Læring i det hyperkomplekse samfund - museumsdidaktiske overvejelser
Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme
Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens”
Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens” Kompleksitet
Usikkerhed på egenkompleksitet: “Autokontingens” Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens” Kompleksitet
Usikkerhed på egenkompleksitet: “Autokontingens” Flere muligheder end man kan overskue: ”Fremmedkontingens” Hyperkompleksitet
Afsender Modtager Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme
Afsender Modtager Tradition Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme
Afsender Modtager Tradition Forklaring Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme
Afsender Modtager Tradition Forklaring Fortolkning Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme
Videnstraditioner Afsender Autoritet Modtager Tradition Forklaring Fortolkning Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme
Videnstraditioner Afsender Autoritet Ekspert Modtager Tradition Forklaring Fortolkning Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme
Fortolkningsbidrager Afsender Videnstraditioner Autoritet Ekspert Fortolkningsbidrager Modtager Tradition Forklaring Fortolkning Deocentrisme Antropocentrisme Polycentrisme
Læring
Læring Læringstyper Kvalificering, dvs. tilegnelse af færdigheder og kundskaber Socialisering, dvs. at blive del af en større sammenhæng Subjektivering, dvs. at træde frem som en unik person, institution eller virksomhed
Læring Læringstyper Kvalificering, dvs. tilegnelse af færdigheder og kundskaber Socialisering, dvs. at blive del af en større sammenhæng Subjektivering, dvs. at træde frem som en unik person, institution eller virksomhed Læringsstimulering Enhver form for ydre påvirkning, der kvalificerer, socialiserer og/eller subjektiverer
Læring Læringstyper Kvalificering, dvs. tilegnelse af færdigheder og kundskaber Socialisering, dvs. at blive del af en større sammenhæng Subjektivering, dvs. at træde frem som en unik person, institution eller virksomhed Læringsstimulering Enhver form for ydre påvirkning, der kvalificerer, socialiserer og/eller subjektiverer Læringsformer Kumulativ Assimilativ Akkomodativ
Læringsformer
1. ordens læring: y = tx
1. ordens læring: y = tx
2. ordens læring: y = tx2
2. ordens læring: y = tx2
2. ordens læring: y = tx2
3. ordens læring: y = x3 + tx
3. ordens læring: y = x3 + tx
3. ordens læring: y = x3 + tx
3. ordens læring: y = x3 + tx
4. ordens læring: Forandring af læringstopologi
Læringsformer Bemærk, at man i brugen af disse videns- og læringsformer skal tage hensyn til alders- og uddannelsestrin, jvf. f.eks. Steen Beck og Birgitte Gottlieb (Elev/Student - en teoretisk og empirisk undersøgelse af begrebet studiekompetence. DIG, SDU 2002) som advarer mod en for ”optimistisk” anvendelse af 3. ordens læring i f.eks. gymnasiet, hvor man måske skal give eleverne lov til at ”smage” på det, men ikke skal tro at det kan praktiseres fuldt ud. Altså: Det skal introduceres som et redskab til strukturel kobling med den videregående uddannelse, men ikke som an aktivitet i egen ret (s. 73). Se også Søren Nymark: ”Læring, forandring og organisation - et kritisk perspektiv”, in: Allan Christensen et al. (red.): Den lærende organisations begreber og praksis. Aalborg Universitetsforlag, Aalborg 1998. Her bruger Søren Nymark 1., 2. og 3. ordens læring på den lærende organisation. Dette ”appliceres” på en folkeskolesammenhæng af Mai-Britt Herløv Petersen: ”Når skoleledernetværk gør en forskel i skoleudviklingen”, in: Dialog om efteruddannelsen, Kroghs Forlag, 2000.
”Det er en edderkop” - kumulativ
”Det er en edderkop” - kumulativ ”Jeg er en kænguru” - assimilativ
”Det er en edderkop” - kumulativ ”Jeg er en kænguru” - assimilativ ”Hvordan gør man her?” - akkomodativ
Kommunikationsmodel
Kommunikation som transfer Subjekt Subjekt In order to understand the social function anf contribution of the Internet, one must understand what ocmmunication is. Normally: Tranfer model. Luhmann: Communication as mutual irritations and double contingency (cf. the present situation). ”Let” ”Svært” Vidensobjekt
Kommunikation som transfer Subjekt Subjekt ”Formidling” In order to understand the social function anf contribution of the Internet, one must understand what ocmmunication is. Normally: Tranfer model. Luhmann: Communication as mutual irritations and double contingency (cf. the present situation). ”Let” ”Svært” – gøres let Vidensobjekt
Kommunikation som ”reframing” Omverden Subjekt In order to understand the social function anf contribution of the Internet, one must understand what ocmmunication is. Normally: Tranfer model. Luhmann: Communication as mutual irritations and double contingency (cf. the present situation). Vidensobjekt
Kommunikation som ”reframing” Omverden Subjekt Forstyrrelse In order to understand the social function anf contribution of the Internet, one must understand what ocmmunication is. Normally: Tranfer model. Luhmann: Communication as mutual irritations and double contingency (cf. the present situation). Framing - reframing Vidensobjekt
Vidensformer
Vidensformer
Viden i det hyperkomplekse samfund
Viden i det hyperkomplekse samfund
Viden i det hyperkomplekse samfund
Viden i det hyperkomplekse samfund Viden, de kender (men vil have mere af)
Viden i det hyperkomplekse samfund Viden, de kender (men vil have mere af) Viden der nytter
Viden i det hyperkomplekse samfund Viden, de kender (men vil have mere af) Viden der nytter Viden der genfortolkes
Viden i det hyperkomplekse samfund Viden, de kender (men vil have mere af) Viden der nytter Viden der genfortolkes Videnskulturen (den materielle og institution)
Objekts- og vidensformer
Kundskabs- og færdighedsaspekter
Kundskabs- og færdighedsaspekter Socialitet/individualitet (komm./fortolkning) Socialitet/individualitet (komm./fortolkning) Historie (fortid) Historie (fortid) Æstetik (fremtid) Materialitet (teknik/natur)
Kundskabs- og færdighedsaspekter Socialitet/individualitet (komm./fortolkning) Socialitet/individualitet (komm./fortolkning) Historie (fortid) Historie (fortid) Æstetik (fremtid) Materialitet (teknik/natur)
Museumsfagets genstands-, lærings- og videnspyramide Kultur Kreativitet Kompetencer Færdigheder Socialitet Æstetik Historie Materialitet
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære”
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære” Fra indlæring til indlæring og omlæring
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære” Fra indlæring til indlæring og omlæring Museumsfagets objektformer
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære” Fra indlæring til indlæring og omlæring Museumsfagets objektformer Museumsfagets kundskabsaspekter
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære” Fra indlæring til indlæring og omlæring Museumsfagets objektformer Museumsfagets kundskabsaspekter Kundskabspyramiden: En museumsdidaktik?
Konklusioner Fra kendsgerning (”sådan er det”) til kendsgerning og ”optik” (fokus på fortolkningsaspektet Fra kulturens selvfølgelighed til kulturens afselvfølgeliggørelse Fra paratviden til paratviden, nytteviden og omfortolkningsviden Fra ”lære” til ”lære at lære” Fra indlæring til indlæring og omlæring Museumsfagets objektformer Museumsfagets kundskabsaspekter Kundskabspyramiden: En museumsdidaktik? Fra snævert til bredt kommunikations-, lærings- og vidensbegreb