010 FT: 2.behandling 6/5-2010 AT: bekendtgørelse udkast AML træder i kraft 1. okt. 2010 ?? 2006 2008 2009 marts 2010 april 2010 juni 2010 sept. 2010 okt. 2010 nov. 2010 dec. 2010 2011 AT: bekendtgørelse opstart FT: 3 behandling, ?

16 ISS’ nuværende Arbejdsmiljøorganisation I dag er Arbejdsmiljøorganisationen en slæbebåd efter ISS krydstogtskibet Med det nye regelsæt bliver Arbejdsmiljøorganisationen mere integreret i ISS

17 ISS’ nuværende Arbejdsmiljøorganisation 1 3 7 1 17 342 22

18 Sammenlægning af Hovedsamarbejds- og Hovedarbejdsmiljøudvalget – hvorfor? …..

19 19 Et godt arbejdsmiljø – hvem har ansvaret? Adm. direktør Niveau 1 Niveau 3 Niveau 2 Niveau 4+5 Alle ledere har ansvar for et godt arbejdsmiljø Driftsorganisationen Arbejdsmiljøorganisationen Påvirkning

20 Den nye organisering – vil blive dannet med baggrund i vores læring fra sammenlægningen af Hovedsamarbejds- og Hovedarbejdsmiljøudvalget samt de nye lovmæssige regler omkring organisering af sikkerhedsgrupper mv. kommer til 2. behandling 6/5-2010 i Folketinget og 3. behandling den ? Når lovskriftet til sin tid udgives vil ISS indrette sig efter disse nye retningslinier ISS’ kommende Arbejdsmiljøorganisation

21 Top 10 – muligheder for ISS 1.Fleksibilitet til at strukturere Arbejdsmiljøorganisationen 2.Færre, men mere kompetente Arbejdsmiljørepræsentanter (kvalitet frem for kvantitet) 3. Mulighed for at Arbejdsmiljøorganisationen dækker alle CVR- numre 4.Planlægge møder efter behov og ikke efter lov 5. Ressourcer på arbejdsmiljømål, ikke på administrative opgaver

22 Top 10 – muligheder for ISS, fortsat 6. Uddannelse på kortere tid 7. Supplerende uddannelse og kompetenceplaner giver bedre ISS-medarbejdere 8. Samarbejde – ISS har sammenlagt HSU/HSIU 9. Strategiske arbejdsmiljømål = fokus skærpes og hele organisationen ved hvad der arbejdes hen imod 10. Reducere omkostninger til administrative opgaver, mødeaktivitet og færre Arbejdsmiljøgrupper

23 Arbejdsmiljørepræsentanter (AR) NutidFremtid AR vælges uden at ønske detDer skal fokus på vigtigheden af at være AR. Ildsjæle der brænder for arbejdsmiljø AR mangler tid og ressourcerAR skal have tildelt fornødne ressourcer af ledelsen, således at de kan opnå fastsatte mål. De ansatte kan være i tvivl om hvem der er AR Fast opdatering af nye AR på f.eks. medarbejderportalen AR- og TR opgaver varetages at to forskellige personer I større udstrækning er AR og TR samme person – tværfaglig viden

24 NutidFremtid Møder: HSU/HAU 4 gange årligt SU/AU 4 gange årligt AG 4 gange årligt Møder efter behov - følge op på strategisk målsætning Mange administrative opgaver tilknyttet mødeafholdelse Fokus på arbejdsmiljøarbejdet/målsætning Ingen tilbud om supplerende arbejdsmiljøuddannelse ISS får nyt arbejdsmiljøuddannelsessystem – kompetenceplan for den enkelte AR Arbejdsmiljøuddannelsen forløber over 5 dage Intensiv arbejdsmiljøuddannelse – medarbejdere er hurtigere tilbage på arbejdspladsen Ressourcer og kompetencer

25 Andre muligheder for ISS Lægens indsigt i APV = Mulighed for at ISS’ medarbejderes erhvervsbetingede lidelser vurderes ud fra en helhed Arbejdstilsynet kan påbyde destruktion af kemi, tekniske hjælpemidler og personlige værnemidler hos producenten = ISS medarbejderen anvender produkter der er 100% sikre. Identificering Prioritering Løsning

26 Samarbejde ISS ligger stor vægt på samarbejdet mellem alle niveauer i virksomheden ISS tror på at det bedste arbejdsmiljø udvikles i samarbejdet mellem medarbejdere, arbejdsgiver og ledere

27 Trivsel - Udvikling i HR Index fra 2007 til 2009 Sygefravær fra 6,2 % til 3,9 % Uddannelsesdage fra 1.825 til 19.400 MTU indeks 3,9 ud af 5 i 2008 MUS fra 70 % til 96 % Personaleomsætning fra 54 % til 25 %

28 Samarbejde om arbejdsmiljø er vejen frem!


Download ppt "SSID’s ÅRSKONFERENCE Sund og sikker service – sådan håndterer vi arbejdsmiljø i ISS 20. April 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google