Det tekniske grundlag og anmeldelses-systemet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Advertisements

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Skolebestyrelsesvalg 2012
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
EMIR Den videre proces Anna Lærke Kraft, BØRS.
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Industrial Emissions Directive – Lovforslag
Velkommen til informationsmøde
Danmarks Statistiks eIndkomst Register (eIR)
Søjle 1: Offentlige ydelser
Foredrag i AIDA den 30. september 2008
Entrepriseforsikring
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
Lars Kalsen1 Pensionsregulativ Generalforsamling 2009 Dagsordens punkt. 6 Torsdag 16. April 2009 Lars Kalsen.
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
Undervisningsdag 2014 Undervisningsdag den 18. juni og 3. september 2014.
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
MSB Aarhus Kommune Takstberegning RAMMEAFTALE 2012.
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen retlig.
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
1 juni 2002 Topdanmark Juni juni 2002 Hvorledes Topdanmark ønsker at skabe værdi Driftsmæssigt: En præmiefremgang som overstiger markedsniveauet.
Kap. 11 Virksomhedens årsregnskab
Servicelovens §96 Før hjælperordning § 96. Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
1 © Copyright AK-Samvirke – november 2014 Dagpenge under de første 14 dages sygdom.
ODAs Årsmøde 14. november 2014 Hvad efterspørger kommunen? - fremfinding af digitale sager i arkiveringsversioner og søgning i MiNEA Mie Andersen Emilie.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Hospitalsenheden VEST
Forholdet til kunderne
Formueforvaltning Januar 2009 MSTA. 2 Formueforvaltning  Egne midler  Kunde midler  Traditionelle og markedsrenteprodukter.
Dat 7 ENT. D Formalia ved virksomhedsetablering Anpartsselskaber – de kr. Holding konstruktionen Forretningsplaner fortsat Forretningsudvikling.
Tilladelse til forsikringsvirksomhed
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Aktiebeskatning Investeringsbeviser HD-FR december 2008 v/ Advokat Jesper Bierregaard.
Forsikringsvirksomhedens ophør Januar 2009 Malene Stadil.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Det tekniske grundlag og anmeldelses-systemet
Aktuarens rolle Januar 2009, Malene Stadil. 2 Regler FIL § 108 bekendtgørelse nr. 60 af 8. februar 2008 om ansvarshavende aktuar vejledning nr
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Liv-selskabernes virksomhed i drift Januar 2009 EVYS/NIE/MSTA.
PENSIONSMØDE YNGRE LÆGER. LÆGERNES PENSIONSKASSE2 PRÆSENTATION Anders Valdemar Juhl medlemskonsulent Rådgivning Kurser Seminarer Møder i lægegrupper.
PENSIONSMØDE YNGRE LÆGER. LÆGERNES PENSIONSKASSE2 PRÆSENTATION Thomas Krogh & Kent Boye Christensen Medlemskonsulenter Rådgivning Kurser Seminarer Møder.
Kapitel 23 Forsikring og pension. Forsikring og pension kapitel 23 I kapitel 23 gennemgås: Forsikringsaftaler Pensioner Begunstigelser (Aftaler – se kap.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 25 Forsikring og pension.
Undervisningsdag 2015 Undervisningsdag den 25. august 2015.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Tilbagetrækningsreformen Ændring af efterlønsordningen Version 1,
Kapitel 5 Forsikring. 1.Parter i forsikringsaftaler 2.Former for forsikring 3.En forsikringsaftale indgås 4.Når skaden sker Kapitel 5 Forsikring.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Livsvarig livrente - pixi Hvad + hvorfor indbetale på en livrente?
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
Finanstilsynets benchmark for levetidsforudsætninger Præsentation 19. januar 2011.
Kapitel 26 Forsikring og pension.
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Undervisningsdag den 25. august 2015
SAS Danmark – Mark ordningen Regler og muligheder ved fratrædelse
Kontakt til deltagerne
Tillægsprocent 2018.
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Tilbagetrækningsreformen
FIR morgenmøde 22. november 2018
Kapitel 21 Forsikring og pension.
Præsentationens transcript:

Det tekniske grundlag og anmeldelses-systemet Januar 2009, Malene Stadil

Regler FIL §§ 20 og 21 samt i følgende bekendtgørelser: bekendtgørelse nr. 1067 af 27.10.2006 om anmeldelse af det tekniske grundlag m.v. for livsforsikringsvirksomhed (anmeldelsesbekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 312 af 03.05.2005 om grundlagsrente for livsforsikringsvirksomhed (grundlagsrentebekendtgørelsen). bekendtgørelse nr. 1024 af 12.10.2006 om livsforsikringsselskabers syge‑ og ulykkesforsikringsvirksomhed (syge- og ulykkesbekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 1132 af 20.11.2006 om information om livsforsikringsaftaler (informationsbekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 1233 af 22.10 2007 om tilladelse til skadesforsikringsselskaber og captiveselskaber (koncessionsbekendtgørelsen-skade), bekendtgørelse nr. 1467 af 13.12.2006 om finansielle rapporter for livsforsikringsselskaber og tværgående pensionskasser,

Teknisk grundlag – hvad er det? Det sæt regler, som livsforsikringsselskabet bruger, når man skal beregne, hvad prisen for en bestemt forsikring skal være. Beregningsgrundlaget indeholder forventninger om fremtidig rente, dødelighed og invaliditet blandt medlemmer/kunder. En af aktuarernes væsentligste opgaver i et Det tekniske grundlag skal anmeldes til Finanstilsynet, som fører et offentligt tilgængeligt register over alle anmeldelser. I skadesforsikringsselskaber har man også et vist teknisk grundlag, men dette grundlag skal ikke anmeldes til Finanstilsynet.

Indholdet af det tekniske grundlag 1/8 Indhold = Krav til anmeldelsen FIL § 20 – indhold FIL § 21 - styringsparametre Anmeldelsesbekendtgørelsen

Indholdet af det tekniske grundlag 2/8 De forsikringsformer, som selskabet agter at anvende: Indholdet af forsikring dødsfalds‑ og invaliditetsforsikringer, i forbindelse med hvilke der udbetales en sum eller en løbende ydelse i forbindelse med dødsfaldet eller invaliditeten, og oplevelsesforsikringer, i forbindelse med hvilke der forfalder en sum eller påbegyndes udbetalingen af en løbende ydelse ved opnåelse af en bestemt alder. Eller tegningsgrundlag forsikringer tegnet på et individuelt beregningsgrundlag, og forsikringer tegnet på et kollektivt beregningsgrundlag. Og aftaleform individuelt tegnede forsikringer, eller forsikringer tegnet i medfør af et ansættelsesforhold, og hvor tegningen enten er frivillig eller obligatorisk,

Indholdet af det tekniske grundlag 3/8 Grundlaget for beregning af forsikringspræmier, tilbagekøbsværdier og fripolicer Præmierne for nytegnede forsikringer skal være tilstrækkelige til, at forsikringsselskabet kan opfylde alle sine forpligtelser, således at der ikke er behov for systematisk og permanent tilførsel af midler, jf. FIL § 21, stk. 3. Beregningselementer (rentesatser, omkostningssatser og statistiske beregningselementer) skal vælges med forsigtighed, jf. FIL § 21, stk. 4. (Statistiske beregningselementer = forudsætningerne mht. den fremtidige dødelighed, invaliditet, ægteskabshyppighed, ægtefællens alder og antal børn). Grundlagsrentebekendtgørelsen bestemmer, at den maksimale grundlagsrentefod ved indgåelse og ændring af forsikringsaftaler er fastsat til 2 pct. p.a.

Indholdet af det tekniske grundlag 4/8 3. Regler for beregning og fordeling af realiseret resultat til forsikringstagerne og andre berettigede efter forsikringsaftalerne Sædvanligvis opstår et (forsikringsmæssigt) overskud i selskabet, men også år med underskud. Derfor skal der være regler for fordeling af de realiserede resultater, jf. FIL § 20, stk. 1, nr. 3. Det realiserede resultat tilbageføres delvist til forsikringstagerne. FIL § 21, stk. 2, bestemmer, at de anmeldte regler for beregning og fordeling af det realiserede resultat skal være præcise, klare og føre til en rimelig fordeling over for den enkelte forsikringstager og andre berettigede efter forsikringsaftalerne. Det realiserede resultat skal fordeles i overensstemmelse med kontributionsprincippet. Dvs. at den enkelte forsikrings andel af det realiserede resultat skal stå i et rimeligt forhold til, hvad forsikringen har givet anledning til. Dette kan indebære, at det er nødvendigt at opdele det realiserede resultat på enkeltkomponenter (rente, risiko og omkostninger).

Indholdet af det tekniske grundlag 5/8 4. selskabets principper for genforsikring, herunder beløbsgrænser. Genforsikring foretages med henblik på at undgå: at enkeltstående forsikringsbegivenheder udløser uforholdsmæssigt store erstatningsbeløb, samt at en flerhed af forsikringsbegivenheder tilsammen kommer til at udgøre en fare for selskabets (fortsatte) eksistens.

Indholdet af det tekniske grundlag 6/8 5. Regler for, hvornår såvel de forsikringssøgende som forsikringstagerne skal afgive helbredsoplysninger til bedømmelse af risikoforholdene Fastsættelsen af præmier og livsforsikringshensættelser sker på baggrund af nærmere angivne forudsætninger med hensyn til den fremtidige dødelighed og invaliditet. Derfor nødvendigt at vurdere forsikringssøgendes helbred. I visse obligatoriske pensionsordninger afkræves ikke oplysninger om helbredsforhold. Til brug for indhentelsen af helbredsoplysninger har livsforsikringsselskaberne udarbejdet en "Helbredserklæring" samt en "Helbredsattest". På baggrund af de afgivne oplysninger vurderer livsforsikringsselskabet, hvorvidt selskabet er villig til at imødekomme den forsikringssøgendes ønske om tegning af en forsikring på normale vilkår.

Indholdet af det tekniske grundlag 7/8 6. Grundlaget for beregning af livsforsikringshensættelser såvel for den enkelte forsikringsaftale som for selskabet som helhed Som for præmier Beregningsgrundlaget G 82

Indholdet af det tekniske grundlag 8/8 7. Jobskifteregler overføres fra eller til selskabet i forbindelse med overgang til anden ansættelse eller i forbindelse med virksomhedsoverdragelse eller virksomhedsomdannelse. Overførsel af en igangværende livsforsikring = to transaktioner: et genkøb og et indskud. (To omkostningsfradrag, skat mv.) Enten overførsel efter PBL § 41 eller gl. forsikring bliver fripolice med den konsekvens, at vedkommende ved opnåelse af pensionsalderen vil modtage pension fra 2 pensionsinstitutter. Jobskifteregler er selskabets regler for, i hvilket omfang de vil videreføre forsikringer fra andre selskaber. F&P’s jobskifteaftale. Hovedreglen er efter denne, at man kan overføre pensionsmidler mellem to forsikringsselskaber uden fradrag. Dog er det muligt for det afgivende selskab at opkræve et mindre beløb til dækning af omkostningerne ved opgørelse af forsikringen.

Indhold af anmeldelsen Indholdet = det tekniske grundlag Anmeldelsesbekendtgørelsen Udtalelse fra aktuaren

Fastlæggelsen af det tekniske grundlag FIL § 21 – styringsparametre De anmeldte forhold skal være betryggende og rimelige over for den enkelte forsikringstager og andre berettigede efter forsikringsaftalerne. Retlige standarder Enkelte elementer er reguleret Grundlagsrenten er den "forsigtigt fastsatte grundlagsrentefod” Kontributionsbekendtgørelsen indeholder regler om beregning og fordeling af overskud mellem selskab og kunder.

Register over anmeldelser Finanstilsynet fører et offentligt register En anmeldelse er som hovedregel offentligt tilgængelig, når anmeldelsen er registreret i Finanstilsynet Dog er forsikringstekniske beregninger og metoder, som må anses som en egentlig nyskabelse i forhold til tilgængelig viden inden for livsforsikringsvirksomhed, og som selskabet selv behandler fortroligt, kan anføres i særskilte bilag til og blive holdt uden for offentliggørelsen. Undtaget fra offentlighed kan også være en del af anmeldelsen, som ikke anses for nødvendig til forståelse af de væsentligste elementer i forsikringen eller til gennemførelse af kontrolberegninger. Eksempelvis, hvis der er tale om a) angivelse af de anmeldte forholds konsekvenser for selskabet som helhed, b) sammenskrivninger af de anmeldte forhold og tidligere anmeldte forhold, c) øvrige supplerende oplysninger til Finanstilsynet. Udtalelsen fra aktuaren er ikke offentligt tilgængelig, Finanstilsynet kan pålægge et selskab at foretage ændringer i de anmeldte forhold inden for en af Tilsynet fastsat frist, hvis de er i uoverensstemmelse med lovgivningen.