Er kommuner blevet underkendt i nævnet ift. vilkår stillet med baggrund i landskabelige hensyn? Ja, se: NMK-132-00627 af 11/12-13 Nyere afgørelser hvor.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Statsstøtte og udbudsreglerne
Reglernes del 2: Når både mødes
Administrationspraksis for virksomheder i det åbne land
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Væsentlige ændringer Formålsbestemmelse (§ 1)
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Ny Farm N Visning og.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Byggeri og Teknik Bedre bygninger hos planteavlerne Herlighed og helhed – placering af planteproduktionsanlæg.
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Lovkrav Bekendtgørelse nr. 100 af 9. februar 2011, Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om husdyrbrug og dyrehold for mere end 3 dyreenheder, husdyrgødning,
VVM status og udfordringer Per Christensen Aalborg Universitet NATURRÅDET.
VVM - får vi miljø for vores indsats ? Per Christensen Aalborg Universitet & Naturrådet
Regionens rolle og samspil med kommunerne Jord-ERFA-Midt
Naturvurdering i forbindelse med revurdering af husdyrbrug Thomas Løkkebø Landbrugssagsbehandler v. Esbjerg Kommune Kolding d. 16. maj 2013.
VVM og Miljøvurdering Biogasanlæg øst for Brande Borgermøde den 20. oktober 2014.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen retlig.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Revurderinger i Esbjerg kommune. Generelt Hovedformål med revurderingen er at sikre, at husdyrbrugets indretning og drift fortsat er baseret på BAT. Udgangspunktet.
Velkommen til borgermøde om ”Udvidelse af Drejø Forsamlingshus og projekt ny Elmegaard”: - Lokalplanforslag 578 og tillæg til kommuneplan. Offentlig.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent Carl Åge Pedersen. Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Miljøbeskyttelseslovens § 19 og § 33
Farum 26. november 2014 Stenløse 8. januar Bekendtgørelse om kvalitetssikring på almene vandforsyningsanlæg § 2. Et alment vandforsyningsanlæg skal.
Temadag den 26. januar 2010 ATV Jord og Grundvand v/Lene Juul Nielsen Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke – juridisk/administrativ.
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
Planlægning i kystnærhedszonen Byudvikling Lovforslaget om nye sommerhus- områder.
Naturkvalitetsplan i Århus Amt.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Sven G. Sommer Aarhus Universitet
Plantekongres 2007 Ny miljøgodkendelse af husdyrbrug
Handel med korn mellem landmænd
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Hvad betyder Natura 2000 for landbruget? Miljøkonsulent Irene Wiborg Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Byplanafdelingen Teknik og Miljø Aarhus Kommune Lokalplaner på vej 11. marts 2013.
Gitter- og hjælpelinjer For at se gitter- og hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Gitterlinjer og/eller Hjælpelinjer Tip: Alt + F9 for hurtig visning af.
EN BY I KLITTEN – HVAD HANDLER DEBATTEN OM DE DANSKE KYSTER OM? Lone Søderkvist Kristensen Lektor i Landskabsforvaltning Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning,
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
23. september 2016 Side 1 Midlertidige opholdssteder til flygtninge og asylansøgere.
Samletanke.. Samletanke DS 432 Afløbsinstallationer med samletank   Samletanke må kun tilsluttes afløb, der ikke kan bortledes tilfredsstillende på.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Byggeloven og sektorlovene Kan Triturus cristatus stoppe en byggetilladelse?
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Husstandsmøller Oplæg til Dansk Bygningsinspektørforening d. 2 december 2009 Teknisk Forvaltning Byg og By.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
DdL-konference forår 2017 VÆKST OG UDVIKLING I HELE DANMARK
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Miljøstyrelsen Jordvarmeanlæg Mathias Mæhle Lasse Tellerup Møller
Sikkerhedskonference 2008
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Ny husdyrregulering 2017 Konsekvenser for grundvandsbeskyttelsen
SKYDETÅRNE & SKYDESTIGER
Hvem har myndighedsansvaret for den akutte skadesafhjælpende indsats
DET ÅBNE LAND eller Arven fra amterne
Kontakt til deltagerne
Personligt Tillæg Folkepension.
Advokat Rasmus Holm Hansen
Materialegodkendelse
Lokalt borgermøde om L 119.
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
Præsentationens transcript:

Er kommuner blevet underkendt i nævnet ift. vilkår stillet med baggrund i landskabelige hensyn? Ja, se: NMK af 11/12-13 Nyere afgørelser hvor nævnet har hjemsendt sagen pga. manglende landskabelige vurderinger? Se: NMK af 17/12-12, jf. NMK af 20/2-14

Hvor vidt kan kommunen gå ift. at pålægge ansøger økonomisk byrde med baggrund i landskabelige hensyn? Samme principper, som i øvrige dele af kommunens vurdering. Væsentlighedskriteriet. Hvornår kan vi forlange egentlig visualisering? Gode argumenter for at kunne forlange visualisering af påtænkte bygninger søges. Hvornår er husdyrgodkendelsens bilag 2 ikke nok, herunder især pkt. J?

HUSDYRGODKENDELSESBEKENDTGØRELSEN, BILAG 2: D. Anlægstegninger over virksomhedens indretning Tegning i passende målestoksforhold med den samlede virksomhed, herunder produktionsanlæggets placering på ejendommen og indretning, (placering af stalde, møddinger, gyllebeholdere, ensilageplads, befæstede arealer, inkl. afløb, interne transportveje, nedgravede tanke, boringer og brønde m.v.) Planen forsynes med nordpil og nødvendig signaturforklaring. Bygningernes grundplan, bygningshøjde, taghældninger, bygningsmaterialer og farver, afskærmende beplantning, bebyggelsens fremtidige anvendelse, belysningsforhold m.v. J. Oplysninger om indpasning i landskabet Herunder oplysninger om etablering af afskærmende beplantning, placering af bygninger og anlæg og bygningshøjder i forhold til terræn og indsigt. N. Beskrivelse af væsentlige alternativer (jf. § 12, 2) Beskrivelse af væsentlige alternative muligheder, som bygherren har overvejet samt 0- alternativet.

 Landskabsinteresser, jf. kommuneplanen  Det samlede anlægs størrelse  Anlæggets skala i forhold til terræn og landskab  Anlægget i forhold til markante landskabselementer, indsigtslinjer og lokale værdier  Anlæggets indpasning i terræn  Terrænreguleringer  Udendørsarealernes funktioner  Anlæggets overgang til omgivelserne  Alternative placeringsovervejelser (§ 12)  Landskabsinteresser, jf. kommuneplanen  Det samlede anlægs størrelse  Anlæggets skala i forhold til terræn og landskab  Anlægget i forhold til markante landskabselementer, indsigtslinjer og lokale værdier  Anlæggets indpasning i terræn  Terrænreguleringer  Udendørsarealernes funktioner  Anlæggets overgang til omgivelserne  Alternative placeringsovervejelser (§ 12)

Ca. 2 ha stort nyt anlæg. Industrielt anlæg? lokalplanpligt? Visualisering?

Gyllebeholder på m 3 (diameter på 36 meter) uden fast overdækning tænkes placeret centralt i forgrunden enten: 1) i landskabeligt interesseområde, og i et særligt kulturmiljø, eller 2) uden for landskabeligt interesseområde (og andre udpegninger). Er begge placeringer OK (eller skal der findes en helt anden placering)?

Hvad er landskabsinteresserne? Hvad siger kommuneplanen? Er landskabet uforstyrret? Hvad er det særlige kulturmiljø? Kan man bygge nye kulturhistoriske lag på? Hvilken af de to placeringer ønsker husdyrproducenten? Er der alternative placeringsmuligheder? Hvad er konsekvenserne på sigt (hidtidige bebyggelsesarealer)? Hvordan kan gyllebeholderen indpasses i terræn? Skal der køres til og fra? Hvordan er kapacitet i forhold til mark og ejerskab?

Lade (via anmeldeordning): Omfattende jordarbejde og bygning i højeste kote Ved en godkendelse: Kan der stilles krav om beplantning ved eksisterende bebyggelse (laden) – selv om der ikke skal bygges nyt?

Fra helpdeskspørgsmål Kan der kun stilles krav om beplantning omkring ny bebyggelse, eller kan der også stilles krav om beplantning ved eksisterende bebyggelse? Fra svar på helpdesksvar Ja, efter omstændighederne kan der stilles vilkår om beplantning ved eksisterende bebyggelse ved tilladelse eller godkendelse af et husdyrbrug. Det fremgår således af lovens § 27, at tilladelser og godkendelser skal indeholde vilkår, der sikrer, at husdyrbruget indrettes, så kravene i § 19 opfyldes, dvs. at bruget kan drives på stedet uden at påvirke omgivelserne på en måde, som er uforeneligt med dem. I vurderingen heraf skal hensynet til naboer og landskab indgå (jf. § 23). I lovbemærkningerne til § 23 står, at hvor det følger af vurderingen, at der bliver en væsentlig påvirkning af omgivelserne, skal afgørelsen fastsætte vilkår for hele bruget. Det er Miljøstyrelsens vurdering, at det kun er i helt særlige tilfælde, at der kan stilles vilkår om beplantning ved eksisterende bebyggelse ved tilladelse eller godkendelse af et husdyrbrug. Husdyrgodkendelseslovens regler om hensyn til landskabelige værdier, jf. lovens §§ 22 og 23, viderefører tidligere regler og praksis fra planloven, dvs. dels landzonereglerne, dels VVM-reglerne. I henhold til landzonereglerne var nyt byggeri, der var erhvervsmæssigt nødvendigt for ejendommens drift som landbrugsejendom og placeret i tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer, normalt undtaget nogen form for vilkår af hensyn til landskabet og/eller naboer. I henhold til VVM-reglerne skete en vurdering af væsentlige indvirkninger på blandt andet landskabet og naboer. Var der tale om en væsentlig indvirkning herpå kunne VVM-myndigheden beslutte, at der skulle ske en beplantning. Dette taler efter Miljøstyrelsens vurdering for, at der kun kan kræves beplantning omkring eksisterende bygninger i ganske særlige tilfælde, og kun hvis det godkendelsespligtige brug omfatter ny bebyggelse. Ganske særlige tilfælde kan fx være, at husdyrbruget er beliggende i et område, der er udpeget som særligt værdifuldt landskab i kommuneplanen, og en beplantning i forhold til det samlede bygningskompleks bør etableres i respekt heraf og for at imødegå en væsentlig indvirkning på landskabet. Et ganske særligt tilfælde kan også være, hvor det kun er muligt at etablere en beplantning ved den eksisterende bebyggelse for at imødegå en væsentlig gene for naboer som følge af det nye byggeri. Godkendelsespligtige brug, der ikke omfatter ny bebyggelse, kan efter Miljøstyrelsens opfattelse næppe vurderes at have en væsentlig indvirkning, der kan udløse krav om beplantning ved eksisterende bebyggelse. NMK Tungtvejende grunde til at stille krav om beplantning ved eksisterende bygninger (jf. NMK ).

Gælder planlovens landzoneregler i nogle situationer? Husdyrgodkendelsesloven § 22 erstatter planlovens landzoneregler for husdyrbrug. Der er ikke tilsigtet en ændring af den gældende landzoneadministration. Hvilke hensyn skal vi tage i forhold til nødvendigt landbrugsbyggeri uden tilknytning til eksisterende byggeri i kystnærhedszonen? NMK : Ikke erhvervsmæssigt nødvendigt – afslag grundet kystnærhedszonen. NMK : Erhvervsmæssigt nødvendigt – kystnærhedszonen kan ikke begrunde et afslag: Projektet ville ikke have krævet landzonetilladelse efter planloven Lovbemærkningerne til husdyrgodkendelseslovens § 22: ikke er tilsigtet en ændring i gældende landzoneadministration. NMKN har derfor ikke fundet grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at kystnærhedszonen er respekteret ved det ansøgte projekt. Konklusion: Erhvervsmæssig nødvendigt landbrugsbyggeri i kystnærhedszonen skal vurderes på linje med anden erhvervsmæssig landbrugsbyggeri under hensyn til kystnærhedszonens værdier. Kan anlæg med industrikarakter kun opføres i tilknytning til hidtidige bebyggelsesarealer? Husdyrvejledningen siger ”nej”. Men retspraksis siger ”jo”.