It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Hjælp til integrering af IT i undervisningen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Velkommen til workshoppen
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Undervisning med Storyjumper
Læringscentret og nye vejledningsformer
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Lærerprofessionen.
Junior PC kørekort pb2006.
PC.
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Tværfagligt undervisningsforløb
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Mediepædagogik og didaktik
IT i undervisningen.
6 år med JPCK og hvad så nu? Annette Eickhardt marts 2011.
Lærermiddelkultur(er)?
Læremiddelkultur I Folkeskolen
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
Blogging i projektarbejde? E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” Blogging inddrager.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Velkommen til forældremøde
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
SkoleIntra og faghæfte 48
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Junior PC-kørekort på en specialskole
Evaluering.
It i folkeskolens matematikundervisning
IT undersøgelse på Breum Skole
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
– hvordan får vi de ansatte med?
Præsentationens transcript:

It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab, håndarbejde hjemkundskab.. IT- og mediekompetence

Slutmål Trinmål (3) Fælles mål

Betjening Forståelse Refleksion Kompetenceelementer

Betjening Forståelse Refleksion

Kompetenceelementer Betjening Forståelse Refleksion

Læreprocesser Informationsindsamling Produktion og analyse Kommunikation Computere og netværk Hovedområder

Internet og til at…. for at….. For at besvare elevernes spørgsmål og vejlede dem Eksempel 1. Beslutning om vejledning og svar på spørgsmål via nettet I vores team vil vi bruge nettet til at udveksle mellem lærere og elever. Det vil vi gøre for at: •eleverne kan få svar på spørgsmål om indhold, som de arbejder med •på egen hånd •eleverne kan få råd og vejledning om organisering af deres selvstændige arbejde •eleverne kan få vejledning omkring forståelse af emner og begreber, de •arbejder med på egen hånd •eleverne kan få henvisninger til stof på nettet, som de kan skimme og •inddrage i deres selvstændige arbejde osv. Fra Bent B. Andresen:

Hovedområder Læreprocesser Informationsindsamling Produktion og analyse Kommunikation Computere og netværk

Hovedområder Læreprocesser Informationsindsamling Produktion og analyse Kommunikation Computere og netværk

Hovedområder Læreprocesser Informationsindsamling Produktion og analyse Kommunikation Computere og netværk

Hovedområder Læreprocesser Informationsindsamling Produktion og analyse Kommunikation Computere og netværk

Eksempler på de 3 kompetenceområder Trin 1 - Informationsindsamling - mål •Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kompetencer, der sætter dem i stand til at bruge internettet •bruge en søgetjeneste •vide, at der kan være forskellige formål med en hjemmeside •vide, at der kan forekomme uønsket information ved en søgning •vide, at der er regler for, hvad man må kopiere fra internettet •bruge digitale databaser, herunder databaser på internettet •vide, at der findes digitale dataopsamlingsværktøjer •Betjening-forståelse-refleksion

•Observation af problemløsning •Afprøvning •Vurdering af IT-produkt Evalueringsformer - katalog Evaluering og dokumentation

•Samtale •Digital portfolio •Procesbeskrivelse – logbog •Det daglige indtryk Evaluering og dokumentation

Junior PC-kørekort Vurdering i forhold til trinmål

1. april 2004 Junior PC-kørekortskole

Hvor står I som JPCK- skole lige nu? •Er der klarhed over skolens forpligtelser overfor grundprincippet? •Er ledelsens beslutning synliggjort og i bekræftende fald hvordan? •Er der andre indsatsområder som komplementerer hinanden eller som JPCK understøtter?

Hvor står I som JPCK- skole lige nu? •Hvilke funktioner har skolens JPCK- koordinator •Er denne rolle synliggjort? •Er honorering aftalt?

Eksempel på forløb med alle 3 typer kompetencer •Læreprocesser: historier og logbøger i 1. klasse •Simulationsspil: Dialogens vilkår i skolen med og uden mure: