Mål og vision for projekt ”borgerservice”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Frivillige it-opgaver i lokalbestyrelsen og i distriktet.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
November 2013 KANUKOKA Ældre Seminar 1 Arbejdet med de ældre Omsorgsarbejdet Generelt.
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Nyt om borger.dk september 2010
Regionale Væksthuse tilbyder eksisterende og kommende væksthuse:
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Servicefællesskabet for geodata - workshop den 11. juni København Teknik og infrastruktur - datamodeller, portaler, ajourføring mm. v/lektor og.
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen 10. marts 2011 De danske metropolers biblioteksstrategi.
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Implementering af brandingstrategi på nettet
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Fremtidens Borgerservice i Grønland Peter Schultz 9. marts 2010.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
DEN GEOGRAFISKE INFRASTRUKTUR OG DIGITAL FORVALTNING Digital forvaltning, INSPIRE og FOT Jes Ryttersgaard.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Organisering af Tværsektorielle teams Team integreret indsats Borger.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Organisation og kommunikation
Fælleskomponenten ”Vis Stedet” – reducerede udviklingsomkostninger og større genkendelighed og sammenhæng på tværs ved brug af geodata Arne Simonsen Kort.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Vis Stedet - i kommunal sammenhæng Maj-konference 2009 Områdechef Kim Lindskov Knudsen Anvendelse & Rådgivning Kort og Matrikelstyrelsen.
»Vi åbner os for verden over nettet«
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Stedet som indgang til digital forvaltning
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Rambøll Managements definition af it-governance
Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker
Ny regering, nye tider – dag 1
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Bent K. Slot Ansat ved KMD (Kommunedata) Ekstern lektor ved RUC Tidligere undervist på Roskilde Handelsskole Interesser: Digital forvaltning IT arkitektur.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
”Vis stedet” Udviklingspartnernes - og KMS’ rolle Ved Anne Buch-Larsen,
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
Onsdag 5. september 2007 Telefoni Telefoner i Gribskov - anvendelse - betjening – kultur 18. januar 2007 onsdag 5. september 2007.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Koordination på handicapområdet – København 11. juni 2009 v/ Mia Schneider og Bo Jensen, Handicapenheden, Servicestyrelsen.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
sammenhæng og genbrug med rammearkitekturen
E-handel og online service
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Information fra Danmarks Miljøportal
Borgerservice og Biblioteker
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar
Hvorfor SAPA har input til STS
Danskernes digitale bibliotek
Fremtidens borgerservice; én indgang
Systemejer organisation
Kort om resultatkontrakterne
Danskernes digitale bibliotek
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Danskernes digitale bibliotek
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Danskernes digitale bibliotek
Statens HR – Implementeringskoncept
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Mål og vision for projekt ”borgerservice” Præsentation om Bedre Borgerservice i Grønland

Indhold Forprojektet - hvad kan portalen Kommunernes og Hjemmestyrets nye roller mht. borgerservice Visioner for bedre borgerservice Vidensopsamling fra deltagerne Forprojektet - hvad kan portalen

Fra strukturudvalgets anbefalinger 3 3

Kommunernes og Hjemmestyrets nye rolle i borgerservice – Indgangen til det offentlige Grønland I dag har hjemmestyre og forvaltninger hver deres borgerservice Hjemmestyre forvaltning Borger- service Kommunal I fremtiden overtager kommunerne borgerserviceopgaver fra Hjemmestyret Hjemmestyre forvaltning Borger- service Kommunal forvaltning Borger- service Kommunal forvaltning Borger- service Kommunal forvaltning Borger- service Kommunal forvaltning Borger- service

Vision: Bedre borgerservice /enklere administration Midler: Personlig betjening i 80 lokale servicecentre. Her får borgerne direkte hjælp til at få løst det problem henvendelsen drejer sig om straksafklaring. Systematisk støtte til de lokale servicecentre via en serviceportal, der også indeholder en særlig sagsbehandlerdel fællesoffentlig enhed, som skal sørge for at udvikle og vedligeholde portalen samt sikre dialog med servicecentre og forvaltninger En organisering af arbejdsgange både i de nye, store kommuner og Hjemmestyrets enheder, som understøtter de lokale servicecentre Selvbetjening via Serviceportal, herunder rådgivning og forvaltningsopgaver Digital forvaltning – genbrug af data på tværs af offentlige myndigheder

Fordele og udbytte ved projekt ”borgerservice” Borgere Lettere adgang til betjening Én adgang til det offentlige via borgerservicefunktionen Bedre mulighed for sammenhængende service Bedre adgang til viden og oplysning via (mobilt) internet Kommunerne Færre forstyrrelser og højere produktivitet Ressourcetilførsel fra Hjemmestyret til løsning af borgerserviceopgaven Hjemmestyret Færre forstyrrelser og højere produktivitet Aftale med kommunerne om overførsel fra eller løsning af opgaver for Hjemmestyret Mulighed for systematisk vidensdeling Medarbejderne Bedre mulighed for specialisering Borgerservicemedarbejdere bliver bedre til service og større kompetence Sagsbehandlere bliver bedre til det faglige Større arbejdsglæde

Vidensopsamling fra enheder (2009-2010)

Vidensorganisationen består af en ejerorganisation, en specialiseret vidensenhed og en række fagområdered Organisation Deltagere Opgaver Ejerorganisation Topledelserepræsentant fra Hjemmestyret Repræsentant fra KANUKOKA Evt. repræsentanter fra kommuner Udvælger og prioriterer vidensområder Koordinerer med bagland Fastlægger og tilpasser løbende løsningens organisatoriske udbredelse Vidensenhed Sekretariat placeret i Hjemmestyret eller under den fællesoffentlige IT-styregruppe bestående af vidensspecialister og systemsuperbrugere Yder konsulentbistand om vidensforvaltning og videnssystemet til redaktører og brugere Overvåger og rapporterer vidensbehov til redaktører Komiteer bestående af repræsentanter fra relevante myndigheder gerne baseret på eksisterende fagudvalg under KANUKOKA Fastlægger redaktionel linje Bestiller og godkender indhold Kan selv forfatte visse indholdselementer Fagområde redaktion Organisatorisk løsningsdesign - vidensorganisation

Test centre som er udpeget - af de 4 kommende storkommuner Ilulissat – Qaarsut Sisimiut – Kangerlussuaq Nuuk – Sermiligaaq (Paamiut) Qaqortoq - Eqalugaarsuit

Kanalstrategi Borgernes oplevelse ved selvbetjening Borgernes oplevelse ved telefonbetjening Borgernes oplevelse ved personlig betjening Organisatorisk løsningsdesign - kanalstrategi

Borgernes oplevelse ved selvbetjening Borgerportal.gl Hjemmestyre Talisma KB Kommunale hjemmesider Kommune Borgerne kan via PC eller mobilt internet betjene sig selv via borgerportalen eller de kommunale hjemmesider Vidensløsningen vil sikre opdateret indhold til portal og hjemmesider Den enkelte myndighed lægger det rette indhold ind i vidensløsningen Organisatorisk løsningsdesign - kanalstrategi

Borgernes oplevelse ved telefonbetjening Kommunal telefonsluse Kommuner Serviceportal Talisma KB Den enkelte myndighed lægger det rette indhold ind i vidensløsningen Styrelse e.l. telefonsluse Styrelse e.l. En bemandet sluse vil filtrere indkomne kald og besvare flest muligt vha. serviceportalen Kun opkald der ikke kunne klares i slusen går videre til medarbejderne i forvaltningen Organisatorisk løsningsdesign - kanalstrategi

Borgernes oplevelse ved personlig betjening Kommunale servicecentre Kommuner Serviceportal Bygde-kontor Bygde-kontor Den enkelte myndighed lægger det rette indhold ind i vidensløsningen Talisma KB Decentrale Hjemmestyre-kontorer Styrelse e.l. De kommunale kontorer kan klare de fleste henvendelser vha. serviceportalen – også for Hjemmestyret Hvis det er nødvendigt kan der oprettes netdialog med video til den relevante forvaltning Organisatorisk løsningsdesign - kanalstrategi