Professionsidentitet – og masteruddannelse Anne Kjærgaard Danielsen RN, Ma(ed), Ma (ClN), Ph.d.-student CPO, Department of surgical gastroenterology Herlev Hospital, University of Copenhagen Denmark
med fokus på forholdet mellem masteruddannelse og klinisk praksis hvad er professionsidentitet? hvordan dannes professionsidentiteten? hvordan anvendes professionsidentiteten? med fokus på forholdet mellem masteruddannelse og klinisk praksis
professionsidentitet er et sammensat begreb, som afspejler sygeplejerskens virksomhedsområde Køn Grunduddannelse Generalist<=>specialist Klinisk speciale Livsform Ansættelsessted Tvær/monofaglige fællesskaber Ansættelsesform Erfaring Viden
hvordan dannes professionsidentitet? viden erfaring
master i klinisk sygepleje uddannelsen forbereder den studerende til at fungere som klinisk ekspert og til at kunne sikre sammenhæng mellem klinisk forskning og klinisk sygeplejepraksis (studieordningen Master i klinisk sygepleje, Aarhus Universitet)
Hvilke dele af virksomhedsområdet? ledelse af klinisk sygepleje undervisning i og om den kliniske sygepleje udførelse af den kliniske sygepleje udvikling af den kliniske sygepleje
hvad er karakteristisk for eksemplerne? Sygeplejersker : med præcise vurderinger af problemstillinger som er stand til at perspektivere praksis udfra modeller og teorier som er sikre og tror på deres egen værdi som bidrager optimalt både mono-og tværfagligt som har stor specialist/ekspert viden som kan inddrage nye metoder i den kliniske praksis som har stor praksiskundskab som kan reflektere over egen og andres praksis
Summerende: bidraget fra en masteruddannelse? Professionsidentiteten styrkes i retning af sammenhæng mellem akademiske og erfaringsbaserede kundskaber. Professionsidentiteten baseres på en refleksiv praksis, hvor fokus lægges på resultaterne. Professionsidentitet, som afspejler en avanceret klinisk sygepleje, muliggøres med baggrund i bl.a. masteruddannelserne