TURISMANIA? OPLEVELSESØKONOMI, TURISME OG ÅRHUS

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Eventudvikling i Rebild Kommune
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Folkeuniversitetet - 2. april 2008 OPLEVELSESØKONOMI Finn Frandsen
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Borgernes barrierer for brug af IT
Hvorfor børnekulturpolitik?
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Mobilitet og personbefordring i landdistrikter
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
® Velkommen…!.
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Alle vores sponsorere skal betragtes som samarbejdspartnere
Udviklingstendenser indenfor turismen – globalt og lokalt
1 Idræts og Fritidspolitik - Kick–off konference 26. januar 2011.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Hvad så med kirkernes sociale ansvar? Konference og høring på Christiansborg d. 22. oktober 2013.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Crossmedia – medier på tværs Dan Pedersen ITU
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Anders Hoffman, Ph.d. Kreativ direktør, FORA Brugerdreven innovation i den danske modeindustri.
Kultur Syddjurs Som en iværksætterforening for kulturudvikling i Syddjurs Kommune v/ Hans Bodilsen.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Implementering af brandingstrategi på nettet
Vejledning i projektarbejde
Science Team K Slutrapport fra evalueringen Henrik Busch, Jan Sølberg, Finn Horn 3. november 2006.
Oplevelsesøkonomisk satsning Økonomidirektørforeningens Årsmøde 2012 Direktør for Økonomi, Borger og Personale Erik Hattens Direktør for By, Erhverv og.
Afskedsreception for Erik Granum Program: 13.00Velkomst ved professor Lise B. Kofoed “Something about boxes” ved lektor Claus B. Madsen “Colour.
CASE I: Intelligent it fra vindmøllen og kraftværket til hjemmet v/ Tim Mondorf, IBM Danmark A/S Mandag den 28. april 2008.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
- Genteknologi Perfektionisme eller forbedring?
BIO-DIESEL.
Statens frivillighedspolitik
Om studer i udlandet v/ Glenn Kaiser 5. oktober 2011.
Oplevelsesdesign (på biblioteker)
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
EFQM Forum 2004 Berlin 15 – 17 november 2004: ”The European Leadership Challenge” Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Antal registrerede selvmord i Danmark ( )
Den bæredygtige landsby
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Page 1 “The surplus society has a surplus of similar companies, employing similar people and producing similar things of similar quality” Kjell Nordstrom.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Frivillighed på kommando findes ikke
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien - 5 nye skridt på vejen Regeringen 2003.
Mød Aalborg Universitet
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Creative Business Cup. Hvorfor en konkurrence? Flere succesfulde iværksættere fra de kreative erhverv.
Research & Innovation, group 9 1 Research & Innovation Præsentation 29/03/07.
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
AFSÆTNING B – Schønberg Markedsføring omfatter arbejde med at tilrettelægge tiltag – f.eks. udvikling af produkter, fastlæggelse af pris, valg af distributionskanaler.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Hustræf og seminar Svendborg den 27. maj
Hvad er oplevelsesøkonomi?
SUCCES MED SALG 1.
Best practice i sociale medier
Præsentationens transcript:

TURISMANIA? OPLEVELSESØKONOMI, TURISME OG ÅRHUS Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 TURISMANIA? OPLEVELSESØKONOMI, TURISME OG ÅRHUS Gå hjem-møde arrangeret af Center for Virksomhedskommunikation

Aftenens program Velkomst og præsentation Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Aftenens program Velkomst og præsentation Finn Frandsen og Winni Johansen, Center for Virksomhedskommunikation, ASB Kim Hattesen, Videncenter for Turisme og Oplevelsesindustri (VTO) Kort pause Jørgen Hansen, VisitAarhus Diskussion - og et glas rødvin

Alle taler om oplevelser... Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Alle taler om oplevelser... - hvis man spørger Google (dansk/engelsk): Oplevelsesøkonomi (63.500/301.000) Oplevelsesindustri (25.200/138.000)) Oplevelseskommunikation (679/944) Oplevelsesmarketing (24/329.000) Oplevelsesbranche (14) Osv.

... og alle arbejder med oplevelser! Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 ... og alle arbejder med oplevelser! Center for Experience Economy, Creative Industries, and Technologies (ExCITe) (Aalborg Universitet) Center for Turisme og Oplevelsesindustri Center for Applied Experience Economy (ApEx) Center for Oplevelsesøkonomi (Rambøll Management) Dansk Oplevelsesøkonomi (Dream Company A/S) European Centre for Experience Economy Osv.

Alle har store forventninger! Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Alle har store forventninger! Erhvervslivet: ”Vision: At inspirere danske virksomheder til at træde ind i oplevelsesøkonomien og dermed sikre dansk erhvervsliv en førerposition i det 21. århundredes økonomi” Kilde: Dansk Oplevelsesøkonomi (virksomhedsnetværk - Dream Company)

Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Sådan da... Politikerne: ”Man siger, at oplevelsesøkonomien vil overhale vidensøkonomien i fremtidens samfund. Jeg tror stadig at vi også skal satse på et videnssamfund på Fyn. Men vi skal i høj grad også udvikle tilbud inden for oplevelsesøkonomien. Det betyder, at vi i vores turisme-tilbud skal fokusere på at udvikle oplevelser af høj kvalitet, og i naturlige rammer. Vi skal bygge på de oplevelser, som ligger lige for med de forudsætninger, vi har på Fyn. Gør vi det, kan vi samtidig styrke de rammer som turismen og turisterne udfolder sig i, og så har vi skabt en vinder-vinder situation, hvor vi udvikler nogle kvaliteter, som vi kan leve af, og som også vores efterkommere vil sætte pris på” Kilde: tale af amtsborgmester Jan Boye

Hvad er en oplevelse? En oplevelse: Har noget at gøre med følelser Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Hvad er en oplevelse? En oplevelse: Har noget at gøre med følelser Er underholdning - men ikke kun underholdning Omfatter bestemte dimensioner for oplevelsesværdi, f.eks. Nyhedsværdi Genkendelsesværdi Uforudsigelighed Forudsigelighed Personlig engagement Osv.

Hvad er en oplevelse? Fire definitioner: Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Hvad er en oplevelse? Fire definitioner: Den romantiske, livsfilosofiske eller normative tilgang Den ”store personlige oplevelse” Den narrative tilgang Det, som kan (gen)fortælles Oplevelse kommer efter erfaring Den psykologiske tilgang Hedonisme Den kreative tilgang Kompetence

Hvad er oplevelsesøkonomi? Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Hvad er oplevelsesøkonomi? Uddrage råvarer (konkurrenceposition: udifferentieret - markedspris) 2) Fremstille produkter 3) Levere serviceydelser (konkurrenceposition: differentieret - højere pris) 4) Iscenesætte oplevelser (konkurrenceposition: meget differentieret - høj pris)

Hvad er oplevelsesmarketing? Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Hvad er oplevelsesmarketing? Oplevelsesmarketing er ikke: Traditionel markedsføring Fokus på funktionelle ”features and benefits” Snæver definition af produktkategorier Opfattelse af kunden som rational beslutningstager Fokus på produkt brandet som identifikator Oplevelsesmarketing er: Inddragelse af forbrugeren Fokus på produkt brandet som ”leverandør af oplevelser” Holistisk perspektiv på produktkategorier Opfattelse af kunden som rationel og emotionel aktør

To grundopfattelser (1) Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 To grundopfattelser (1) Den amerikanske tilgang: Joseph Pine og James Gillmore: The Experience Economy: Work is Theatre & Every Business a Stage (1999) Rolf Jensen: The Dream Society (1999) Oplevelsesøkonomi som en måde at lave markedsføring på Fokus: Forbrugerens nye behovsmønster At engagere eller inddrage forbrugeren

To grundopfattelser (2) Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 To grundopfattelser (2) Den danske tilgang: Regeringen: Danmark i kultur- og oplevelsesøkonomien (2003) Jacob M. Lund med flere: Følelsesfabrikken. Oplevelsesøkonomi på dansk (2005) Oplevelsesøkonomi som en politisk sektorbetegnelse Fokus: Bestemte brancher (turisme, forlystelser, mode, arkitektur, design, kunst, sport mv.) Oplevelser er selve forretningsideen

Og i nogle lande taler man om noget helt andet... Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Og i nogle lande taler man om noget helt andet... Den franske tilgang: det hypermoderne samfund François Ascher: La société hypermoderne (2005) Gilles Lipovetsky: Le bonheur paradoxal: La société d’hyperconsommation (2006) Kritik af oplevelsesmarketing (Bernard Cova) Afsender-styrede og færdig pakkede eller arrangerede ”oplevelser” Kunden som ren tilskuer Alternativ: ”tilegnelsesmarketing”

Udfordringer til turismen (1) Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Udfordringer til turismen (1) Turistbranchen i Danmark (Århus) skal: Undgå at definere oplevelse for snævert Oplevelser er ikke altid ”store og personlige” Oplevelser er ikke altid nye og stærke Undgå at definere oplevelser for stereotypt Oplevelser er ikke altid underholdning Oplevelser er ikke altid events (”Horsens-syndromet”)

Udfordringer til turismen (2) Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Udfordringer til turismen (2) Turistbranchen i Danmark (Århus) skal: Drage nytte af en kombination af både den brede og snævre tilgang til oplevelsesøkonomi Oplevelsesmarketing: fra først til sidst ”Oplevelser af oplevelser” 4) Undgå ”oplevelsestræthed” Når alt bliver til (den samme) oplevelse, er det ikke længere nogen oplevelse!

Hvis du vil vide mere Finn Frandsen ff@asb.dk Winni Johansen wj@asb.dk Turismania? - Gå hjem-møde 25. oktober 2006 Hvis du vil vide mere Finn Frandsen ff@asb.dk Winni Johansen wj@asb.dk Center for Virksomhedskommunikation www.asb.dk/research/centresteams/centres/cbcom