Lektion 3: Agendasetting og pressens gatekeeper-funktion Enkeltfag i Strategisk kommunikation efteråret 2006 Paul R. Metelmann.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Etablering af virksomhed
Advertisements

Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
Journalistiske virkemidler
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Hvornår bider medierne på? Få dine budskaber igennem.
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Beskæftigelsesnetværket Årskonference 2011 Onsdag d. 23. marts, kl. 13
Kommunikation af resultater
The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Kursusgang 6: Nyheder og pressen
Sprog/billeder på Internettet
Lektion 1: Hvad er Public Relations?
Stjernholm Dagen 2011 – fokus på… InnovationsDesign v/Lars Fridberg.
Lektion 2: Nyheder - journalistens DNA PR-kursus efteråret 2006 Paul R. Metelmann.
Interessenter og interessentanalyse
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Guldkorn til vækst PR som vækstmiddel.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Virksomheder - definition
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Selskabsformer I/S, ApS og IVS
De fem nyhedskriterier
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
Hvad er forandring?.
Lektion 1: Strategisk kommunikation og Public Relations
Tema- og netværksmøde i Socialøkonomisk Netværk: "Kommunikation – markedsføring og pressehåndtering" 23.4 kl
Kommunikation Intern kommunikation
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Oplæg til kommunikationsstrategi Nordfyn – helhed og inklusion / Anne Mygind Brodersen, UCL.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Frivillighed på kommando findes ikke
Future Zone, CBIT, RUC Mellemfolkeligt Samvirkes uddannelsesteam februar 2015.
NYHEDSMEDIERNES TILSTANDSRAPPORT ´15 Et samarbejde mellem Den danske Publicistklub og Center for Journalistik, SDU.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Mediernes rolle over for politikerne og befolkningen
Globalisering, side
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Tommy Engedal Kronborg
Ledere mellem profession, management og demokrati
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
MODERNE BESTYRELSESARBEJDE I PRAKSIS Efterskoleforeningen Nyborg Strand, den 6. marts 2015.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Pressekursus Silkeborg den 11. oktober 2017.
Fake news, research og kildekritik
Fake news, research og kildekritik
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
Præsentationens transcript:

Lektion 3: Agendasetting og pressens gatekeeper-funktion Enkeltfag i Strategisk kommunikation efteråret 2006 Paul R. Metelmann

Mediernes rolle - ledvogter ”Indsamling, redigering og formidling af information om konkrete og aktuelle begivenheder eller fænomener i samfundet uafhængigt af særinteresser og for og til et massepublikum” I andres brød s. 308 Det betyder at: •Medierne redigerer i de informationer de får •Aktuelt ikke altid behøver ikke være nogetnyt, men passe ind i emnets ramme •Emnet skal være væsentligt udfra journalistens synsvinkel •Uafhængig af særinteresser - medierne bestemmer hvem de vil citere •Man tilpasser sin form og vinkling til modtagerne(publikum)

Pressen vs. organsationen •Det vil ofte være i konflikt med en organisations interesser •Skal en organisation kommunikere med omverden kan medierne skabe forhindringer for dens kommunikation Fra ”I andres brød”

Et par ord om nyheder... •Nyheder er omdrejningspunktet for medierne •Nyhed/ikke-nyhed er første led i mediernes sortering

Hvad er en nyhed? En nyhed: •Er aktuel - jo tættere på begivenheden jo bedre •Er væsentlig (f.eks for os) - en dansker og ti tusinde indere dræbt i jordskælv •Rummer en konflikt - Jelved vil selv være statsminister - Helle ude i kulden •Skal skabe identifikation - Tragedie: Jeg mistede min familie i tsunamien! Eller Forlig: Du mister en tusse hver måned •Sensation - Kan indeholde det uventede - Hund skød mand! En nyhed kan indeholde et enkelt eller flere elementer af ovenstående

Forudsætninger for nyheder Nyheder skal: •Være noget du ikke ved •Være oplagt som nyhed - entydig og være afgrænset i tid og rum •Genere nogen f.eks. som i Frank Grevil- sagen •Være forståelig og tilpasset modtageren - f.eks. finansloven der vinkles i forhold til børnehavetakster •Og komme fra en troværdig kilde f.eks. TV-avisen eller Information

Hvad er PR? •Publikummer (Interessenter) •Relationer Aktionærer Medarbejdere (inkl. ledelse) KunderLeverandørerSamarbejdspartnereMyndighederPressenNGO’ereOsv.

Hvor kommer nyhederne fra?

Hvor kommer nyhederne fra 1.Lokale aviser og regionale aviser - mange herfra de er tættest på 2.Nyhedsbureauer - f.eks. Ritzau via pressemeddelelser, andre kontakter og udenlandske bureauer 3.Landsdækkende medier (aviser og elektroniske) - Direkte henvendelse fra f.eks. organisationer og enkelt personer 4.Medier finder selv nyheder - kilder: blade, andre aviser, internettet, kontakter, ”whistleblowers”, research, etc.

Hierarkiet •Nyhedsbureauer - står for en stor del af fællesnyhederne •Lokalaviser er næste led og leverer en stor del af researchen •Regionalaviser •Landsdækkende aviser •Elektroniske medier skummer fløden og citerer ofte fra de andre

Agendasetting Hvad snakker vi om og hvordan? Hvem sætter dagordenen: •Medierne? •Politikerne? •Organisationerne?

Mediernes rolle Sagt om pressens rolle: ”They may not be succesful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly succesful in tellings its readers what to think about” •Ikke et entydigt billede •Nyt forskningsprojekt skal sætte fokus på emnet - igen!

Præsidentvalget 1968 •I teksten er der fokus på præsidentvalget i 1968 •Hypotese: medierne sætter agendagen for valgkampe

Bag de pæne ord Sådan gør de nogle gange: •Løber efter den samme historie •Vinkler historien ens •Bruger de samme og sikre kilder- f.eks. politi, politikere og PR-folk •Brug for at udfylde et ”hul” og få variation i f.eks. en TV-avis

Fremtiden •Mange flere medier - gratisaviser, hjemmesider, radio- og tv-stationer døgnet rundt •Brug for flere nyheder uden flere ressourcer •Risiko for flere ”nemme” historier og manipulation af medierne

Medarbejdere Kunder Ejere NGO’erVirksomhed Legitimitet Dialog/indflydels e Service Penge/personlig udviklingArbejdskraft/engagement Midler/opbaknin g Udbytte Kode: Jura Issue: Effektivitet Kode: Moral Issue: Det hele menneske Kode: Økonomisk rationalitet Issue: Kvalitet for pengene Kode: Livsverdensrationale Issue: Bæredygtighed Interessenter (stakeholders)

Grunig & Hunt-modellen, Press Agent / Publicitetsmodellen Skabe opmærksomhed Én-vejs kommunikation Propaganda Eks. Don Ø fra FCK 2. Udbredelse af information Både promoverende og forbyggende Public Informationsmodellen. Eks. Informationsmedarbejderen

3.2-vejs Asymmetriske model – Normativ indenfor public relations i dag – Dialog – 2-vejs kommunikation – Manipulerende. Eks. Spindoktoren 4. 2-vejs Symmetriske model – Etisk og socialt ansvarlig – 2-vejs kommunikation – Mål: Gensidig forståelse. Eks. Diplomaten

Case: Kontant om fagregistre Spørgsmål: •Hvordan skal H&M reagere? Hvilken kommunikationsmodel skal de benytte? Hvad ville ideelt set være den bedste? •Hvad gør DAF? Hvilken model arbejder de ud fra? Hvilken betydning har DAFs kommunikationsstrategi for H&Ms mulighed for symmetrisk dialog?

PR og marketing Bernstein´s wheel

Public Relations vs. Public Affairs legitimitet vs. Legalitet •Samfundets institutioner pålægger virksomheden regler – virksomheden forsøger at få indflydelse på disse regler gennem Public Affairs •Den offentlige mening pålægger virksomheden forskellige adfærdsmønstre – virksomheden forsøger at retfærdiggøre sig og influere på den offentlige mening gennem Public Relations

Stakeholder vs shareholder •Alle virksomheder støtter sig til nogle – mange har en ”stake” i virksomheden •Decentrering – ikke selv centrum for handlinger •Stakeholderne har selv stakeholdere, der taler om én og sammenligner •Det bliver vanskeligere og vanskeligere at koncentrere sig om én gruppe •Der findes ikke længere en fælles kode, man kan anvende over for alle •Disciplin: Public Relations •Shareholdere er virksomhedens aktionærer (ejerne) •De vælger på generalforsamling en bestyrelse, som har ansvaret for at udpege en ledelse •I børsnoterede selskaber kan en stor del af ejerkredsen være ukendt og deres indflydelse kan være begrænset •Disse aktionærer ”stemmer med fødderne” •Disciplin: Investor Relations

Kommunikationsmål Kurspleje Ændring af lovgivning m.v. Salg Opmærksomhed Interesse holdningsændring branding Public Relations Public Affairs Investor Relations

3 faser i forholdet mellem virksomhed og omverden •Den profitable virksomhed •Den lovlige virksomhed •Den ansvarlige virksomhed •Kode: økonomi •Kode: jura •Kode: etik

PR og globalisering •Internationaliseringen af virksomheder betyder at nationalstaternes lokale regler bliver mindre effektive •Internationaliseringen betyder omvendt at kritiske NGO’ere (gennem fx internettet) kan mobilisere effektive kampagner i relation til virksomheders etik •Behovet for effektiv PR er derfor stigende

Opsamling •PR er beslægtet med marketing, Public Affairs og Investor Relations •PR handler grundlæggende om legitimitet... •...men også hard core salg og damage control •PR er en disciplin som forsøger at tilpasse virksomheden til omverden og vice versa vha. information og overbevisning