Kravspecifikation Formål: Sikre at vi får den rigtige kravspecifikation til tiden samt guidelines til hvordan processen kan gøres effektiv 1 Hvad er kravspecifikation?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Industriprojekt Udvikling af systemprodukter og systembyggeri
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Modul 1 - Processer.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Kapitel 2.
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
Skabelon til strategisk plan
Helt ren, på en helt ny måde !
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Projektlederens rolle(r)
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
WOC2006 foranalyse workshop del 1
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Idéudvikling. Titel: Hvilket problem skal idéen løse?
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Hvad er mål/resultat (output)?
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Hvad er mål/resultat (output)?
Proces overblik med SIPOC modellen
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
OOA&D Et Crash-kursus.
Documentation methods
Copyright 2013 © Visuel it ApS Visuel prototyping og agil BPM.
Dokumentation af opgaver
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Implementering af Fælles Medicinkort i kommunerne
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Arbejdsgruppen: STS projektleder fra Vordingborg STS projektleder fra Næstved STS Tekniker fra Næstved SAPA Projektleder fra Roskilde SAPA Projektleder.
1 [Firmanavn] Forretningsplan NB Mine popsmarte figurer bør slettes, hvis denne template anvendes !
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Workcyclus Mere end 10 års erfaring Facilitering, rådgivning og gennemførelse af APV og trivselsundersøgelser m.m. Private og offentlige virksomheder.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Sikkerhedskonference 2008
Præ-projekt Planlægning Afslutning

Præsentation af forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
forretnings-modeller
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Værktøj: Check dine relationer
Digital aflevering.
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

Kravspecifikation Formål: Sikre at vi får den rigtige kravspecifikation til tiden samt guidelines til hvordan processen kan gøres effektiv 1 Hvad er kravspecifikation? 5 Kravspecifikations-processen 9 Kravspecifikations-processen En kravspecifikation indeholder de krav, som vores kunder stiller til det produkt, der skal udvikles. Kravspecifikationen er en af de primære forudsætninger for, at vi kan udvikle et produkt, som rammer markedsbehovet. Udover kundekravene indeholder en god kravspecifikation også hvad kundekravene betyder for konstruktionen (konstruktionskrav) og derudover også hvordan vi vil teste/eftervise disse krav. Ved kravspecifikation har vi fokus på to områder: Selve dokumentationen og kommunikationen af kravene. Det er vigtig at: Kravene er grundig bearbejdet, forstået af de aktører, som skal udvikle ud fra dem samt dokumenteret i et klart og tydeligt sprog Vi skal også sikre, at processen med at udarbejde kravspecifikationen, forløber effektivitet Step 1: Kick off møde hvor projektkontrakten gennemgås og gennemgang af kravspecifikations-processen. Opgaver til den første kravspecifikations-event gennemgås: PL: Undersøge patenter MK: markeds succeskriterier, markeds potentiale, costpris, stk. tal, konkurrent analyse, lovkrav samt påbegynd at udfylde produktkravene i kravspecifikationstemplaten SK: Forbered ”200 spørgsmål” som er vigtig for Supply området at få afklaret med hensyn til produktkravet PK: Med baggrund i stage gate aktiviteten ”foreløbig produktkoncept” udarbejdes ”200 spørgsmål”, som produktområdet gerne vil have afklaret. Step 5: Låsning af kravspecifikation Før kravspecifikationen låses 100% bør følgende aktiviteter gennemføres: PL: Indledende PAV SK: Design for manufacturing i samarbejde med produktområdet PK: Produkt koncepter videreudvikles og Konstruktionen sandsynliggøres 10 Template Templaten opdeler kravspecifikationen i 3 dele Produktkrav, defineres som de krav og forventninger, der er til produktet. Produktkrav beskriver hvad produktet skal opfylde af kundekrav & behov. Ofte beskrives det i kundens sprog; ”Produktet skal kunne lave huller i en mur”. Der skelnes mellem must/should/could. Inputtet kan komme fra tre områder: markedet, lovgivning VELUX normer Konstruktionskrav, som er produktkravene omsat til målbare krav, som konstruktionen skal overholde. Tillader kvantificering af kundekrav & behov Indeholder både en Metriks og værdi. Metriks -> Beskriver de mål, som afgør om produktet opfylder kundekravene og –behovene. Værdi -> De aktuelle værdier, som udvikleren bruger til at afgøre, hvornår produktet opfylder kundekravene og -behovene Eftervisning og test, som er en plan for hvorledes hvert enkelt konstruktionskrav skal testes – og tilhørende testudfaldskrav. 6 Kravspecifikations-processen Step 2: 1. Kravspecifikationsevent Formålet med eventen er, at få transformeret projektkontakten samt markeds undersøgelser til en forståelig og accepteret Produktkravliste (udfyldelse af template) Der skal være deltagelse fra alle områder (Markedet, Supply og Produkt). Det er en fordel, hvis der er personer, som har godt teknisk kendskab til produktområdet 2 Hvad er mål/resultat (output)? Kravspecifikation/projektmål er afklaret og låst ved gate 3 En effektiv proces Bred commitment og forståelse for kravene Klar forståelse af hvad er er must/should/could krav Brug af kravspecifikations-template 7 Kravspecifikations-processen 3 Forudsætninger Step 3: Verificering af produktkrav samt forberedelse til næste kravspecifikations-event PL: Undersøge patenter MK: Foreløbig markedsprodukt validering med SCo’er, Pba. Produktkrav SK: Design for manufacturing, forbered ”200 spørgsmål”, som er relevante for Supply området at få afklaret med hensyn til konstruktionskrav og test PK: Produkt koncepter videreudvikles, frembring liste over relevante tests, forbered ”200 spørgsmål” som er relevante for produktområdet at få afklaret med hensyn til konstruktionskrav og test En godkendt projektkontrakt Bred involvering og kommunikation mellem projektets aktører Grundig markedsundersøgelse – identificering af accept af markedsønsker Tydelig kommunikation af ønsker Godt Stage Gate kendskab 11 Template Udover de 3 dele har kravspecifikationen præ-defineret 19 områder, som bør afklares til. Listen skal ikke ses som endegyldig. Hvis der mangler områder kan de tilføjes samt hvis et område, ikke er relevant, kan det undlades at skrive noget. De 19 områder er 4 Roller og ansvar Projektledelsen er ansvarlig for at kravspecifikations-processen bliver gennemført effektiv Core og Support team skal involveres og biddrage med tilvejebringelse af kravspecifikationen – alle er medansvarlige Markedet har det primære ansvar for at produktkravene bliver fundet, dokumenteret, kommunikeret samt sikre at produkt og supplyområdet har haft mulighed for at udfordre kravene. Produktområdet har ansvaret for at produktkravene bliver til konstruktionskrav samt hvordan de skal eftervises Funktion Design Betjening Kvalitet Pris Kompatibilitet/ Emballage Bortskaffelse/miljø Lagring (inkl. Emballage Forsendelse/Fragt Udpakning Håndtering Montage Vejledning Service Krav fra distributionskanalerne Patenter/beskyttelser v/SSP Lovgivning/standardisering Faktiske klimapåvirkninger v/TEST 8 Kravspecifikations-processen Step 4: Kravspecifikationsevent Formålet med eventen er at få transformeret produktkravene til en forståelig og accepteret konstruktionskravliste her tilhørende test/eftervisning (udfyldelse af template) Der skal være deltagelse fra alle områder (Markedet, Supply og Produkt). Det er en fordel, hvis der er personer som har godt teknisk kendskab til produktområdet 12 Eksempel på udfyldt template Produktkrav Konstruktionskrav Test/eftervisning

W1 W2 W3 W4 W5 W6 W7 W8 W9 W10 G1 G2 G3 Gate 1 oplæg M Kick off møde i projekt teamet (interessentanalyse – 5 R’er etc.) Mobiliser projekt teamet Krav spec. Event – produktkrav (klar til markedsproduktvalidering) Krav spec. Event – produktkrav låses – konstruktionskrav og test defineres KRAVSPEC. TOTAL LÅSES Krænkelse af konkurenters patenter Indledende PAV Projektkontrakt Review: EVENT Foreløbig markedsprodukt validering med SCo’er Pba. produktkrav Marked succeskriterier Markeds potentiale costpris + stk. tal Konkurent analyse Lovkrav EVENT Foreløbige Produkt koncepter - Muligheder Idé generering Innovation Setbased Liste over relevante tests Konstruktionerne sandsynliggøres Forberede ”200 spørgsmål” Testplan Foreløbig produktkoncept Produkt koncepter vidreudvikles Design for manufacturing produktkon-cepter vidreudvikles Design for manufacturing Produktkon-cepter vurderes fordele/ulem-per – valg Forberede ”200 spørgsmål”