Professionsidentitet – og masteruddannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Forskning i og med praksis
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Verden ind i undervisningen
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Udvikling af sygeplejeprofessionen
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Velkommen.
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Sygeplejeruddannelsen
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Netværksprojekt for fremmedsprogenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser.
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Vejledning og evaluering af den refleksive praktiker i det problemorienterede projektarbejde på ingeniørstudiet ved Aalborg Universitet Søren Hansen.
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Bodil Due, dekan A A R H U S U N I V E R S I T E T DET HUMANISTISKE FAKULTET Cognitive Semiotics En eliteuddannelse.
Vibeke Lorentzen, Forskningslektor
Strategi for Udvikling af Sygeplejen
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VELKOMMEN TEMADAG DEN 27 FEBRUAR. GOD KVALITET.
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Kompetent til at støtte livet med kræft
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VELKOMMEN TEMADAG DEN 20 FEBRUAR. GOD KVALITET.
Hvordan udfordres evidensbaseret viden i den kliniske sygeplejepraksis
Styrket indsats for organdonation
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Grundlæggende sygepleje i Hjørring Kommune. Hvem er vi?
Comparison of systematic triage with clinical assessment in prediction of short-term mortality Anne Kristine Servais Iversen1, Jakob Lundager Forberg2,
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Uddannelsesrådet byder Velkommen Konference 26. maj 2010 Charlotte Simonÿ.
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
Kursus for bedømmere af kliniske retningslinjer
Master i rehabilitering med specialisering indenfor …
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Kompetenceudvikling ved HEV Hvordan ser vi fremtiden DSFR møde den 13. september 2013.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Obligatorisk Selvvalgt Opgave -Kirurg
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
SUS Sygehus Lillebælt Helle Adolfsen Strategi for Udvikling af Sygeplejen 2009 – 2012 Sygehus Lillebælt Årsberetning 2012 Øre, næse.
Sygepleje og fagidentitet
Fusionsprocessen Neurologi-Fysio- og Ergoterapi 10. juni 2014 JFB.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Bandeseminaret som grænsefællesskab Hvordan kan vi sammen skabe praksisudvikling? Line Lerche Mørck, lektor v. DPU, Århus Universitet, 2013.
Ida Sofie Nygaard Næstformand, SFSP Sygeplejerske, VIA Aarhus Sabina Bay Hermansen Formand, SFSP Medicin m. Industriel Specialisering, AAU.
Karriereveje inden for sygepleje Karriereområder: 1. Klinisk sygepleje 2. Ledelse 3. Uddannelse 4. Forskning/ udvikling.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker
Professionsidentitet og teori/praksis
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Kvalitet i uddannelsen
Forskningsleder seminar OUH
Udskrivelsesprocessen - undervisning af patienter og pårørende.
Fundamentals of care - værdigrundlag
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Præsentationens transcript:

Professionsidentitet – og masteruddannelse Anne Kjærgaard Danielsen RN, Ma(ed), Ma (ClN), Ph.d.-student CPO, Department of surgical gastroenterology Herlev Hospital, University of Copenhagen Denmark

med fokus på forholdet mellem masteruddannelse og klinisk praksis hvad er professionsidentitet? hvordan dannes professionsidentiteten? hvordan anvendes professionsidentiteten? med fokus på forholdet mellem masteruddannelse og klinisk praksis

professionsidentitet er et sammensat begreb, som afspejler sygeplejerskens virksomhedsområde Køn Grunduddannelse Generalist<=>specialist Klinisk speciale Livsform Ansættelsessted Tvær/monofaglige fællesskaber Ansættelsesform Erfaring Viden

hvordan dannes professionsidentitet? viden erfaring

master i klinisk sygepleje uddannelsen forbereder den studerende til at fungere som klinisk ekspert og til at kunne sikre sammenhæng mellem klinisk forskning og klinisk sygeplejepraksis (studieordningen Master i klinisk sygepleje, Aarhus Universitet)

Hvilke dele af virksomhedsområdet? ledelse af klinisk sygepleje undervisning i og om den kliniske sygepleje udførelse af den kliniske sygepleje udvikling af den kliniske sygepleje

hvad er karakteristisk for eksemplerne? Sygeplejersker : med præcise vurderinger af problemstillinger som er stand til at perspektivere praksis udfra modeller og teorier som er sikre og tror på deres egen værdi som bidrager optimalt både mono-og tværfagligt som har stor specialist/ekspert viden som kan inddrage nye metoder i den kliniske praksis som har stor praksiskundskab som kan reflektere over egen og andres praksis

Summerende: bidraget fra en masteruddannelse? Professionsidentiteten styrkes i retning af sammenhæng mellem akademiske og erfaringsbaserede kundskaber. Professionsidentiteten baseres på en refleksiv praksis, hvor fokus lægges på resultaterne. Professionsidentitet, som afspejler en avanceret klinisk sygepleje, muliggøres med baggrund i bl.a. masteruddannelserne