Niels Åkerstrøm Andersen Asmund W. Born Kærlighed og omstilling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
John.M.Nielsen Metode & Co.
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Kulturen i forandringsprocesser
Hvad render vi rundt og laver?
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Tillid Temadag for AMIR
Fra team af navn til team af gavn.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
- Hvad kan I forvente som forældre?
Lidt om at flytte bjerge
Uddannelseskonference 9. november 2012 Katja Kayser Koncerndirektør, Region Hovedstaden 9. november 2012.
Rumlighed og rumforløb
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Forandring og læring i organisationen
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Kend din Kerneopgave Silkeborg September 2014
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan.
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Politisk Program LM 2011 : Speedoplæg på SFUs martstræf Gry Möger Poulsen.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
- et udviklings- og dialogværktøj
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Ungebasen.
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
Relationskompetence – hvad er det?
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
BUPL’s syn på små og store institutioner
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
FOA-Leder Landsmøde 2012 Kolding, 7. juni FOA – Et lederfagforbund ”Beretning” om Hvad har fyldt i lederarbejdet? Velfærdsledelsesdagsordenen De.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Målrettet kommunikation
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Redskaber og overvejelser
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Niels Åkerstrøm Andersen Asmund W. Born Kærlighed og omstilling Den retlige, den pædagogiske og Kærlighedskoden - Italesættelsen af den offentligt ansatte Åkerstrøm Andersen og Born belyser måden vi taler om den offentligt ansatte på. De mener, at man kan lære noget af måden vi taler medarbejdere på. Hvad er det for nogle begreber, der bliver vigtige i omtalen – italesættelsen. Hvad er det for egenskaber/spilleregler vi ønsker at fremhæve.

Retlig og pædagogisk kodning Omverdnen Den retlige kodning (ret/uret) Den pædagogiske kodning (læring/ikkelæring) Samtaler i den retlige og den pædagogiske kodning sætter sagforholdet i centrum og tager omverdnen for givet. I retlig kodning: hvem har mest ret I pædagogisk kodning: hvem er mest parat til at udvikle sig

Den signifikante anden Og dennes identitet/forståelse af omverdnen Kærlighedskoden Kærlighedskoden Elsker / Elsker ikke Samtalen Den signifikante anden Og dennes identitet/forståelse af omverdnen Elsker medfører én samtale og dermed én slags handlemuligheder Elsker ikke medfører en anden samtale, fordi elsker ikke er en afvisning af hele den anden, hvilket er hårdt pga det er lig afvisning af identiteten Når samtalen føres ud fra kærlighedskodningen må vi acceptere hele den anden persons identitet (vælge at gøre modparten til den signifikante anden) eller afvise det hele Samtalen kan tage 2 retninger alt efter om valget falder på den binære kode elsker eller elsker ikke

Kærlighedskoden Ekspressiv symbolik (ros, roser, manglende obs) Stort rum for fortolkning (at kigge efter spor) Stærk, men højrisikabel kommunikation (afvisning af identitet = totalsammenbrud) Kræver mange kognitive og emotionelle ressourcer Indeholder megen non-verbal komunikation

Hvad gør vi så, når kærligheden falmer…? Kærlighedskoden Forventningerne: Den ansvarstagende medarbejder Internaliseringen af organisationens værdier og mål Medarbejderne og organisationen har sammen opfattelse af omverdnen – os/dem Fravær af magt i relationen – ikke nødvendigt(!) Toppræstationer – både ledelse og medarbejdere Men Hvad gør vi så, når kærligheden falmer…?

Diskurs Hvordan kan vi kere os om vores medarbejdere, når påstanden er, at kærlighedskoden er irreversibel? Modspørgsmål: Hvordan kan vi lade være? Ligeværd, ligestilling og kærlighedskoden i hverdagen Forskel på private og offentlige medarbejdere? Forskel på, hvilken kerneydelse organisationen har? Har vi råd til at lade være – kan vi løse kommende opgaver uden kærlighedskoden?