Partnerskabsdag med fokus på skolereformen og nye udfordringer
Konteksten Hvem er jeg ?Hvilken virkelighed taler jeg ud fra ?
Udfordringer for lærerne Læringsledelse i stedet for undervisning Målstyring – langsigtet Evalueringsformer tilpasset reformen Varierede undervisningsformer Understøttende undervisning
Udfordringer for lærerne Inkluderende læringsmiljøer PLC til vejledningscenter Trivsel og faglighed går hånd i hånd Den åbne skole Samarbejde med eksterne undervisere med andre uddannelser
Udfordringer for lærerne Didaktiske overvejelser i forhold til tidligere fremmedsprogs - undervisning 45 min. Bevægelse Lektiehjælp Nye fag – Håndværk og design
Udfordringer for pædagogerne Nye roller Nye arbejdsopgaver Nye samarbejdsformer med lærerne
Udfordringer for bestyrelser og elevråd Med indflydelse følger ansvar og arbejde
Respekt for at Kulturændringer tager tid kræver uddannelse behøver værktøjer Engagement og commitment giver resultater Det er mennesker, der skaber resultaterne
Udfordringer for ledelsen Ændret kontekst kræver ændret ledelse Målfastsættelse og evaluering Udvikle PLC så det understøtter læringsledelse Lærer/pædagogsam- arbejdet
Hvor har vi fællesudfordringer med UCL ? Hvis jeg nu skrev lærere/lærerstuderende i stedet for lærere Hvis jeg skrev pædagoger/pædagogstuderende i stedet for pædagoger Ledelse/tidligere lærere i stedet for ledelse
Hvor kan vi sammen udvikle gensidigt givende partnerskaber ? Mål fastsættelse og evaluering Inkluderende læringsmiljøer Læringsledelse
Hvordan ? Praktikforløb i relation til de emner der arbejdes med - inklusion Fælles uddannelse/efteruddannelse – læringsledelse Lærere og pædagoger som gæsteundervisere fra den virkelige verden Studerende som oplægsholdere på temadage med den sidste evidensbaserede forskning – hvad virker. Klasseadoptioner - gentagne besøg og kontinuerligt samarbejde – social og faglig udvikling
Hvordan? Fælles udvikling af en målsætnings- og evalueringskultur – lærere/pædagoger/studerende /ledelse Studerende deltager i den understøttende undervisning og UCL bidrager til den åbne skole
Hvad gør vi i forvejen ? SFO bliver ofte kontaktet af studerende, der vil lave aftaler om observation i forhold til konkrete projekter Mentorordning – 2 lærere Traineeordning for pædagoger Praktikanter Studerende som vikarer