Læring i det hyperkomplekse samfund - museumsdidaktiske overvejelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Spørgeord/Spurnarorð
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Produktionsøkonomi Planteavl 2013
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Ligestilling og uddannelsesvalg
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Uddannelse til konsulent i udeliv og -motion 6. november 2009
Teori-Praksis-holdning
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Tovholder v/Ulla Haahr Erhvervs- og Kulturservice Haderslev Kommune 20. januar 2009.
Efterår 2010 Fra viden til værdi GENNEM FORETAGSOMHED & HANDLEKRAFT.
½.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
SEO PÅ AU.
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Inge M. Bryderup Unges vej ud af marginalisering og stigmatisering – et ungeperspektiv på deltagelse i LIMBO LAND et selvstændigt forskningsprojekt i tilknytning.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
TIDLIGE INDSATS – HVAD VED VI OG HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
1 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« SkoleIntra Træf Nyborg 13. april 2005 Skolens nye roller og redskaber i.
Fagenes samspil november 2009
Forskningsperspektiver på læremidler
Representations for Path Finding in Planar Environments.
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Den ideelle talentudvikler - en refleksiv praktiker?
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Lær at søge bedre på nettet
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Mit medieprodukt er en plakat til en miljømesse..
Organisations kultur Organisationskultur handler om, hvordan de ansatte modtager organisationskulturens karakteristika. Det handler ikke om, om de kan.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med monopolistisk konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
SO prøve.
Randers Kommune Evaluering af Randersmodellen Kick off møde for med-repræsentanterne i Randers kommune.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
RÅDMANDEN Kultur og Borgerservice Aarhus Kommune.
Socialisering Kapitel 5.
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
Livsførelse – handleplan - pædagogik
Præsentationens transcript:

Læring i det hyperkomplekse samfund - museumsdidaktiske overvejelser

Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme

Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens”

Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens” Kompleksitet

Usikkerhed på egenkompleksitet: “Autokontingens” Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens” Kompleksitet

Usikkerhed på egenkompleksitet: “Autokontingens” Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens” Hyperkompleksitet

Afsender Modtager Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme

Afsender Modtager Tradition Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme

Afsender Modtager Tradition Forklaring Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme

Afsender Modtager Tradition Forklaring Fortolkning Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme

Videnstraditioner Afsender Autoritet Modtager Tradition Forklaring Fortolkning Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme

Videnstraditioner Afsender Autoritet Ekspert Modtager Tradition Forklaring Fortolkning Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme

Fortolkningsbidrager Afsender Videnstraditioner Autoritet Ekspert Fortolkningsbidrager Modtager Tradition Forklaring Fortolkning Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme

Læring

Læring Læringstyper Kvalificering, dvs. tilegnelse af færdigheder og kundskaber Socialisering, dvs. at blive del af en større sammenhæng Subjektivering, dvs. at træde frem som en unik person, institution eller virksomhed

Læring Læringstyper Kvalificering, dvs. tilegnelse af færdigheder og kundskaber Socialisering, dvs. at blive del af en større sammenhæng Subjektivering, dvs. at træde frem som en unik person, institution eller virksomhed Læringsstimulering Enhver form for ydre påvirkning, der kvalificerer, socialiserer og/eller subjektiverer

Læring Læringstyper Kvalificering, dvs. tilegnelse af færdigheder og kundskaber Socialisering, dvs. at blive del af en større sammenhæng Subjektivering, dvs. at træde frem som en unik person, institution eller virksomhed Læringsstimulering Enhver form for ydre påvirkning, der kvalificerer, socialiserer og/eller subjektiverer Læringsformer Kumulativ Assimilativ Akkomodativ

Læringsformer

1. ordens læring: y = tx

1. ordens læring: y = tx

2. ordens læring: y = tx2

2. ordens læring: y = tx2

2. ordens læring: y = tx2

3. ordens læring: y = x3 + tx

3. ordens læring: y = x3 + tx

3. ordens læring: y = x3 + tx

3. ordens læring: y = x3 + tx

4. ordens læring: Forandring af læringstopologi

Læringsformer Bemærk, at man i brugen af disse videns- og læringsformer skal tage hensyn til alders- og uddannelsestrin, jvf. f.eks. Steen Beck og Birgitte Gottlieb (Elev/Student - en teoretisk og empirisk undersøgelse af begrebet studiekompetence. DIG, SDU 2002) som advarer mod en for ”optimistisk” anvendelse af 3. ordens læring i f.eks. gymnasiet, hvor man måske skal give eleverne lov til at ”smage” på det, men ikke skal tro at det kan praktiseres fuldt ud. Altså: Det skal introduceres som et redskab til strukturel kobling med den videregående uddannelse, men ikke som an aktivitet i egen ret (s. 73). Se også Søren Nymark: ”Læring, forandring og organisation - et kritisk perspektiv”, in: Allan Christensen et al. (red.): Den lærende organisations begreber og praksis. Aalborg Universitetsforlag, Aalborg 1998. Her bruger Søren Nymark 1., 2. og 3. ordens læring på den lærende organisation. Dette ”appliceres” på en folkeskolesammenhæng af Mai-Britt Herløv Petersen: ”Når skoleledernetværk gør en forskel i skoleudviklingen”, in: Dialog om efteruddannelsen, Kroghs Forlag, 2000.

”Det er en edderkop” - kumulativ

”Det er en edderkop” - kumulativ ”Jeg er en kænguru” - assimilativ

”Det er en edderkop” - kumulativ ”Jeg er en kænguru” - assimilativ ”Hvordan gør man her?” - akkomodativ

Kommunikationsmodel

Kommunikation som transfer Subjekt Subjekt In order to understand the social function anf contribution of the Internet, one must understand what ocmmunication is. Normally: Tranfer model. Luhmann: Communication as mutual irritations and double contingency (cf. the present situation). ”Let” ”Svært” Vidensobjekt

Kommunikation som transfer Subjekt Subjekt ”Formidling” In order to understand the social function anf contribution of the Internet, one must understand what ocmmunication is. Normally: Tranfer model. Luhmann: Communication as mutual irritations and double contingency (cf. the present situation). ”Let” ”Svært” – gøres let Vidensobjekt

Kommunikation som ”reframing” Omverden Subjekt In order to understand the social function anf contribution of the Internet, one must understand what ocmmunication is. Normally: Tranfer model. Luhmann: Communication as mutual irritations and double contingency (cf. the present situation). Vidensobjekt

Kommunikation som ”reframing” Omverden Subjekt Forstyrrelse In order to understand the social function anf contribution of the Internet, one must understand what ocmmunication is. Normally: Tranfer model. Luhmann: Communication as mutual irritations and double contingency (cf. the present situation). Framing - reframing Vidensobjekt

Vidensformer

Vidensformer

Viden i det hyperkomplekse samfund

Viden i det hyperkomplekse samfund

Viden i det hyperkomplekse samfund

Viden i det hyperkomplekse samfund Viden, de kender (men vil have mere af)

Viden i det hyperkomplekse samfund Viden, de kender (men vil have mere af) Viden der nytter

Viden i det hyperkomplekse samfund Viden, de kender (men vil have mere af) Viden der nytter Viden der genfortolkes

Viden i det hyperkomplekse samfund Viden, de kender (men vil have mere af) Viden der nytter Viden der genfortolkes Videnskulturen (den materielle og institution)

Objekts- og vidensformer

Kundskabs- og færdighedsaspekter

Kundskabs- og færdighedsaspekter Socialitet/individualitet (komm./fortolkning) Socialitet/individualitet (komm./fortolkning) Historie (fortid) Historie (fortid) Æstetik (fremtid) Materialitet (teknik/natur)

Kundskabs- og færdighedsaspekter Socialitet/individualitet (komm./fortolkning) Socialitet/individualitet (komm./fortolkning) Historie (fortid) Historie (fortid) Æstetik (fremtid) Materialitet (teknik/natur)

Museumsfagets genstands-, lærings- og videnspyramide Kultur Kreativitet Kompetencer Færdigheder Socialitet Æstetik Historie Materialitet

Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet

Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse

Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden

Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære”

Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære” Fra indlæring til indlæring og omlæring

Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære” Fra indlæring til indlæring og omlæring Museumsfagets objektformer

Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære” Fra indlæring til indlæring og omlæring Museumsfagets objektformer Museumsfagets kundskabsaspekter

Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære” Fra indlæring til indlæring og omlæring Museumsfagets objektformer Museumsfagets kundskabsaspekter Kundskabspyramiden: En museumsdidaktik?

Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære” Fra indlæring til indlæring og omlæring Museumsfagets objektformer Museumsfagets kundskabsaspekter Kundskabspyramiden: En museumsdidaktik? Fra snævert til bredt kommunikations-, lærings- og vidensbegreb