Tekstformidling på Internettet E 2003

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Krav til informationsformidling
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Grundlæggende webdesign F 2004/19. februar
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Læringsstile og lektier
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Elsker DU også at læse lektier?
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
De sidste undervisningstimer
Sprogtilegnelse i teori og praksis
DDS PowerPoint 2009 Eksempel på opsætninger DDS titel dias.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Mr. Raggys begyndertest Gennemgang af svarene.. 1 Svar 1. Hvilken farve pæle er der typisk omkring vandhazarder? a) Gule og hvide. b) Hvide og røde. c)
Grammatik hvorfor og hvordan?
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Mindre grimt, tak.
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Dansk 1. klasse.
Skriftlighed og læring
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Side-egenskaber Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
BACKUP eller dø! Klik dig frem til næste billede ->
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
SEO PÅ AU.
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Gymnasielektionen screening i dansk
Kommunikativ sprogfærdighed
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Formidling 3 Den faglige tekst: Sprog, dokumentation og skriveproces
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Folkeskolens afgangsprøve
SYNKRONISER DIN S3 SCANNER. At synkronisere sin scanner betyder at man sender data fra alle de scanninger man har lavet, ind til Nu Skins server, der.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Lektion 6. Sprog og formidling
Læsning.
Milles Univers Indhold og design tager afsæt i at det er Milles skabbog som hun selv skriver / har skrevet.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Tekstformidling på Internettet/¨ /Lektion 12
Klastrup/GW/F 2005/10. marts Skriv til webbet Grundlæggende Webdesign Gæsteforelæsning v/Lisbeth Klastrup.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Novelleskrivning Hvad er vigtigt?
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Lærerpræsentation.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen.
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
Netkommunikation - en introduktion v. cand.mag. Tine W. Jensen.
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Tekstformidling på Internettet E 2003 Guidelines for formidlingen (det gode sprog) Session 12 (19/11/03) Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Hvad er godt sprog? Godt sprog: = varieret, levende, klart, illustrativt, personligt, originalt Godt sprog på nettet = godt sprog + ekstra hensyn! Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Det gode sprog Korrekt sprog Læservenligt sprog Kortfattet sprog Klart sprog Imødekommende sprog + Skanbart sprog Uafhængigt sprog } Kock Nielsen, McGovern, Klastrup, Tosca, mfl. } Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Korrekt sprog Korrekt stavning (mer polliti på gadene) Korrekt grammatik/syntax (jeg køre får stærkt, indenfor/inden for) Korrekt brug af vendinger (ideomatik) (Nu er dyre råd gode, Så må du bare op på kamelen igen) Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Læservenligt sprog Læselighed og læsbarhed! - danske ord i stedet for fremmedord eller engelske ord - ingen akronymer (ITU, IKT) - enkelt opbyggede sætninger (indskud) - font, linjeafstand, layout, brug af farver osv. - ”niveauopdel” sproget: jo flere læsere, jo mere læsevenligt skal det være Skriv fx hellere: "De mangler, der er beskrevet i det foregående, og som ofte forekommer,..." end:  "De i det forannævnte ofte forekommende mangler…" Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Kortfattet sprog Fjern irrelevant stof (væsentlighedskriterier) Fjern lange sætninger (eller sæt lige et punktum til!) Fjern unødvendige ord og dobbeltkonfekt (adjektiver, passiver) Erstat lange ord med kort (”anvendelse”/”brug”) Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Undgå papirord Talesprog Papirsprog på den måde/derfor således hvis såfremt om angående holde/betale afholde denne nærværende   Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Imødekommende sprog undgå at virke indforstået (”visitere” - ”implementere”) undgå fagjargon (npc’er og dårlige mobs ødelægger gameplayet) undgå at tage viden for givet undgå kancellisprog undgå at virke ”reklameagtig”, proganderende Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Klart sprog ”Klart sprog er ikke et spørgsmål om at forsimple indholdet, men om at finde en sproglig fremstilling der uanset indholdets sværhedsgrad gør indholdet så let som muligt at forstå” Du vælger ud, ikke læseren Konsekvens i begreber og forklaringsmodeller “Struktursignaler” (afsnit, mellemrubrikker, forbindelsesord) Op mod 60% af mændene holdt op med at ryge, mens smøgerne kun blev druppet af under halvdelen af de kvindelige deltagere. På den ene side…. Og den anden side kommer aldrig! Først og fremmest (men dernæst så hvad?) Tekstformidling på Internettet E 2003

Dårligt Sprog - eksempler Dobbeltkonfekt "Jeg kom sammen med en blondine, og det er rigtigt, hvad man siger: hun havde sgu ikke nogen særlig høj IQ-kvotient"  Ukorrekt sprogbrug "Jeg har en god huskkommelse"  Ideomatik “Tiden har vist, at naturen ikke sletter alle spor, og at sand skepsis over for "ufarlige" sprøjtemidler etc. er på sin plads". (De Radikale)   Tekstformidling på Internettet E 2003

Dårligt sprog - eksempler Kancellisprog Cylindriske beholdere i mellemstørrelsen, hvis indre lagerkapacitet er uudnyttet, må med rimelig forventning formodes at besidde væsentlige akustiske kvaliteter. Hvilket ordsprog dækker denne formulering over?   Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Skanbart sprog Dækkende overskrift Tekst der ikke fylder meget mere end en skærmside Opdelt i mange små bidder Mange underoverskrifter, der fortæller om tekstens indhold (og derfor ikke er for smarte) Ledeord med fed, anden farve el. lign Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Uafhængigt sprog Man skal kunne komme til teksten mange steder fra: Derfor skal det fremgå hvilken kontekst den enkelte tekst optræder i Man skal undgå at henvise til tekst der findes andre steder Man kan, som udgangspunkt, ikke tage for givet at læser har viden fra andre steder på sitet (navigation og links kan afhjælpe dette) Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Det gode websprog Har selvfølgelig mange træk tilfælles med det gode sprog på tryk - men kan måske ikke altid være så elegant eller kreativ af hensyn til behov for orientering Midt mellem talesprog og skriftsprog Forankring tid/sted + Er I flere der skriver til samme site, er det måske en god ide med en sprogpolitik (TDC) Som telefonsamtalen (minus papirord, uformel, ligefremt) Tekstformidling på Internettet E 2003

Tekstformidling på Internettet E 2003 Test din tekst - LOPNING Tæl antal lange ord pr. sætning (ord på syv bogstaver eller mere) Divider med antal sætninger Tal, forkortelser og tegn tæller som ord (længden af deres udtale) En god nettekst bør holde sig under 4! LÆS DIN TEKST HØJT FOR DIG SELV ELLER ANDRE! Tekstformidling på Internettet E 2003